‘Lubbers moest niets hebben van commerciële tv’

De woensdag overleden oud-premier Ruud Lubbers moest helemaal niets hebben van de commerciële televisie, toen dat eind jaren 80 gelanceerd werd in ons land. Dat vertelde Peter Schavemaker (51), auteur van 100 jaar Hilversum Mediastad, woensdagmiddag in Het Parool, overigens toen zijn overlijden nog niet bekend was. RTL-Véronique werd op 2 oktober 1989 gelanceerd in ons land. “Premier Lubbers vond het destijds vreselijk, commerciële televisie“, legt hij uit.

Bij de lancering veroorzaakte RTL een hoop commotie. “De oude omroepen en Den Haag moesten in eerste instantie niks hebben van RTL.

En dat terwijl RTL een hoop werkgelegenheid met zich mee bracht. “Intussen zorgde RTL ervoor dat er allerlei facilitaire bedrijfjes zijn gekomen op het Mediapark. Daardoor is er zo veel extra werkgelegenheid ontstaan in een tijd dat er door bezuinigingen juist minder banen leken te komen. Hilversum mag zich gelukkig prijzen.”

RTL is een omslagpunt geweest, zegt Schavemaker. “Op het gebied van concurrentie en op inhoud. Er kwam een RTL Nieuws, er werd op een andere manier gedacht. De soap werd een genre om rekening mee te houden. Beeld & Geluid vindt dat nu net zo belangrijk als de eerste editie van het NTS Journaal.

Een groot interview met Peter Schavemaker kunt u lezen in Het Parool, via Blendle.

Foto: Rijksoverheid

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen