Warenhuis Bijenkorf partner van RTL Nieuws

De Bijenkorf is partner geworden van RTL Nieuws. Toch is de onafhankelijkheid van het RTL-programma niet in het geding. Dat heeft adjunct-hoofdredacteur Pieter Klein gezegd in het Mediaforum op Radio 1. Presentatrice van het forum Ghislaine Plag vond het opvallend toen RTL Nieuws vorige week een videoreclame van de Bijenkorf postte met de tekst: ‘De hartverwarmende kerstreclames zijn weer volop te zien! Net als deze van onze partner de Bijenkorf. Krijgen jullie al een kerstgevoel?’ 

Plag vraagt zich af of dit de journalistieke onafhankelijkheid van het RTL Nieuws raakt, maar dat is volgens Klein niet zo. “Er is sprake van een reclame-uiting van de Bijenkorf, waarbij we een proef deden om te kijken hoe het werkt en hoe ons publiek op Facebook reageert. Of ze vonden het een prachtige reclame of ze vonden het te veel Disney.

Twisten over ‘partner’

Klein hekelt de suggestie van Plag dat RTL Nieuws nu niet meer kritisch over de Bijenkorf zou kunnen berichten. “Ik snap niet waarom je de relatie legt met redactionele onafhankelijkheid. We moeten geld verdienen. Als er al discussie was, dan ging het bij ons intern vooral over de term ‘partner’. Daar kun je over twisten.

De term ‘partner’ is precies waar Plag twijfels bij heeft. Op de vraag wat dat precies betekent, antwoordt Klein: “Nou, niks, dat we reclame doorgeven. Daarover gaat het partnerschap. Zegt dat iets over onze redactionele onafhankelijkheid? Nee. Als je een tourbijlage bij een krant ziet, stel je dan de redactionele onafhankelijkheid van een krant ter discussie?

‘Doe maar’

Klein heeft zelf toestemming gegeven voor de reclame. “Ik zei: ‘Doe maar’ en dan zien we wel of de boel ontploft of niet. Het ontplofte niet. Journalistiek is niet gratis. Wij moeten ons geld verdienen. Anders dan bij de NPO moeten we naar wegen zoeken om op langere termijn ons journalistieke apparaat overeind te houden.

We zoeken een manier om dat op een geloofwaardige manier te doen. Of dit de manier is, weten we nog niet zeker. We zijn aan het zoeken naar wegen om onze inkomsten te vergroten.”

Hij weet niet of hij nog een keer de term ‘partner’ zou gebruiken. “Ik zit er zelf ook naar te kijken, want ik denk: wat is hier nou partner aan? We faciliteren slechts een reclame van de Bijenkorf. Ik heb daar niet zo veel moeite mee. Maar we gaan die term evalueren.

Kritische Kantelberg

Esquire-baas Arno Kantelberg, die ook in het Mediaforum zit, is kritisch: “Ik heb mijn ziel al lang aan de duivel verkocht. Ik zit in de lifestylejournalistiek, waarvan de Bijenkorf ook een partner is, dus geen kwaad woord over de Bijenkorf. Maar ik vind dat RTL Nieuws zo’n partnership niet moet doen.

“Pieter zal altijd zeggen dat als hij over de Bijenkorf moet berichten, hij dat kritisch zal doen, maar daar gaat het niet om. Het gaat om de suggestie dat je dat misschien niet zou doen. Je zit dan in een grijs gebied, waar je als nieuwsmedium niet in moet stappen.”

Klein denkt daar anders over: “Als wij iets over de Bijenkorf moeten publiceren, dan publiceren we dat.”

De Bijenkorf is een warenhuis in steden als Amsterdam waar men onder meer cosmetica, badlakens en handmixers kan kopen.

Castle of DreamsDe hartverwarmende kerstreclames zijn weer volop te zien! Net als deze van onze partner de Bijenkorf. Krijgen jullie al een kerstgevoel?

Geplaatst door RTL Nieuws op dinsdag 6 december 2016

Foto: Facebook

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen