SBS 6 met 70 procent meer nieuwe lanceringen

Foto: Rick NederstigtHet gat dat de Champions League achterlaat op SBS 6 wordt gevuld met een hele rits aan nieuwe Nederlandse programma’s. Er zijn dit najaar 70 procent meer nieuwe lanceringen op de tv-zender dan vorig jaar. Dat heeft Sanoma/SBS-baas Peter de Mönnink gezegd op de najaarspresentatie van de zender. De Mönnink ziet dat mensen minder televisie kijken en wil dat compenseren met een stijgend marktaandeel. “Dat wil ik realiseren door heel veel vernieuwing aan te brengen“, zegt hij.

Mensen kijken volgens De Mönnink steeds minder lineaire tv. “Het is wel een dingetje. Voordat de sportzomer begon zagen we de kijktijd in de Nederlandse televisiemarkt echt dalen. Eind mei zagen we een kijktijddaling van 8 procent en dat is best wel historisch. Wat je ziet is dat er een enorme versnelling zit in de daling van kijktijd.”

De daling bij de jongeren is nog forser. “Daar zien we een kijktijddaling tot 20 procent. Dat is hoog. Broadcasters hebben moeite het jonge publiek aan zich te binden en vast te houden.”

Dat zijn getallen die we in het Nederlandse televisielandschap nog niet eerder hebben gezien, aldus De Mönnink. “En dat betekent dus ook dat de strijd om de kijker intensiveert, maar ook de strijd om de kanalen die er zijn. Het gaat niet meer alleen om free-to-air-televisie, maar ook om andere formats zoals Netflix.”

Toch is De Mönnink optimistisch. “Voordat de sportzomer begon deed de SBS-groep het buitengewoon goed. We zagen een stijging van ons marktaandeel, waardoor we de kijktijddaling enigszins wisten te compenseren en dat betekent goed nieuws voor een commerciële zender.”

Hij wil dat SBS verder groeit door te innoveren. “Die vernieuwing krijgt een lokaal tintje. We investeren in Net5 met local content. We hebben ook versterking bij Veronica, dat nu het voetbal krijgt. Daardoor ontstaat veel ruimte op SBS 6.”

SBS 6 heeft door het vertrek van het voetbal flink wat vrije ruimte. “Je moet 33 vrijgekomen avonden vullen. Dat is een grote strategische keuze geweest. We vernieuwen dan ook meer dan ooit te voeren. We hebben 70 procent meer nieuwe lanceringen dit najaar dan vorig jaar. Dat is denk ik de manier om de concurrentie van lokale én internationale spelers het hoofd te bieden. Dat is waar SBS op in zit.”

Hoewel SBS 6 van negen naar vijftien nieuwe titels gaat, is De Mönnink niet bezig met het verslaan van de NPO of RTL. “De markt en de omgeving ziet heel graag dat wij ons positioneren als een concurrent van de NPO of van RTL. Ik kijk daar heel anders naar. Als je kijkt naar de sportzomer van de NPO: daar is in drie maanden tijd net zo veel budget verbruikt als SBS heeft in een heel jaar. Je moet het wel in perspectief plaatsen.”

Wij zijn trots op wat we kunnen neerzetten met relatief weinig budget. We hopen dat we dan eens incidenteel een medaille winnen. Met die gedachte halen we zo’n 21 tot 22 procent marktaandeel en dat is eigenlijk voor een commerciële zender die in deze omgeving concurreert een waanzinnig goede prestatie. Wij zijn heel gelukkig met die positie.”

Meer in SBS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen