NPO 3FM glijdt verder weg; ingehaald door 100% NL

Steeds als je denkt dat het niet erger kan, glijdt NPO 3FM tóch nog verder weg. Sinds vandaag is de radiozender officieel het slechtst beluisterde toptienstation van het land: de zender van ochtend-dj Domien Verschuuren is ingehaald door 100% NL. Dat blijkt uit cijfers van het Nationaal LuisterOnderzoek. 3FM zakt verder weg van 3,4 naar 3,2 procent marktaandeel en daarmee wordt wéér een historisch laagterecord gevestigd. Nog nooit eerder luisterden er zó weinig mensen naar de zender.

De cijfers van 3FM zijn in een paar jaar tijd enorm gekelderd. Ter vergelijking: nog maar vijf jaar geleden piekte de zender op ruim 12 procent marktaandeel.

De vrije val van 3FM werd begin 2015 pas echt goed ingezet. In dat jaar verloor het station het middagduo Coen & Sander. Twee jaar geleden vertrok Giel Beelen als de ochtendspits-dj van 3FM, dat nu een volledig nieuwe bezetting kent.

De huidige ochtend-dj Verschuuren gaf in september nog aan dat hij dit jaar op 6 procent marktaandeel wil zitten met 3FM. “Richting de 6 procent vind ik een haalbaar doel voor september 2018.

Voorlopig zit 3FM nog steeds in de lift naar beneden. Dat viel Verschuuren zó zwaar dat hij zich onlangs twee dagen ziek meldde.

De top drie radiozenders bestaat nu uit Radio 538 (12,6 procent), NPO Radio 2 (12,4 procent) en Sky Radio (8,7 procent). Het volledige overzicht vindt u op RadioFreak.nl.

Foto: Sophie Hemels

51 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Amigo
april 25, 2018 01:11

Ik bedoel dj’s en platenlijsten.

Gast
Amigo
april 25, 2018 00:46

@ Eddy
De DJs maken vrijwel nooit zelf de playlists.
Maar echte persoonlijkheden, eisen hier wel inspraak in op.
En dat ontbreekt er, o.a. bij 3FM. Vuistjes die op tafel slaan etc.
Met het nietszeggend clubje ongeregeld dat er nu zit, wordt het helaas nooit iets.
Naam en faam is wat men er nodig heeft. Een radioshow, want het zijn tegenwoordig shows, geen muziekprogramma’s, valt of staat bij degene die zo’n show brengt.
Coen en Sander draait om Coen en Sander, Evers draait om Evers, Ekdom draait om Ekdom, Stenders draait om Stenders en ga zo nog maar even door.
Een goede radioshowmaker kan zijn of haar luisteraars de meest obscure muziek voorschotelen, een enkeling haakt af, maar de meesten slikken het gewoon.
Dat is radio, landelijke radio anno 2018. De muziek is van ondergeschikt belang.

Gast
Eddy
april 24, 2018 23:39

Ik heb heel lang 3 fm geluisterd maar ik trek het echt niet meer!! Gelukkig is die Frank van Ellende weer weg gestuurd ,maar de hele nieuwe lichting die er nu zit gaan de luistercijfers niet omhoog stuwen,en zoals al reeds vaker gemeld is de balans doorgeslagen naar hiphop en rap,moet ook ruimte voor zijn maar niet in deze mate.
Juffrouw Houtveen mag wel weer terug naar haar oude station en daar gaan zitten soppen op Kendrick Lamaar

Gast
Bart
april 24, 2018 22:59

@Ron e.a. Het ligt aan de muziek, de doelgroep waarop wordt gefocust en de richting die de zender heeft gekozen. Maar het ligt ook zeker aan de dj’s. Domien als boegbeeld daar gaat het al volledig mis. Verder klopt het duo Mark en Ramon klopt niet. Ik vrees met de nieuwe zendermanager dat het nog verder de verkeerde kant op gaat. Het enige wat 3FM nog kan redden is de zender volledig op de schop te doen en de Studio Brussel kant op te gaan. Radio 5 en 3FM zouden echt moeten ruilen van plek. Ook als de voor Studio Brussel richting kiezen.

