Thierry Baudet legt uit hoe hij NPO wil aanpakken

Thierry Baudet, voorman van de nieuwe politieke partij Forum voor Democratie, heeft zijn plan gepresenteerd voor de ‘sanering’ van de NPO. Dat is te lezen op de partijsite. De ‘sanering’ van de NPO is een van de speerpunten van het Forum, dat een ‘grote vooringenomenheid in de publieke media’ constateert. “Een stuitende eenzijdigheid domineert, gekoppeld aan groot gebrek aan oprechte nieuwsgierigheid. De NPO is verworden tot een instrument van het partijkartel“, stelt de partij.

De NPO is promotie voor de regering, meent hij. “Eindeloos werd de Nederlandse bevolking verteld hoe goed het associatieverdrag met Oekraïne was en hoe desastreus de Brexit zou zijn. De favoriete NPO-gezichten verkondigden dagelijks dat Trump nooit kon winnen – en na de uitslag mochten dezelfde gezichten uitleggen waarom hij won.

De onderwerpkeuze, gasten en voorkeuren van steeds dezelfde presentatoren pakken schokkend vaak uit in het voordeel van steeds weer dezelfde politieke partijen en agendapunten. Andere partijen en opvattingen worden negatief bejegend of zelfs totaal genegeerd of verdraaid.”

Het is een te duur instrument, vindt Baudet. “De NPO ontvangt jaarlijks meer dan 900 miljoen euro van de Nederlandse belastingbetaler (dat is ruim 2,5 miljoen euro per dag!). Voor al dit geld wordt de Nederlandse bevolking niet goed voorgelicht. Sterker: de publieke en politieke meningsvorming wordt gemanipuleerd. Dit moet nu echt stoppen.

Op de volgende manieren wil Baudet de NPO aanpakken:

  1. Partijlidmaatschappen bestuursleden NPO openbaar.
  2. Partijlidmaatschappen presentatoren opinieprogramma’s en netmanagers openbaar.
  3. Benoeming onafhankelijke Ombudsman die de neutraliteit van opinie- en debatprogramma’s waarborgt en klachten in het openbaar bespreekt en behandelt.
  4. Instelling onafhankelijke Raad van Toezicht voor de NPO waarin steekproefsgewijs steeds nieuwe groepen kijkers zijn vertegenwoordigd.
  5. Geen reclame meer op de NPO.
  6. De NPO biedt niet langer mee op grote sportevenementen zoals WK, EK, Olympische Spelen, enzovoorts. Dit kan uitstekend door de commerciële omroepen worden overgenomen.
  7. Verantwoording na afloop van alle programma’s: ‘Dit programma heeft u € …. belastinggeld gekost.’
  8. Verbieden belangenverstrengeling productiemaatschappijen en loondienstverband. Salarissen gemaximeerd op de Balkenendenorm.
  9. Slechts twee publieke kanalen die meer gericht zijn op informatie, cultuur en documentaires en minder op verstrooiing en entertainment.
  10. Meer aandacht voor de Nederlandse taal, geschiedenis en cultuur.

Foto: VARA

47 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Bas
januari 14, 2017 14:19

Who cares!!! van alles dat er nu in Nederland en de wereld speelt is dit toch het minst belangrijke onderwerp.

Gast
Anoniem
januari 13, 2017 22:25

@Jan en G Verdiep je eerst eens in het systeem voordat je zomaar wat roept. WNL en Powned afvallen omdat je er volgens jullie niets aan hebt. Het gaat ook vrij lastig met zo weinig zendtijd om je zelf als omroep te profileren. Dat is iets aan het systeem wat scheef is. Ik vind dat alle omroepen evenveel geld en zendtijd horen te krijgen ongeacht het aantal leden of de NPO heft de omroepen op en kiest voor het BBC of beter nog het VRT model. Dan wel met 3 zenders op tv, een aantal radiozenders. Via internet: thema zenders, ondemand, gemist. open archief, aanvulling op de programma’s en andere online activiteiten. Zodat de NPO breed vertegenwoordigd wordt en er voor iedereen op het gehele NPO platvorm.

Gast
De buuf van Shullah
januari 13, 2017 19:44

Thierry is ’n lekker g**l ding!

Gast
Walter
januari 13, 2017 19:13

@18:18

Je onderschat de intelligentie van apen, Koos Vriendloos. En een stem op die partij, is een verloren stem!

Gast
Gevaar voor democratie
januari 13, 2017 18:42

Die hufters die menen dat ze op deze staatsgevaarlijke mafkees willen stemmen kiezen dus op Forum voor Propaganda en dat kan enkel zonder NPO.

Gast
Anoniem
januari 13, 2017 18:19

EN ik ben je vriend niet.

Gast
Anoniem
januari 13, 2017 18:18

Had ik jou iets gevraagd, aap?

Gast
Anoniem
januari 13, 2017 18:18

Had ik jou wat gevraagd, aap?

Gast
Walter
januari 13, 2017 17:53

@17:46

Dat is een verloren stem, vriend!

Gast
Anoniem
januari 13, 2017 17:46

Baudet, mijn stem heb je!

Gast
Duckula
januari 13, 2017 17:42

Haha. Wat een humor. En dan sommige reacties hier. Op rechts is een totaal gebrek aan mensen die iets kunnen of een opinie kunnen onderbouwen. Daarom zie je ze niet op tv. Niet omdat het hier Noord-Korea is.

Gast
Excel
januari 13, 2017 17:40

Het is geen 900.000.000 die het de ‘belastingbetaler’ kost maar minder dan 600.000.000. Wat ca 2 promille van de totale rijksoverheidbegroting is.

Gast
echtwaar
januari 13, 2017 17:20

Baudet, wat een uitermate irritante en hooghartige klier

Gast
A.Zijn
januari 13, 2017 17:01

@Huiskamer

Leer a.u.b. eens Nederlands.

Gast
Anoniem
januari 13, 2017 16:40

Klagen over reclame bij de CL terwijl je tijdens voetbal allemaal reclame borden ziet.

Voetbal is zwaar commercieel get over it!

Gast
Nee he
januari 13, 2017 16:35

Hij wil dus de bevolking dom houden. Rechtse politici hebben altijd kritiek op de media. Propaganda zijn ze beter in, spelen met de waarheid of beter gezegd, spelen met de leugen zodat het de waarheid lijkt. Lukt trouwens aardig in Rusland. Niet op deze gast stemmen, een gevaar voor de democratie. En dat is niet als grap bedoeld, maar serieus gemeend.

Gast
Ik zeg ook wat
januari 13, 2017 16:33

De NPO moet alleen programma’s uitzenden waarnaar hooguit 200.000 kijkers naar willen kijken zodat dit een reden is om het op te heffen.

Gast
aammehoela
januari 13, 2017 16:32

Een hele dikke middenvinger voor deze idioot. Nooit en te nimmer stemmen op deze gek, een gevaar voor de samenleving. Geen sport meer bij de NPO, je ziet het nu al bij de CL. Die samenvattingen met 3×8 minuten reclame, DE GROOTSTE ERGERNIS voor de sportliefhebber. Mafkees..

Gast
b
januari 13, 2017 15:33

Dit is alleen te doen om de Baudet omroep op te richten om het volk te hersenspoelen dat ik , hij de grote leider is . De leider die elke inlander vraagt om een substantiele bijdrage te leveren voor mijn netwerk . In geld natuurlijk want heeft u enig idee wat het liggeld is voor mijn bootje in de haven van Monaco. Er komt maar een radio en tv zender omdat mijn huisje in Bloemendaal , Vinkenveen en de Bahamas ook onderhoud nodig heeft natuurlijk. Ik ben gesjeesd ja , maar dat weet hoop ik de inlander niet die ik van alles beloof maar nooit waar zal maken.

Gast
robb
januari 13, 2017 15:28

doortje ,lees je eerst in voor je wat zegt de vara is een A omroep die hebben allemaal het zelfde geld en zendtijd.

Gast
Sjaak
januari 13, 2017 14:10

Hoe dom moet je zijn om op Baudet te stemmen? Iemand die bij hoog en laag beweerde nooit een partij te beginnen en het dan toch doet. Zijn stemmers mogen straks niet klagen als ook zijn huidige beloftes leugens zijn. Zelfs een ezel trapt hier niet in.

Gast
Jij vindt dat...
januari 13, 2017 14:08

Ben jij ff goed.

Gast
Ik vind dat...
januari 13, 2017 14:07

@arie
vrijdag 13 januari 2017 om 11:14

Wat een onzin verhaal zeg.

Gast
Ik vind dat...
januari 13, 2017 14:05

Die domme kleine partijtjes komen ineens allemaal opdagen om bij Geert Wilders stemmen te stelen,..een domme mens die er in trapt,..ik trap er niet in.

Gast
mark2
januari 13, 2017 13:30

Brexit is met een kleine letter.

Gast
Gallus
januari 13, 2017 13:11

Revolutionair! Maar een beetje die richting uit: prima!
Minder hoge lonen. Prima.
Het is een groot onzinnig vooroordeel dat hoge lonen meer kwaliteit zouden betekenen!
Het betekent alleen minder idealisme(qua tendens dus; op individuele schaal klopt geen enkele uitspraak). Dat betekent voor journalistiek achteruitgang in principe.
Punt 7; aangeven hoeveel een uitzending aan “uw” belastinggeld kost is niet goed. We denken al te veel in termen van geld; dat is nu weer het “kwaad” van rechts! Het geeft een domme, kortzichtige en (bij diegenen die het hebben) zelfgenoegzame sfeer.
Het schijnt dat Baudet graag muziekles ziet voor allochtonen. Daarmee toont hij een goede intuitie. Veel mensen uit middenoosten zijn (vaak te) extreem emotioneel gepolariseerd en gevoelig voor muziek. Klassieke (!!) muziek verheft het gemoed en geeft noblesse.

Gast
Rent
januari 13, 2017 12:22

@anonymous 12:06

Of is dit nepnieuws? http://www.broadcastmagazine.nl/ledenaantal-omroepen-stijgt/

“Opvallend is dat AVRO (403.522) en TROS (465.455) in 2009 bijna 870.000 leden hadden en nu als combinatieomroep terugvallen naar 686.439. KRO (443.862) en NCRV (355.068) leveren ieder weliswaar ruim tienduizend leden in ten opzichte van vijf jaar geleden, maar zijn nu wel de grootste fusieomroep.

Omroep MAX is verreweg de sterkste stijger: van 238.770 naar 345.685 leden. Ook de VARA boekt flinke ledenwinst: van 360.356 naar 410.373. Samen met BNN (337.554) is ook die combinatie groter dan AVROTROS.”

#justsaying

Gast
Anoniem
januari 13, 2017 12:06

Onzin hierboven. VARA-BNN is helemaal niet de omroepinstelling met de meeste leden. AVRO-TROS en KRO-NCRV hebben meer leden.
Op basis van de erkenning hebben de instellingen een gegarandeerd budget van 50% maar dient men daarvoor in te tekenen bij het net. Eveneens om in aanmerking te komen voor meer dan 50%.
Macht ligt bij de netmanagers van de NPO.

Gast
Huiskamer
januari 13, 2017 12:06

Thierry geeft aan dat het uit is met het vriendjeskartel.
We zijn na Noord Korea het enige land wat geen gekozen burgemeester of CvK hebben. Uitsluitend bedoeld om vriendjes aan een baan te helpen.
De democratie uit 1840 is uit de tijd. We hebben nu kranten, radio, tv, internet en social media. Uit alle hoeken en gaten kunnen we nu zelf alle informatie inwinnen.
Leve onze nieuw open democratie.

Gast
Anoniem
januari 13, 2017 11:34

prik toch eens door deze luchtbel heen, wat een sukkel

Gast
Rent
januari 13, 2017 11:29

@arie
1: Hoe gaat het openbaar maken van partijlidmaatschap van een presentator bijdragen aan bezuinigen?
2: als je het geluid op de omroep te links vindt, staat niets je in de weg om lid te worden van de Avro, Tros, WNL of desnoods Powned. Hoe meer mensen daar lid van zijn, hoe meer zendtijd en hoe meer rechts geluid.
3: Egotrippers. Jan Roos, Jan Dijkgraaf, Baudet? Dat zijn geen egotrippers? Het zijn narcisten in optima forma: overtuigd van eigen gelijk, verklaren vooraf al eigenlijk geen enkele verantwoordelijkheid te willen dragen en daar toch voor in de media te willen komen. Plus: gratis geld van de overheid!

Gast
doortje
januari 13, 2017 11:22

VARA heeft meeste leden, dus meeste programma’s, dus meeste subsidie. Ledental omroepen geeft dus een heel scheef links beeld. En dat bij een publieke omroep die nota bene door ons allemaal wordt betaald. En zo links is NL niet meer. Goed dat Sander Dekker daar een streep door heeft gezet. Als je maar genoeg leden kocht, kreeg je vanzelf 100 miljoen subsidie. Per jaar! Dat model is niet houdbaar.

Gast
arie
januari 13, 2017 11:14

Ik stem die Baudet. goed alternatief voor Wilders en bovendien komen er in de partij FVD een aantal respectabele en deskundige mensen.
Zo vind ik Mr. Hiddema een kei, die in de kamer gehakt zal maken van egotrippers zoals Rutte en Pechtold, om over die lijzige Ascher maar niet te spreken.
De laatsten zijn bestuurders die we kunnen missen als kiespijn in ons land.
De FVD zal een einde maken aan de technocraten in Brussel, zal schadevergoeding proberen te krijgen omdat wij onze gulden goedkoop hebben ingeleverd voor de euro en zal de immigratie ook beteugelen.
Wordt dus een goede partij.
Nederland is die linkse elite club helemaal zat, Baudet is het alternatief.

Natuurlijk moet die geldverslindende NPO op de schop. het is wel ons belasting geld die 900 miljoen euro.
De NPO is ook een linkse club die eigenlijk een soort vara staatsomroep is.
Neem radio , van de ochtend tot de avond linkse meningen en boodschappen. Vervelend gewoon.
Een ongezonde kartelvorming, ons kent ons, ik verdien bij jou en jij bij mij en altijd diezelfde gezichten en van tevoren bekende opvattingen.
Die Twan Huys ( wat een verschrikkelijk eenzijdige man is dat) en van Nieuwenhuizen , Pauw, v, Nieuwkerk zijn er voorbeelden van.
Er worden daar belachelijke kosten gemaakt, zoals b.v al die medewerkers bij de NPO die buitenlandse reisjes maken.
Waarom moeten wij vaak die onzin betalen.?

Baudet: succes. En de NPO met een zender is genoeg.

Gast
Rent
januari 13, 2017 11:07

Overigens hebben bovenstaande plannen van Gladde Baudet meer te maken met naming en shaming dan met het bieden van een oplossing voor het door hem zelf verzonnen probleem.
Het is al lang duidelijk waarom de vertegenwoordigers van het rechts-georiënteerde deel van de Nederlandse bevolking niet in praat- en actualiteitenprogramma’s te zien zijn… ZE WILLEN ZELF NIET! Ze worden dagelijks gevraagd maar ze durven gewoon niet omdat ze bang zijn een gesprek op argumenten niet te kunnen winnen.

Gast
Marcel
januari 13, 2017 11:07

Volkomen kansloos en onhaalbare opsomming. Maar als we het over de NPO hebben, kijken we dan ook even naar de radio? Commerciële radio op een publiek net, allemaal inwisselbare pulp.

Gast
Rent
januari 13, 2017 11:01

Ok. Nu ga ik iets zeggen dat hier vast in slechte aarde gaat vallen.

Televisieprogramma’s en radioprogramma’s worden over het algemeen gemaakt door hoger (HBO/Universitair) opgeleide mensen. Mensen die hoger zijn opgeleid zijn, bewezen, gemiddeld genomen socialer en meer met andere mensen betrokken dan lager opgeleide mensen. Het betrokken zijn bij anderen die het minder hebben dan zijzelf wordt door ‘rechts georiënteerde’ mensen (tegenwoordig ook wel de gewone ‘boze’ man/vrouw), gezien als links of politiek correct.
Omdat tv en radio gemaakt wordt door mensen die dus hoger zijn opgeleid dan ‘de gewone man/vrouw’ wordt de omroep als links gezien.
Daarnaast is het geklaag over ‘teveel’ linkse VARA en te weinig ‘het geluid voor de gewone man/vrouw’ prima te verklaren: de VARA heeft nu eenmaal de meeste leden dus de meeste zendtijd. Henk en Ingrid willen geen lid meer zijn van een omroep (want rechts en blabla zie boven) maar klagen dus wel dat ze niet krijgen wat ze willen.
Ik weet voor hen de oplossing wel…

Gast
David
januari 13, 2017 10:52

Jinek begon leuk, maar gisteren kwamen ze weer met leden van het partijkartel aanzetten. Ik vrees dat die tot 15 maart niet van de buis te slaan zijn in hun pogingen de NL’se burger weer om de tuin te leiden.

TV is nog niet dood, maar alsjeblieft geen of minder politici meer bij DWDD en Jinek/Pauw. Echt onuitstaanbaar saai die lui. Laat ze maar zieltjes winnen op internet….

Gast
Walter
januari 13, 2017 10:28

Zijn standpunten, voor ”rechtse” mensen, op zich niet verkeerd. Maar omdat hij, als persoon, gladjes is en niet tot de politieke elite hoort (zoals Wilders, of partijen als GL, PvdA etc.) wordt het voor hem en zijn partij kansloos in maart 2016.
Een stem op zijn partij is een verloren stem voor rechtse kiezers, want die stemmen liever op PVV omdat PVV meer zeggenschap kan krijgen dan zijn partij. Hetzelfde geldt voor VNL. Allemaal lichtgewichten. Hooguit een persoon met charisma (zoals Pim Fortuyn in 2002) kan rechtse stemmen afpakken van Wilders en de PVV.

Gast
G
januari 13, 2017 10:17

Wooow WNL- Powned… ja die doen het pas goed! Echt n aamwinst is dat

Gast
VPRO lid sinds 1977
januari 13, 2017 10:14

@ A.9.49 Ja niet iedereen is Neerlandicus.
Of bent u hoogbegaafd, leraar Nederlands , die hier alle reacties na kijkt op taal schrijf of spelling fouten, of dat de komma wel juist geplaatst is!
Nou dan heeft u wel een dagtaak !

Gast
Jan
januari 13, 2017 10:08

Misschien moet die enge gladjanus zijn rechtse vrinden eens vragen waarom die nieuwe rechtse omroepen zo’n verschrikkelijke waardeloze tv maken waar geen hond naar wil kijken!!!

Of waarom blonde Geert alle kansen laat lopen om zij mening te verkondigen door consequent alle uitnodigingen van alle radio- en tv-programma’s te weigeren.

Kortom, laat die ijdeltuit eerst eens in zijn eigen rechtse spiegeltje kijken ipv huilie huilie te doen en naar anderen te wijzen.

Maar meneeetje richt zijn jaloerse pijlen liever op partijen die wél in staat kijkers te trekken. Of om het maar eens in populistische termen te zeggen: partijen die het volk wél aan zich weten te binden.

Gast
Wendy's dealertje
januari 13, 2017 10:04

Goed voorstel, mee eens

Gast
Anoniem
januari 13, 2017 09:49

@ VPRO lid sinds 1977

De VPRO mag trots zijn op ongeletterde leden zoals jij.

Gast
VPRO lid sinds 1977
januari 13, 2017 09:34

DE DICTATUUR BEGINT AARDIGE VORMEN AAN TE NEMEN zelfs tot het communisme aan toe zie G.L bijvoorbeeld
Hoe gevaarlijk zijn toch die partijen die alles willen verzieken in het unieke publieke bestel
Ben niet zo`n vaste kiezer maar denk dat het CDA het alternatief is om ons systeem in medialand te redden !

Met de PVV VVD PVDA D66 verkwanselen alles !

Gast
Anoniem
januari 13, 2017 09:25

Ze zullen sidderen in Hilversum.

Gast
Halbe
januari 13, 2017 09:21

Prutser, leugenaar, blaaskaak!

Gast
Anoniem
januari 13, 2017 09:16

Het is meer dan 900.000.000.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen