NRC Handelsblad ziet trend en investeert in podcasts

Tegenwoordig doen de kranten van ons land veel meer dan alleen het uitgeven van papieren dagbladen. Zo is De Telegraaf gestart met een groot videoplatform en experimenteert ook het AD met video. Het NRC Handelsblad gaat nu inzetten op podcasts: er komen drie nieuwe programma’s. “Luistert u wel eens een podcast tijdens het hardlopen of in de auto? De populariteit van het medium is in Nederland aan het groeien“, zegt hoofdredacteur Peter Vandermeersch vandaag.

Vandermeersch springt daar op in. “Ook bij NRC is podcast hard bezig om een plek te verwerven binnen alles dat we doen: journalistiek in tekst, maar ook steeds meer in andere vormen zoals interactieve graphics, video en audio.”

NRC is bij uitstek de partij om podcasts te maken, vindt hij. “Onze ruim tweehonderd journalisten zijn expert in hun onderwerp, en weten meer dan dat zij in een artikel van 800 of 1.000 woorden kunnen vertellen. Met een podcast – doorgaans een half uur tot een uur – kunnen we op een andere manier aan kwaliteitsjournalistiek doen. De diepte in maar wel op de bekende laagdrempelige, ‘conversational’ toon, die past bij het medium.”

Momenteel maken NRC-correspondent Guus Valk en VPRO-presentator Chris Kijne voor NRC al de Presidential Podcast over de Amerikaanse politiek.

Nu komt er ook een vervolg op de podcast Haagse Zaken over de binnenlandse politiek, met columnist Lamyae Aharouay als presentator. “De andere twee podcasts, die later dit jaar van start gaan, houden we nog even geheim.”

De eerste aflevering van Haagse Zaken is te bekijken via de NRC-site en man kan zich abonneren via iTunes.

Foto: NRC

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen