Katja Schuurman wil 250 procent hoger btw-tarief vlees

BN’er met een mening Katja Schuurman schreeuwt op Twitter van de daken dat ze tegen de stijging van het btw-tarief op groente en fruit van 6 tot 9 procent is, maar pleit tegelijkertijd ook voor een forse verhoging van het btw-tarief op vlees. Dat was gisteren te horen op NPO Radio 2. Het kabinet Rutte III verhoogt het lage btw-tarief (waar onder meer levensmiddelen als groente en fruit onder vallen), maar compenseert dat met een lagere inkomstenbelasting. Toch is Schuurman fel tegen.

Schuurman wil dat de btw op groente en fruit níet omhoog gaat en het liefst omlaag gaat naar 0 procent. Dat wil ze dan financieren met een vleestaks: ze bepleit een stijging van het btw-tarief op vlees van 6 naar 21 procent, een stijging van 250 procent. “Sommige dingen lijken allemaal zó voor de hand liggend. Maak vlees duurder!

Nederland kan prima met wat minder vlees, beslist Schuurman. “Het is gewoon onwijs slecht voor het milieu en we hebben het ook helemaal niet nodig zo ongelooflijk veel vlees. Leg daar van mijn part de 21-procent-tax op en doe fruit en groenten naar 0. Dan wordt het toegankelijker en kan iedereen veel makkelijker groenten kopen.”

Arme mensen kopen nu eerder vlees dan groente en fruit, klaagt ze. “Op het moment dat mensen weinig geld hebben, kopen ze een frikandel en zeggen ze: ‘Je hebt weer lekker je vlees binnen, schatje.’ Het is een kwestie van én opvoeden – dat mensen weten wat gezond en ongezond is – én toegankelijk maken. Dit soort dingen mag de overheid niet uitstralen. Dat vind ik echt.”

Albert Heijn vraagt momenteel 99 eurocent voor één kilo bananen. Als de supermarkt de btw-verhoging volledig zou doorberekenen, kost deze zak voortaan nog geen 3 eurocent meer. Een krop ijsbergsla wordt 2 eurocent duurder. Toch denkt Schuurman dat groente en fruit onbetaalbaar wordt. “Het moet geen luxeproduct worden.”

De KRO-NCRV-ster is momenteel handtekeningen aan het ophalen. Ze wil er 50.000. “Dan ga ik ervan uit dat onze regering zich nog eens heel erg achter de oren krabt en zich realiseert dat dit echt niet kan.”

RTL-econoom Mathijs Bouman op Twitter tegen Schuurman:

Foto: SBS/Wessel de Groot

24 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Hendrik Sehasulewanepatty
oktober 21, 2017 12:24

Ga mar gauw verhuizen naar een ander land Katje.Je hoort hier niet!

Gast
F’iscadel
oktober 21, 2017 12:16

Vlees hoort bij onze cultuur Katja! Blijf daar vanaf!!!

Gast
Pinkeltje
oktober 21, 2017 11:35

Weet je hoeveel een rode biet of een tulp aan water kost?? Ga daar eens over nadenken Mevroi Schuurman

Gast
Laurens I
oktober 21, 2017 09:25

Jaa dag, Katja!

Vlees prijs is prima zo! Als jij plantaardig voedsel wil eten: Go ahead,
maar val anderen niet lastig met je vleesprobleem. Vlees bevat veel
goede eiwitten die plantaardig voedsel niet hebben.

Gast
Annoniemus
oktober 21, 2017 06:39

Ze gebruikt zoveel drugs dat ze louter wartaal uitslaat dit gekkie !!

Gast
Flits Bom
oktober 21, 2017 01:48

Sure toxilogic, ga jij je baard nou maar scheren.

Gast
toxilogic
oktober 21, 2017 00:32

Geweldige malloten hier Katja heeft volledig gelijk, maar ja van die dwazen hier kan je niet verwachten dat ze beseffen wat vlees werkelijk kost.

Gast
Flits Bom
oktober 20, 2017 18:18

Mens ga toch koken !

Gast
JanJaap
oktober 20, 2017 17:45

Dus ze wil 250% meer BTW op haar Pleeboy blaadjes?

Gast
nomen
oktober 20, 2017 17:23

hakkelen? ik heb er nog nooit een zin horen afmaken, ze wil bij de interessante BN’rs horen die ineens allemaal vega zijn

Gast
aammehoela
oktober 20, 2017 17:00

De Nederlander ten spijt van al die vegatariers blijft gewoon zijn vlees eten. Zij die pleiten voor minder vlees eten zijn vaak ook diegenen die van Zwarte Piet af willen. Maar de Nederlander is er klaar mee. Is voor Zwarte Piet en gaat dus eerder meer vlees eten dan minder. Weg met dat gezeur en lang leve de boer.

Gast
critikast
oktober 20, 2017 15:38

Katja…blijf van mijn fricandel speciaal af !

Gast
bitch
oktober 20, 2017 15:34

Hoger BTW tarief dus voor haar eigen fat ass.

Gast
Steinfield Jordy
oktober 20, 2017 14:09

Katja Schuurwijf is een vies stukje vlees!
Achterlijk mensch!

Gast
Bart
oktober 20, 2017 13:54

Ik wil dat Katja en al die andere bekende Nederlanders niet te pas en te onpas hun mening overal ventileren.

Gast
Hans
oktober 20, 2017 13:53

250% btw verhoging op witte wijn en wodka zou beter voor haar zijn.

Gast
kijker
oktober 20, 2017 13:46

Maf wijf

Gast
anonymous
oktober 20, 2017 13:03

Ze kunnen beter haar alcohol en cocaine in prijs verhogen.
Dan gebruikt ze minder en kraamt ze minder onzin uit.

Gast
David
oktober 20, 2017 12:50

Qua vlees heeft ze wel gelijk… Geen reden om dat in lage tarief te houden…

Gast
graaier
oktober 20, 2017 12:33

kunnen ze beter op drank doen, maar daar hoor je die alcoholistische nep pinda met haar lijkenkleurtje niet over.

Gast
X
oktober 20, 2017 12:29

Vooropgesteld: Ik vind haar een mooie vrouw om te zien.
Maar wanneer ze ergens als gast zit bv bij Pauw vind ik haar super-irritant. Altijd aan dr haar frunniken, flirterig gedrag en ze praat hakkelend.

Gast
Appelsap
oktober 20, 2017 12:17

Meisjes met aandacht te kort…

Gast
Jack Wolff
oktober 20, 2017 12:09

Ik geloof dat de recente geschiedenis heeft geleerd dat La Schuurspons nu misschien niet het meest heldere licht is dat er rondloopt. En vanuit dat perspectief zie ik haar dan ook maar; vermakelijk maar volstrekt irrelevant.

Gast
arie
oktober 20, 2017 11:47

Daag Katja, gek wijf.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen