AD pleit op voorpagina voor zwartepiet-stilte

Het AD pleit vandaag op zijn voorpagina voor een zogenoemd Sinterklaasbestand, waarbij er van de intocht van Sinterklaas tot en met zijn vertrek niet meer over het kinderfeest gediscussieerd wordt. Dat is te lezen in de kiosk. Het AD steunt zichzelf een paar pagina’s verder door een tsunami aan bekende Nederlanders die het met de krant eens is. “We gunnen de kinderen allemaal de magie van 5 december“, zegt minister-president Mark Rutte bijvoorbeeld in de oproep van de krant.

Andere medestanders die het AD opvoert zijn Bram van der Vlugt, Jan Terlouw, Erica Terpstra, Karin Bloemen, Erben Wennemars, Lodewijk Asscher, Tijl Beckand, Wilfred Genee, Braboneger, Jan Slagter en Lee Towers.

Er zijn echter ook critici, vooral uit de journalistieke hoek. Parool-hoofdredacteur Ronald Ockhuysen is ‘fel tegen’, net als Nieuwsuur-baas Joost Oranje: “Ik snap heel goed het gevoel wat in het AD wordt beschreven, maar ik denk dat de journalistiek de laatste bedrijfstak is die discussies moet gaan stoppen.

KRO-NCRV-eindredacteur Hans Laroes: “Wel een goedkope advertentiecampagne/marketingtruc, dat AD en z’n Sinterklaasbestand (en nu doe ik ook onnadenkend/ongewild mee). Morgen in de krant: ‘Veel reacties op oproep AD.’

Matthijs Voortman, eindredacteur van RTLnieuws.nl, vindt het AD hypocriet: “Op voorpagina: ‘Wij pleiten voor Sinterklaasbestand’ en op pagina 2 het vuurtje weer opstoken. Het zegt veel over dit ietwat hypocriete initiatief en onze (de media) rol in deze ‘oorlog’.

En Nieuwe Revu-baas Jonathan Ursem: “Als je het niet meer over Sinterklaas en Zwarte Piet wil hebben, waarom zet je het dan op de cover?

Pieter Klok, adjunct hoofdredacteur van de Volkskrant, had dit zelf nooit gedaan: “Wij komen nooit met bestanden en al helemaal niet op de voorpagina. We proberen standpunten en berichtgeving zo goed mogelijk te scheiden, maar ik begrijp de oproep natuurlijk wel. Ik denk dat iedereen langzaam aan wel een beetje gek wordt van de discussie.

En BNR-baas Sjors Fröhlich: “Allereerste grote complimenten aan de hoofdredacteur voor deze marketingactie van het AD. Ten tweede denk ik dat hij zijn doel een beetje voorbijschiet, want nu gaat iedereen discussiëren over het feit of er een bestand moet komen. Ik weet niet of het echt heel erg gaat helpen. Ik vrees dat we er niet op korte termijn uit gaan komen.

AD-baas Hans Nijenhuis reageert: “Het is echt niet als marketingstunt bedoeld, maar laten we dat even laten gaan. Wij doen als krant allereerst verslag, maar we hebben nu het gevoel dat het geen discussie meer is, maar een verbaal gevecht. Wij keken naar elkaar en zeiden: ‘Moeten wij niet iets doen?’ Laten we even een cooling-down-periode doen en dat we er daarna samen uitkomen, in de traditie van het poldermodel.

Foto: AD

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen