Aantal tv-abonnees daalt voor tweede jaar op rij

Geplaatst op Wed 05 Apr 2017 om 13:00

Het aantal tv-aansluitingen in Nederland is in 2016 voor het tweede jaar op rij gedaald. De televisiemarkt zakte met 0,8 procent in tot 7,4 miljoen aansluitingen. Dat blijkt uit cijfers van Telecompaper. Ondanks de daling van het aantal tv-abonnees, is de omzet uit tv-diensten níet afgenomen in ons land: die steeg met 4,3 procent naar een torenhoge 1,79 miljard euro. Dat komt volgens Telecompaper vooral door prijsverhogingen die tv-aanbieders KPN en Ziggo doorvoerden in juli 2016. 

Ziggo had in 2016 opnieuw het grootste marktaandeel: het bedrijf pakte 61 procent van de televisie-omzet (-2,1 procent ten opzichte van 2015) tegenover 26 procent voor KPN (+1,4 procent).

In aantallen klanten gerekend heeft Ziggo een marktaandeel van 54 procent (-1,1 procent) tegenover 31 procent voor KPN (+1,2 procent).

De omzet van tv-aanbieders zal tot 2019 nog stijgen, maar daarna weer dalen. In 2021 zitten de tv-aanbieders dan weer op het niveau van nu, verwacht Telecompaper. Die omzetdaling zal volgens het bureau vooral worden veroorzaakt door mensen die hun tv-abonnement opzeggen.

Tot en met 2021 verwacht Telecompaper dat het aantal abonnees met gemiddeld 1,1 procent per jaar daalt.

Vooral steeds meer jongeren verruilen de traditionele televisie voor digitale videodiensten als Netflix.

Foto: NPO








8 Reacties op “Aantal tv-abonnees daalt voor tweede jaar op rij”


  1. Schuld van Poetin

    Het is niet mijn schuld hoor. Schuld ligt toch echt bij niet dagelijkse realiteit van de medewekers en de zenders en de zeikerige reclames dag en nacht het liefst iedere seconde dat neoliberlae gezeik door je strot duwen, waarom denk ik aan PP?
    TV is nog nooit zo slecht geweest een regerecht drama.

  2. Teddy Ruxpingezicht

    O.

  3. Anonymous

    Het zou helpen als de reclame blokken ingekort zouden worden… Je kijkt onderhand meer reclame dan een tv serie.

  4. 1999

    Nepnieuws!

  5. Allstar's Reggae Band

    Haha betalen voor tv! Het moet niet gekker worden! Wie betaalt er nou voor tv man?!

  6. Anonymous

    Om een programma goed te kunnen volgen, moet ik het eerst opnemen.
    En bij het terug kijken, maar doorspoelen, die rot reclame.

    Bespaard ook weer tijd, bij een film is dat 45 minuten.

  7. David

    En daar ben ik er eentje van. Heerlijk, dat tv abbonement de deur uit. Echt een verademing.

  8. David

    En daar ben ik er eentje van. Heerlijk, dat tv abbonement de deur uit. Echt een verademing. Geen reclames meer!

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.