Drie Vlaamse tv-huizen naar ons land als FABIOLA

Geplaatst op di 21 nov 2017 om 9:00

De drie onafhankelijke Vlaamse tv-huizen Woestijnvis, Lecter Media en De Mensen hebben in ons land een nieuw bedrijf opgericht: FABIOLA. Dat hebben ze vandaag bekendgemaakt. FABIOLA gaat eigen programma’s ontwikkelen voor de Nederlandse markt en ook exclusief de formats van de drie Vlaamse producenten aanbieden en produceren in Nederland. De Mensen en Woestijnvis zijn de twee grootste producenten in België, Lecter is het kersverse bedrijf van Reinout Oerlemans.

De Mensen en Woestijnvis zijn in Nederland bekend van formats zoals De Slimste Mens, Hotel Romantiek, De TV-Kijker van het Jaar, Reizen Waes, Blokken, Mag ik u Kussen?, Man Bijt Hond en Wie is de Mol. Lecter Media werd vorig jaar in België opgericht en maakte in Nederland Jensen Kiest voor Amerika en heeft nu haar internationale succesformat Groeten Uit 19xx in productie voor RTL4.

De drie Belgische producenten bundelen met deze stap hun creatieve krachten in Nederland. Zowel De Mensen als Lecter Media hebben al langer de ambitie om ook in Nederland als producent actief te zijn. Woestijnvis bood tot nu alleen licenties van haar formats aan in Nederland, aan diverse producenten, omroepen en zenders. Met de samenwerking verandert er niets aan de situatie in hun thuisland België.

FABIOLA heeft haar kantoor in Amsterdam en wordt geleid door directeur Robert van den Bogaard (bekend als mede-oprichter van de internationale Eyeworks-Groep) en producent Pieter van Eekelen (jarenlang Uitvoerend Producent bij diverse productiehuizen en ook creatief directeur van Eyeworks International) met ondersteuning van de creatieve teams van Woestijnvis, Lecter Media en De Mensen.

Robert van den Bogaard: “België heeft al jarenlang een bijzonder creatieve televisiemarkt die duidelijk anders is dan in andere Europese landen. Dat we nu, een jaar na de oprichting van Lecter Media, de krachten kunnen bundelen met de twee creatiefste en grootste productiehuizen van België, Woestijnvis en De Mensen, is uniek. Het tekent ook hoeveel respect deze Vlaamse producenten voor elkaar hebben.”

Pieter van Eekelen en ik hebben samen bij Eyeworks internationaal veel aan creatieve export gedaan. We kijken er enorm naar uit om nu met de teams van Woestijnvis, Lecter Media en De Mensen te gaan samenwerken in Nederland. Een gunstige situatie voor alle partijen, in België en Nederland.

Begin 2018 zal Groeten Uit 19xx als eerste programma van FABIOLA te zien zijn op RTL 4.

Foto: Fabiola








9 Reacties op “Drie Vlaamse tv-huizen naar ons land als FABIOLA”


  1. VlaamschePot

    Echt op tyfen met Fabicholora

  2. Job Gosschalk zuigservice

    Fabiola? Die is toch dood?

  3. Alex

    Zou wel een verademing zijn tussen al het Talpa geweld.

    De rust die een Vlaamse quiz kent, zal in Nederland ook geapprecieerd worden.

  4. Koen

    Of samenwerken met Talpa sbs. De slimste kan zo elke werkdag van sept tot dec om half tien op sbs6 voordat Ivm begint. Wie is de mol op zaterdag.

  5. Robin Martens Lover

    Fabiola is dat niet die dooie tang van een patattenkoningin van hunnie?

  6. Job Gosschalk zuigservice

    Alex
    Tue 21 Nov 2017 om 12:36

    Rust? Wel eens naar de Slimste mens op VIJF gekeken?

  7. Schommelstoelwaanzin

    Vlaamse quizzen zijn in het geheel niet rustig inderdaad. Ze draaien uiteindelijk allemaal om de vraag: Wie heeft de beste grappen in huis? En dat stééds maar weer grappig willen zijn verveelt heel snel, kan ik je zeggen. Behalve als je Vlaming bent natuurlijk.

  8. Alex

    Mocht je, als Job Gosschalk, naar uw collega Bart de Pauw kijken.
    Twee tot de zesde macht is toch een heel stuk prettiger om naar te kijken als het gegil en geschreeuw in een gemiddelde ‘Ik hou van Holland’.

    Ook vind ik dat De Slimte Mens, waarbij het format is dat de jury grappig is, nog relatief rustig is tov de gemiddelde RTL4 of SBS6 quiz.

  9. toxilogic

    Oerlemans zit er met geld en twee voormalige topmedewerkers stevig aan het roer bij Fabiola, ongetwijfeld zal hij de mede aandeelhouders overtuigen dat Nederland een mooie springplank is voor de internationale handel waar het grote geld te verdienen is.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.