NPO-baas Shula Rijxman: ‘VVD moet normaal doen’

NPO-baas Shula Rijxman schrok zich een hoedje toen ze vandaag in de krant las dat de VVD maar liefst 300 miljoen euro wil bezuinigen op de publieke omroep. Dat schrijft ze in een column met de naam Normaal Doen. Na alle bezuinigingen is dit bizar, vindt Rijxman. Op deze manier hou je volgens haar alleen nog maar tv voor de elite over. “De VVD is voor een kleine publieke omroep waarbij de slager, de verpleger en de bakker betalen voor de arts, de consultant en de advocaat.”

Rijxman benadrukt dat 300 miljoen euro bijna de helft van het budget is. “Maar in feite is het veel meer. Want minder geld betekent minder middelen voor mooie programma’s. En minder mooie programma’s betekent minder kijkers en dus minder inkomsten uit reclame. Simpel gezegd: wie er zo met de botte bijl inhakt, breekt in feite de publieke omroep af.”

Ze vindt het echt heel vreemd. “Doe normaal, dacht ik vanochtend toen ik de krant las. Zelfs als die negatieve spiraal – van minder budget, minder programma’s en dus minder STER-inkomsten en daardoor nog minder programma’s etcetera – mee zou vallen, blijf je over met een publieke omroep als speeltje van steeds minder Nederlanders.”

In feite kun je dan nog aan nieuws doen, een beetje educatie en een snufje cultuur. Maar waardevolle genres als drama, documentaire en vermaak waar je iets van leert – het kan allemaal linea recta overboord. Net als door miljoenen kijkers geliefde en gewaardeerde programma’s als Wie is de Mol?, KLEM of Radar.”

Wat houd je dan over? Precies, een met belastinggeld van iedereen gefinancierde publieke omroep die alleen interessant is voor een beperkte groep mensen.”

Een smalle NPO zou de genadeklap betekenen voor de Nederlandse creatieve industrie, die steeds meer moet opboksen tegen buitenlandse spelers als Netflix. “Ik vind het echt onbegrijpelijk in een tijd dat het hele medialandschap – van productie, via aggregatie tot aan distributie – steeds meer in de greep komt van door niemand gehinderde internationale concerns.”

Steeds meer Nederlandse mediabedrijven komen in steeds minder buitenlandse handen en die richten zich op winst en niet op het algemeen belang, aldus Rijxman. “In plaats van op te komen voor de Nederlandse creatieve industrie en media gaat juist de rode loper uit voor buitenlandse conglomeraten.”

Ik ben het met de VVD op een punt eens: er moet inderdaad iets gebeuren met de begroting van de publieke omroep. Die moet namelijk omhoog. Juist nu heeft Nederland meer dan ooit een sterke publieke omroep nodig. Juist in deze soms verwarrende tijden is er een noodzaak voor een politiek en commercieel onafhankelijk, betrouwbaar en betrokken baken voor Nederlanders.”

Er is maar een onafhankelijk instituut dat in Nederland kan fungeren als waakhond van de macht. Dat via nieuws, documentaire, drama en cultuur een baken kan zijn dat Nederlanders helpt de steeds ingewikkelder wereld om hen heen te leren begrijpen. Dat het hele verhaal van Nederland van alle kanten belicht. En dat is de tegenmacht die altijd aan de kant van de burger tegenover de macht staat: dat is de Nederlandse publieke omroep. En die is er niet alleen voor een beperkte groep mensen, die is er voor ons allemaal.”

Foto: NPO

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen