AD-moslima treurt wel om Nouri, niet om MH17

AD-moslima Hanina Ajarai heeft wél getreurd om de hersenschade van Ajax-voetballer Abdelhak Nouri, maar niet om de 298 dodelijke slachtoffers van de crash van MH17. Dat laat ze vandaag weten in de krant. De columniste lag niet wakker van MH17. “Op emotioneel niveau doet het mij niets. Helemaal niets. Ik heb geen seconde getreurd om de slachtoffers, ik ben niet geïnteresseerd in het onderzoek en de rechtszaak en ik sla de meeste berichtgeving over de MH17 over“, zo laat ze weten.

De ontwerper van het MH17-monument kreeg dit weekeinde veel media-aandacht. “Niet boeiend. Begrijp me niet verkeerd: ik vind het zielig voor de nabestaanden en ik had gewild dat de ramp niet was gebeurd maar het raakt bij mij geen snaar.”

De ineenstorting van Abdelhak Nouri wel“, vervolgt ze. “Ik geef geen snars om voetbal, ik had voor die fatale dag in Oostenrijk nog nooit van hem gehoord. Toch heb ik sindsdien intens meegeleefd, ik heb gehuild bij het zien van filmpjes waarin zijn familie treurt en bij de beelden van de massale en hartverwarmende steunbetuigingen.”

Verder bidt ze ook tot God voor totale genezing van Nouri. “Ik begrijp er zelf ook niks van. Waarom rouw ik wel om Nouri en niet om MH17? Is het omdat Nouri moslim is? Een Marokkaanse Nederlander net als ik? Omdat het mijn broertje had kunnen zijn? En Nouri’s moeder mijn moeder had kunnen zijn?

Het is niet duidelijk waarom Ajarai wil uitdragen dat ze geen gevoel heeft bij de MH17-doden. “Deze bekentenis is niet bedoeld om te provoceren of iemand te kwetsen, ook al kan ik de scheldkanonnades die zullen volgen op deze column wel vast uittekenen.”

Ik werd gisteren gewoon plots getroffen door het verschil in hoe deze twee gebeurtenissen binnenkomen bij mij en ben oprecht benieuwd naar de oorzaken hiervan“, zegt ze in haar stukje.

Ajarai deed afgelopen december mee aan De Slimste Mens. Ze viel na één aflevering af.

Foto: KRO-NCRV, Slimste Mens

127 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Jan
juli 28, 2017 14:05

Dit mag zij vinden en zeggen.
Maar vervolgens moet ze er niet van op staan te kijken dat er reacties komen.

Zij weet natuurlijk heel goed wat ze doet door juist MH17 aan te halen.
Dit is pure provocatie en degenen die daadwerkelijk verdriet hebben van MH17 moeten zich niet gek laten maken, maar deze provocatie met een glimlach naast zich neerleggen. Want juist dat is wat wij moeten uitdragen, namelijk het vermogen om te incasseren. Daar kunnen lieden zoals deze columniste nog veel van leren.

Gast
MC
juli 22, 2017 09:20

Het is maar een mening

Gast
vden Bosch
juli 21, 2017 10:32

En nog erger is de reactie van het AD: Het AD distantieert zich van de bizarre MH17-column van AD-moslima Hanina Ajarai. Haar mening over de vliegramp is niet de mening van de krant. Dat zegt adjunct-hoofdredacteur Jan ‘t Hart tegen Omroep West. Ajarai krijgt in het AD van vandaag ruim baan om te roepen dat alle MH17-doden bij haar geen emoties oproepen, maar de hersenbeschadiging van Ajax-voetballer Nouri wel. “Het is mijn mening niet, zeker niet. Ook niet van de krant“, zo laat ‘t Hart weten in een reactie.

Ik zeg opdoeken die krant!

Gast
anoniem
juli 20, 2017 22:55

@Elsa: Ik heb me er toendertijd een beetje in verdiept. En het met een passagiersvliegtuig ten ondergaan, kun je niemand toewensen.

Als schrijfster in een een bekend dagblad, is het niet zo slim om geheel voorbij te gaan aan dit leed. En dit neem ik haar dit een beetje kwalijk.

Daarnaast zijn ceremonies en onze nationale rouw, misschien een schrale troost voor dit persoonlijke leed. Omdat onze leiders ons niet altijd vertegenwoordigen.

Gast
Elsa
juli 20, 2017 22:39

Ook ik sta er niet echt bij stil. Vind het zielig, maar verder raakt het me niet echt. Maar net als A heb ik ook zo een gevoel van OMG…laat Nouri het maken…hopelijk komt hij er weer bovenop. Terwijl ik ook nog nooit van hem gehoord heb.
Niemand kan voor jou bepalen hoe jij je voelt, maar er even stil bij blijven staan en het uiten is geen crime. You go girl, respect voor je eerlijkheid.

Gast
anoniem
juli 20, 2017 19:17

Moslima’s met een beetje fatsoen, gaan natuurlijk niet voor het AD schrijven.. :-)

Gast
Domina
juli 20, 2017 19:04

Ik ben de nieuwe debiel van MC!

