SBS wil Netflix bestrijden met lokale content

SBS denkt dat lokale content het beste wapen is in de strijd met Netflix om de kijktijd van de consument. Dat zegt David Vink, baas digitaal van SBS, tegen Emerce. Veel Nederlanders hebben inmiddels een abonnement op Netflix en besteden daar vele uren aan kijktijd, die ze anders deels hadden besteed bij de platformen van SBS. “Als ik heel eerlijk ben, had ik niet verwacht dat Netflix zo snel Nederland zou veroveren. Maar hun strategie is gewoonweg heel goed”, zegt Vink.

Netflix is zo sterk vanwege het enorme aanbod, de mogelijkheid om in één keer heel veel te kijken én de eigen series, aldus Vink. “Netflix speelt daarmee naadloos in op de behoefte van de consument. De snelheid waarmee ze dat hebben weten uit te rollen, heb ik inderdaad wel een beetje onderschat.

Na jarenlang vooral op lineaire tv te hebben gefocust, moet SBS zichzelf meer en meer op internet presenteren. Onder meer vanwege de toenemende populariteit van Netflix. “Natuurlijk zijn ze een concurrent, want ze komen uiteindelijk aan de kijktijd van onze klanten.”

Netflix is als mondiale speler een machtige concurrent en dus kiest SBS niet voor de frontale aanval, maar voor producten die Netflix níet biedt. “Lokale content is namelijk iets wat Netflix niet heeft, daar blijft dus een plek voor. Als je er die op manier tegenaan kijkt, zie je dat er opeens veel meer mogelijkheden zijn.

Het video-on-demandplatform van SBS heet KIJK. Zustersite S1.TV is een verzamelplek voor YouTube-talent.

Meer in Netflix

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen