‘Tv-zender Talpa was eigenlijk bijzonder interessant’

Geplaatst op vr 17 nov 2017 om 9:15

Hans Beerekamp, die in de zomer stopte als tv-recensent van NRC Handelsblad, vond de jaren van zijn recensentschap toen tv-zender Talpa/Tien in de lucht was het meest bijzonder. Dat vertelt hij in de VARAgids. Talpa/Tien was een goudmijn voor een tv-recensent: de kijker werd om de oren geslagen met nieuwe shows. “Ik vond het bijzonder interessant. Een zender die door de elite totaal is uitgekotst, die slecht werd bekeken, maar als je objectief ziet wat daar is neergezet, sta je versteld.

De tv-zender van John de Mol leverde een topprestatie af, aldus Beerekamp. “Bij de NPO was dramaproductie zo goed als gestopt, dat was ook beleid, maar bij Talpa begonnen ze met Gooische Vrouwen.”

Het was een droomzender voor de creatives in Nederland. “Diederik van Rooijen, destijds een onbekende cameraman, maakte daar de serie Parels en Zwijnen, en liep al rond met het idee voor Penoza, dat hij later bij de KRO is gaan maken.

Er zijn bij Talpa dingen neergezet die later navolging hebben gekregen, de NPO is weer begonnen met het op orde krijgen van de drama-tak, wat heel goed gelukt is. Geer en Goor zijn er begonnen. Beau van Erven Dorens had een nieuwsrubriek. Ik zie Talpa als een bijzondere, experimentele en vernieuwende zender.”

Zelf was hij op Talpa te zien in De Slimste met Linda de Mol, de voorloper van De Slimste Mens. “Ik haalde de finale, maar werd inmiddels totaal neergeschreven door de grachtengordel – Paul de Leeuw, Hanneke Groenteman, Bas Heijne, Jan Blokker, ze vonden het schandalig dat ik dááraan meedeed.

Ik heb de finale verloren, en ik denk dat dat mede kwam door die immense druk. Er werd gevraagd naar de laatste vijf burgemeesters van Amsterdam, en ik kon niet op de naam van Job Cohen komen. Dan is er iets raars aan de hand.”

Het VARAgids-interview met Hans Beerekamp kunt u lezen via Blendle.

Foto: BNNVARA, DWDD








13 Reacties op “‘Tv-zender Talpa was eigenlijk bijzonder interessant’”


  1. Erik

    Stekker is veel te snel uit Talpa getrokken. Het einde van Talpa is misschien de redding van RTL4 destijds geweest. Door de samenwerking met Talpa kon RTL4 vele nieuwe programma’s en presentatoren aan zich verbinden. Een kans die RTL met beide handen aanpakte.

  2. Mevrouw Stemband

    Het blijft een eng zooitje dat griezelige linkse grachtengordel gespuis.

    @Hans B,
    Ach, wie had wel op de naam van J.Cohen gekomen….Niemand toch!
    Dat is het slechtste wat Amsterdam heeft voorgebracht als burgemeester.

  3. Joost

    Gewoon een imago probleem…..aan de kwaliteit en inhoud lag het idd niet.

  4. Lambert

    Is die man al gevraagd voor Sinterklaas? Hij hoeft alleen nog maar een mijter op.

  5. Bob

    Was inderdaad een topzender, dat Tien. Gooische vrouwen, het voetbal, NSE, Spijkerman, parels en zwijnen en ga zo maar door. Heel jammer dat het niet gelukt is.

  6. Sven L.

    @ Erik; deels waar. De Mol was maar wat blij met zijn aandeel in RTL waardoor hij een flinke etalage voor zijn producties voorhanden had. En niemand zegt nee tegen De Mol, om nog maar te zwijgen over de korte lijntjes richting Keulen.

    De Mol is een dealmaker. Verkoopt morgen zijn aandelen SBS als het juiste bod voorbij komt.

  7. ikke

    Met geld is niet alles te koop. Sympathie kun je niet kopen. Dat moet je gegund worden.

  8. Kaaskijker

    Het is het media geweld waarmee ze de kijker wilde overrompelen en winnen. Shock and awe. Veel show, grote sterren, inhoudelijk nihilisme. Als je eenmaal het stempel van fake en nóg een RTL 4 hebt dan komt je er niet meer vanaf. Een zender op Amerikaanse leest die weinig sympathie trok.

    Ik kan me ook nog wel VOX8 herinneren. Amerikanen die dachten dat wij wel ongeveer hetzelfde leuk vinden als hun.

  9. Kaaskijker

    En de grachtengordel schrijft wel opinie maar bepalen niet wat kijkers zelf graag zien. Groot verschil he. De kijker had er niks mee en daar mee uit.

  10. animo

    DE opzet was goed maar hij heeft een fout gemaakt door alles weg te kapen bij de po omroep ,po en commerciële gaan niet samen,vooral het voetbal is totaal mislukt.

  11. aammehoela

    De zender mislukte omdat alle voetballiefhebbers walgde van de reclame tijdens de samenvattingen. Uit walging weigerde men gewoon naar de overige programma’s te kijken. Blijkbaar heeft John de Mol er niets van geleerd want hij zou zomaar de rechten weer willen kopen om de voetballiefhebber te pesten met die walgelijke, irritante en noem alle scheldwoorden maar op voor die minimaal 3 keer 8 minuten ranzige reclame. Enkel en alleen daardoor is Talpa mislukt!!!!!!!!!

  12. Otto Groeneveld

    Dit is Adje Roland man.

  13. Wollter

    Dat mocht Adje Roland willen.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.