Gast
gtstfites
juli 20, 2017 19:00

Ontsla haar gewoon.

Gast
Domina
juli 20, 2017 18:50

@ Arie

Het is een prima gedachte!

Gast
School
juli 20, 2017 18:38

@Hannibal

Sinds wanneer is ‘islam’ met een hoofdletter?

Gast
Arnoud Tempelman
juli 20, 2017 18:35

Heeft niks met geloof of politieke overtuiging te maken, en alles met gebrek aan empathie. Is bekende persoonlijkheidstoornis die psychopaten oplevert. Dat zijn mensen die geweldadiger kunnen zijn. Is soms best handig, voor commando’s enzo. Niet voor columnisten.

Gast
Hannibal
juli 20, 2017 18:24

Omdat ze aanhanger is van de Islam en als je geen moslim bent dan tel je niet, daar wringt de sandaal. Ik heb gesproken.

Gast
Otto Groeneveld
juli 20, 2017 18:22

Nou Pawi 16.16, voorlopig kan ik maar 1 laffe groep opnoemen en dat is toch echt Dutchbat, het Nederlandse leger. Wat Arie schrijft is voor veel misschien hard maar het niet durven vechten en daardoor ruim 8000 mensen laten vermoorden is iets erger, om even een understatement te gebruiken.

Gast
HubertDePubert
juli 20, 2017 17:50

Ik heb de column even gelezen en vind hem wel interessant. Ze constateert gewoon iets bij haarzelf. Ik lees het niet als aantootgevend of beledigend.

tactvol ? mwa…

maar ja, de mediacourant posse kan weer los gaan ….

Gast
Momo
juli 20, 2017 17:31

@M

Aha, dus je begrijpt het nog steeds niet. Misschien wel meer dan een beetje dom?

Gast
Pawi
juli 20, 2017 16:16

Ik heb een nieuw woord uitgevonden Kringloopkopvod.

Gast
Pawi
juli 20, 2017 16:15

Moslims zijn laf, durven niks alleen, maar als ze met soortgenoten zijn, lopen ze midden op straat, en kijken je minderwaardig aan.

Die lui kunnen zich niet een normaal kleden, allemaal kringloop kopvodden.

Gast
Hoe dan?
juli 20, 2017 16:08

@Maggoos Iemand die intens meeleeft met de ouders van Savannah en Romy zie jij als iemand die het Westen haat?

Gast
Maggoos
juli 20, 2017 16:03

Je spoort echt niet als je als Moslim-Nederlander helemaal niets voelt voor de MH17 aanslag. Soms moet je gewoon je mond leren te houden en niet telkens op te gooien dat zij alleen ‘eerlijk’ is. Het diepste in haar haart laat ze nu uiteindelijk zien; Haar haat tegen het Westen. En zo zijn er meer van deze geïntegreerde moslims.

Gast
H.
juli 20, 2017 15:47

Handige ‘zet’ Hanina – nu heb je veel bereikt! “Iedereen” moet alles kunnen zeggen! Maar… wat bereik je ermee??

Gast
Arie
juli 20, 2017 15:39

Inderdaad Domina dat was de gedachte van ‘onze jongens’. Hadden bij terugkomst de doodstraf moeten krijgen. Geldtbtevens voor het politiek tuig wat hierachter zat. 8000 vermoorde m3nsen ze zouden bij mij iedere nacht terugkomen. Je bent gvd soldaat dan vecht je tot de dood anders moet je bij de media gaan werken.

Gast
Arie
juli 20, 2017 15:36

Nee lulhannes Huib het waren lafaards en als jij er verstand van hebt lees je het dossier en kun je lezen dat de Britten zonder luchtsteun ook in staat waren om de Serven tegen te houden. En dan krijg gvd geen luchtsteun dan hoor je nog te vechten en wat van die Slavische speknekken te pakken en bewaar je je laatse kogel voor jezelf dan ben je soldaat, het waren laffe mietjes die moeten leven met 8000 vermoorde mensen op hun geweten, als zij dat al hebben. Oh ja ze hadden ook geen onderzeeboten ja dan kunnen we niet vechten, rot op gek.

Gast
Domina
juli 20, 2017 15:31

@ Gup

De pinguïn op bijgaande foto is de echte racist.

Gast
Gup
juli 20, 2017 15:27

Weer zo’n racistische lummel die geen normale zin kan typen.

Gast
Ab
juli 20, 2017 15:26

Niemand heeft het meer over die aidsonderzoekers die niet meer hun werk kunnen voortzetten. Een enorm verlies voor de wetenschap en de patiënten. Tragisch, het blijft bij wijzen en muggenziften.

Gast
floyd P
juli 20, 2017 15:26

oleurrr op wijf, pas je aan hier in Nederland, koop normale kleren, als wij, en praat normaa; als EEN mens met een hart, die je niet schijnt te hebben

Gast
Domina
juli 20, 2017 15:24

Ik ben maar een trol. (Muziek van Ben Cramer er zelf bij bedenken.)

Gast
Domina
juli 20, 2017 15:22

@ Arie

Een paar moslims meer of minder; who cares?

Gast
Huib
juli 20, 2017 15:21

Arie, ze hadden de Nederlanders luchtsteun beloofd. Maar toen puntje bij paaltje kwam hebben ze die neit gegeven. Doe eerst eens onderzoek voordat je komt blaten, mietje. En hoezo is dat gel*l als de Engelsen 4 weken ervoor nog gevochten hadden? Dit is echt een onderbouwing van likmevestje!

Bewijs à la Arie:
Hey Arie, vandaag zendt Jinek niet uit.
GEL*L. Jinek wordt al 4 weken keihard uitgezonden.

Gast
Arie
juli 20, 2017 15:13

Kever 10.23 GELUL. 4 weken daarvoor hadden de Engelsen nog keihard gevochten tegen die Serven. Steun beloofd, eikels waren deze namaak soldaten, alhoewel het waren mietjes. Heb je gvd 1 keer een kans om als soldaat een heldendood te sterven lopen zij feest te vieren terwijl er 8000 werden vermoord dat is de realiteit. En dat afschuiven en janken naderhand over steun en dat zik niet de goede kleur veters hadden om te vechten is zielig en misselijk makend. Vroeger kreeg je bij weigering om te vechten de doodstraf. Heel dat achterlijke Nederlandse laffe kut leger afschaffen.

Gast
Oh
juli 20, 2017 14:54

Jee, verveel je je?

Gast
Jee
juli 20, 2017 14:36

@M Heb je dan echt niets beters te doen dan de hele dag op deze site te zitten?

Gast
A van
juli 20, 2017 14:22

Ik ga de vlag uit hangen als er een vliegtuig moslims de lucht uit geschoten wordt. maar wel rouwen om zo;n homo boy. zit wat los daar boven.

Gast
Rene
juli 20, 2017 14:03

Mijn fout, dan heb ik dit stuk anders geïnterpreteerd dan ik zou willen. Mijn excuses. Jullie hebben een punt.

Gast
...
juli 20, 2017 13:56

@Vlaming
@Rene
Sterker nog: de hele bemanning was maleisisch (dus moslim)….

Gast
Ted
juli 20, 2017 13:56

@Rene Ze zegt dat als het puur het geloof zou zijn, hoe dat dan zou kunnen verklaren dat ze intens meeleefde met de ouders van Savannah en Romy? En waarom doen die talloze berichten over slachtoffers van aanslagen in moslimlanden haar dan niet zo veel?

Dus ze geeft juist aan dat het waarschijnlijk niets te maken heeft met haar geloof of afkomst.

Maar jij trekt het er hier weer bij. Om jouw oorspronkelijke vraag te herhalen: Waarom weer zo provoceren?

Gast
Keever
juli 20, 2017 13:55

Ach, inderdaad. Dat deel was me even ontschoten. Sowieso een vreemd stuk, al moet ik zeggen dat ik het origineel niet gelezen heb.

Gast
Vlaming
juli 20, 2017 13:53

@ Rene
Er zaten ook (maleisische) moslims in vlucht MH17 hoor.

Gast
Rene
juli 20, 2017 13:44

@Keever

Als dat zo zou zijn had ik er zelf wel een collum over geschreven. Ik geef geen reactie om er een ding van te maken. Het gaat me er puur om dat ze zegt dat het mischien komt omdat nouri net als haar moslim is, en mij gaat het erom dat dat niks uit zou moeten maken welke afkomst of religie je hebt. Want zou ze wel getreurd hebben als alle inzittende van de mh17 wel moslim waren? Dat is mijn hele punt.

Gast
Sven L.
juli 20, 2017 13:41

Bizarre gedachtes. Ook bizar dat het gepubliceerd werd.

Gast
Keever
juli 20, 2017 13:39

@Rene

Ben jij nu niet degene die er een religieding van maakt?

Gast
Rene
juli 20, 2017 13:26

Waarom weer zo provoceren, altijd als er iets moois gebeurd in Nederland waar we weer eens met elkaar hand aan hand staan moet er weer iemand zijn die die dat alles met een veeg van tafel kan flikkeren. En toch jammer dat het altijd weer te maken het met een religie. Jammer jammer jammer.

Gast
M
juli 20, 2017 13:19

@Momo Nee.

Gast
Momo
juli 20, 2017 13:08

@M

Gelukkig maar. Je vindt het zelf dus ook wel?

Gast
alladoun
juli 20, 2017 13:06

@Mark
DePijp? Hij woont toch in West

Gast
Foofur
juli 20, 2017 13:02

@Mark

Goed zo. Dan weten we je te vinden.

Gast
Roger
juli 20, 2017 12:59

@M

Dus je weet niet of het haar iets doet op een ander niveau? Waarom vraag je je dat niet af?

Gast
Mark
juli 20, 2017 12:58

Als Nouri de pijp uitgaat hang ik de vlag buiten.

Gast
M
juli 20, 2017 12:47

@Roger Ik ga er niet over wat haar wel of niet iets doet en op welk niveau, maar jij toch wel over jouzelf?

Gast
Roger
juli 20, 2017 12:44

@M

Tja, geen idee. Op wat voor niveau doet de MH17-ramp Hanina Ajarai wel iets?

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen