Erland Galjaard kijkt al vijf jaar niet naar kijkcijfers
Erland Galjaard, de tv-baas van RTL, kijkt al vijf jaar niet meer naar de kijkcijfers van Stichting KijkOnderzoek. Dat stelt hij vandaag in het AD. Galjaard vindt dat alléén de tv-kijkcijfers geen goed beeld geven. “Stel dat er straks naar Kroongetuige of de dramaserie Meisje van Plezier 800.000 of 900.000 mensen kijken en er ook 300.000 mensen naar Videoland gaan om voor- of achteraf te kijken. Dan is het voor RTL een meer dan geslaagd project, alleen is het veel minder zichtbaar.”
Het is een ommezwaai in het denken bij RTL. “Wij zien RTL 4 maar als één van de platformen waarop we uitzenden“, zegt Galjaard over zijn vlaggenschip.
Of nu iets een succes is of niet wordt daardoor wel lastig te duiden voor de buitenwereld. “Het is lastiger om voor het voetlicht te brengen welk programma een succes is. Adverteerders schrikken misschien als ze ’s ochtends naar de kijkcijfers kijken. Ik kijk er zelf al vijf jaar niet meer naar.”
Het totale bereik is veel belangrijker, aldus Galjaard. “Ik hoef niet meer in de top 25 staan, dat is echt van lang geleden. De doelgroepcijfers, doen we het goed bij de boodschappers (20- tot 49-jarigen), vind ik wel interessant. En daarin doen we het nog heel goed.”
Foto: RTL Boulevard