Q-Music wordt hierboven nog genoemd. Die moeten gewoon van Mattie af komen en dat is heel lastig denk ik. Deze zender zou tevens eens naar zijn Belgische collega moeten kijken.

Gast
anoniem
april 24, 2018 21:57

Niet alleen 3FM hoor, heel Nederland glijdt weg.. :-)

Gast
Ron
april 24, 2018 21:18

Het ligt niet aan de DJ’s het ligt aan de muziek. Als je de muziek centraal stelt en de DJ’s hieraan ondergeschikt maakt komt het wel weer goed. StuBru-way dus. Al wordt dat ook steeds meer popi jopie en ook veel urban en rap daar.

Gast
Verstand van zaken
april 24, 2018 20:49

@20.03
@20.21

Voor de leek ligt het inderdaad aan de muziek, maar dat laatste is niet het geval. 538 scoort wel met een grotendeels gelijksoortig format.
3FM dient ervoor te zorgen dat er djs van naam en zeker met karakter, persoonlijkheid worden aangetrokken.
Gebeurt dit niet, dan komt het nooit meer goed en is het definitief einde verhaal.

Gast
Ano Nymous
april 24, 2018 20:21

Precies, ammehoela.
Dat weet jij, dat weet ik. Nu moet het alleen nog bij 3FM duidelijk worden. Minder urban/raptroep en misschien kan het tij dan nog keren

Gast
Dirk
april 24, 2018 20:06

Ph helemaal met je eens,alsjeblieft niet met die schijtlollige djays maar alleen relevante informatie.

Gast
aammehoela
april 24, 2018 20:03

Het ligt aan de muziek. Die rap, urban en hiphop zijn gewoonweg niet om aan te horen. Ligt dus echt niet alleen aan het verdwijnen van de dj-s.

Gast
PH
april 24, 2018 19:43

Maak een 5 van 3 en heel veel luisteraars zijn blij, meer adverteerders blij, zet daar een format op van veel goede muziek, 60,70,80 en 90’s met weinig gesproken woord en je hebt een topstation zoals het oude Tros, Veronica, etc. Het is niet zo moeilijk!

Gast
Ano Nymous
april 24, 2018 18:06

Ach ja. Q Music mis je ook niks aan.
Ook overbodig geworden.

Gast
TopShow
april 24, 2018 17:54

Geweldig.
Ik zeg opdoeken die zender!
Dat had trouwens 40-45 jaar geleden al moeten gebeuren!

Ook NSO Radio 2 is weer op de weg terug (-0,6%)! Wel grootste stijger (+2,1%) ten opzichte van vorig jaar.
Andere grote stijger is Radio 10 (+1,6%)

Grootste dalers Q-Music en uiteraard NSO 3FM (-1,6%)

Gast
Mug
april 24, 2018 17:40

Beste 3FM-chefjes: Luister een weekje naar Studio Brussel voor inspiratie

Gast
Ano Nymous
april 24, 2018 17:38

Kraantje pappie. Van hetzelfde laken een pak als die Flex en Lil Kleine.
Troep dus. Niks voor 3FM…

Gast
Ron
april 24, 2018 17:36

Draaien ze die troep van Flex en Kleine nog steeds dan? Zie wel dat Kraantje Pappie helemaal hot is op 3 FM, onbegrijpelijk! Vind je het gek dat je er nu zo voor staat in de luistercijfers!

Gast
Ano Nymous
april 24, 2018 17:18

Precies, west.
En dat zijn dus niet prutsers als Ronnie Flex, Lil Kleine en h o e r enjong Boef die de 3FM luisteraar wil horen…

Gast
west
april 24, 2018 17:12

Als men eerst nu eens uitzocht wat de 3 FMluisteraar wil horen , en daar zijn muziek op afstemde ben je al veel verder !!

Gast
Ano Nymous
april 24, 2018 15:29

*Nederraphype
*dj’s

Gast
Ano Nymous
april 24, 2018 15:27

Me.
Inderdaad. Ik ben ook volledig over op Radio 2.
Muzikale variatie, nauwelijks meedoen aan die vreselijke Nederrap hype, live registaties van festivals e.d., kundige DJ’s met muziekkennis…
Zo als 3FM vroeger was eigenlijk.

Gast
Me
april 24, 2018 15:21

Echte Radio wordt niet meer gemaakt.
Radio 2 is het enige station dat nog weet wat radio maken is.
De rest is bagger. Talpa draait voor de adverteerders. Radio 3 is helemaal
de weg kwijt. Wat een zooi draait men daar. En dan die vrouwen als DJ..waardeloos.

Gast
Ano Nymous
april 24, 2018 14:51

@tammer.
De huidige playlist van 3FM is de boosdoener.
Veel muziek van die Neder crappertjes als Boef die aandacht krijgen.
Dat wil de 3FM luisteraar niet die autotune troep. Draai die bagger lekker op daarvoor bestemde zenders.

Gast
Ano Nymous
april 24, 2018 14:47

Dat is toch wel heel erg.
Ingehaald worden door een zendertje met alleen maar gejammer van
Woonwagenkamp zangertjes waar alleen nog ouderen geinteresseerd in zijn…

Gast
Ron
april 24, 2018 14:04

Radio 5 op FM zie ik niet gebeuren. Teveel ego’s, teveel belangen. En niemand uit de radiowereld ziet dit plan ook zitten als die vraag gesteld wordt. De luisteraars en radio/mediafreaks hier alleen. Alleen de politiek kan hier wat aan doen, en dan is het nog maar de vraag of dit zal gebeuren.

Gast
wauter
april 24, 2018 13:48

Ha! Radio 5 groter dan radio 3. En radio 5 moet het zonder een FM pakket doen. Hoe duidelijker wil de leiding van de NPO het nog hebben? Geef radio 5 het fm pakket van radio 3, dat is wat Nederland wil.

Gast
David
april 24, 2018 13:09

Niet alleen zorgden Coen & Sander en Giel Beelen voor het begin van het einde bij 3FM. Ook het vertrek van Gerard Ekdom, Rob Stenders en Paul Rabbering heeft de zender geen goed gedaan.

Gast
Misha
april 24, 2018 12:42

Opheffen en volledig inzetten op NPO Radio 2

Gast
Mama Nouskouri
april 24, 2018 12:19

Weer lekker valse info:

C&S: Juni 2015 (geen begin 2015)
Giel: November 2016 (geen 2017)

Gast
Zonder Naam
april 24, 2018 12:10

Dat vrijgekomen plekje op Radio 2 zou wel wat voor Sander Hoogendoorn zijn, een van de resterende draaglijke dj’s die 3FM nog heeft. Qua leeftijd kan dat nét. Ik gun hem meer dan dat zinkende schip. En wat er voor de rest nog te pruimen is op 3FM, zit weggestopt in late avond, in de nacht of in het weekend. Op prime time kan je echter luisteren naar een aaneenschakeling van ‘net niet’-types. Zeer verkeerd.

Gast
StefanV
april 24, 2018 11:52

Het kan dus nog slechter. Nog even en zelfs Radio 4 gaat nog serieuze concurrentie voor 3FM vormen. Nog even en 3FM is de slechtst beluisterde landelijke publieke radiozender…

Het roer moet radicaal om bij 3FM. Dat gaan ze ook doen, maar aangezien de nieuwe zendermanager van FunX afkomstig is, moeten we het ergste vrezen. Nog meer urban, hiphop en klik-bagger. De meeste luisteraars zijn al gillend weggerend; ik heb (bijna) bewondering voor de die-hards die 3FM nog kunnen aanhoren.

En dat het niks heeft te maken met leeftijd en een verouderend publiek blijkt uit de uitstekende score van Radio 538, dat lijstaanvoerder is. Dat zegt echt alles over het falen van 3FM.

Gast
Kaaskijker
april 24, 2018 11:09

Die hele FunX urban-zooi de deur uit.

Gast
Ron
april 24, 2018 10:49

Dat is niet de kant op die ze op zouden moeten gaan. Als ze nu al FunX achtige muziek draaien rennen de luisteraars al weg. Vraag me af waarom dat meisje is aangetrokken. Volstrekt ridicule keuze.

Gast
Bart
april 24, 2018 10:47

@Ron Ik vrees dat het roer niet op de goede manier om gaat met de nieuwe zenderbazin. Ik denk dat zender meer de kant van FunX op gaat.

Gast
Ron
april 24, 2018 10:47

Dit gaat niet goed zo bij 3 FM. Probeer eens wat anders, nu! Baat het niet dan schaad het niet.
Veronica zakt ook weer aardig. Het aantrekken van Giel in de ochtend heeft niet dat effect wat het zou moeten krijgen, maar was te verwachten. Met alleen Giel kom je er niet, dat wordt nu toch wel weer genadeloos duidelijk…

Gast
Gebruikert
april 24, 2018 10:46

Misschien tot onder de 3% zakken en dan hopen dat ze het studio Brussel format overnemen, met net zulke bescheiden DJ’s, dat popijopie gedoe hoor ik al genoeg op lach38 en al die andere commerciele pauper stations

Gast
Ron
april 24, 2018 10:42

Ik denk dat het roer na de zomer omgaat

Gast
sami de maeyer
april 24, 2018 10:35

dat was idd te verwachten he ik zie eerlijk gezegd ook niet hoe je het kan oplossen de nieuwe zenderbaas wacht een moeilijk taak stekker uitrekken en heropstarten vrees ik

Gast
Lex
april 24, 2018 10:32

Arrogante houding daar, weigeren naar de overgebleven luisteraars te luisteren.

De verschrikkelijke playlist blijft, de incapabele DJ’s blijven op prominente plekken (lees Eva, of Domien op het ochtendslot).

Er zouden is wat mensen ontslagen moeten worden vanwege de wanprestatie. Want hun publieke taak, nieuwe muziek brengen, valt ook niet te doen als je niemand hebt om het aan te presenteren.

Gast
rob
april 24, 2018 10:29

Grote opruiming houden bij 3fm, degene die alleen onzin verkopen, met name de losers die voor AVRO/TROS werken, en dat zijn er nogal wat, eruit flikkeren en een nieuwe start maken waar de zender voor bedoeld is., kwalitatieve muziek draaien, zinnige informatie daarbij geven, maar ja ik vrees dat het al veel te laat is

Gast
Ad
april 24, 2018 10:25

Als ze nu eens stoppen met doe hautaine houding dat zij het station zijn met de beste popmuziek die boven al de anderen uitstijgt en dat inruilen voor ordinair shoppen naar aansprekende dj’s en muziek, dan wordt het misschien nog wat.
Ooit zei Joop van den Ende: “Als het volk bloemkool wil, dan krijgen ze bloemkool.” Een waarheid als een bloemkool…., en de meesten vinden die smakelijk.

Gast
tammer
april 24, 2018 10:25

Waarom moet er uberhaupt Nederlands belastinggeld naar Engelstalige bejaardenmuziek? Volstrekt achterhaaald.

Gast
Job
april 24, 2018 10:22

Stekker eruit, dit is belastinggeld…

Gast
Johan
april 24, 2018 10:11

Inruilen voo NPO5

Gast
Annoniemus
april 24, 2018 10:11

Nederland barst van de overbodige radio zenders , meer dan de helft kan zo weg !!

Gast
Joop55
april 24, 2018 09:46

grinnik grinnik…

Gast
piet
april 24, 2018 09:28

Dat was te verwachten dat 538 weer nummer 1 zou worden.

Gast
Peter
april 24, 2018 09:20

Stekker uit die zender. Scheelt weer belastinggeld. Zoveel publieke radiozenders heeft dit land niet nodig.

Gast
west
april 24, 2018 09:19

Radio 5 hoger dan 3 fm komt het ook niet dat we ouder worden, en niet meer mee gaan met de hedendaagse muziek !! radio 538 heeft het voordeel dat het bij bedrijven aan staat maar als overal de FM opgeheven wordt
zakken heel wat zenders naar beneden ook 538

Gast
Curryworst
april 24, 2018 09:19

@Rukker,
Juist wel.

Gast
Rukker
april 24, 2018 09:18

Hopen dat Domien niet zo knapt en de hand aan zichzelf slaat of ergens een wit busje gaat huren…….

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen