AD-baas Nijenhuis vindt columns AD-moslima ‘mwah’

Foto: SBSHans Nijenhuis, de nieuwe hoofdredacteur van het AD, kan zich vinden in de kritiek op zijn islamitische columniste Hanina Ajarai. Dat laat hij blijken in een interview met Villamedia. Critici vinden dat Ajarai geen schrijftalent heeft. “Wat je me zou kunnen aanrekenen, is de vraag of iemand al klaar is om een column te maken voor zo’n grote oplage. Antwoord daarop? Mwah! Daar valt iets op af te dingen, maar je moet mensen ook laten groeien“, zegt de krantenbaas.

Nijenhuis noemt Arnon Grunberg als voorbeeld. “Hij had de eerste drie maanden op de voorpagina van de Volkskrant nog niet zijn vorm gevonden. Geef het tijd en meet niet met twee maten. En wie betaalt bepaalt.”

Ajarai kreeg onder meer kritiek van Jan Dijkgraaf en Jan Roos. “De kritiek op Twitter was oorverdovend, maar onze vrienden op Twitter zijn geen abonnees. Van lezers kregen we tientallen reacties, maar geen 1500. Dat gebeurt als je de puzzel afschaft.”

De AD-baas heeft Ajarai aangenomen omdat hij een in Nederland geboren columnist wilde, die ook de moskee van binnenuit kent. “Ik wil met mijn lezers elke dag binnen zijn in die moskee.

Op de vraag of er ‘echt geen andere’ te vinden was, antwoordt Nijenhuis (via Blendle): “Als die er is, laat die zich alsjeblieft melden.

De column van Ajarai staat elke dinsdag in het AD. Vandaag krijgt de columniste veel kritiek, omdat ze de komst van een salafistenschool verdedigt en salafisten vergelijkt met jehova’s.

Lees ook:
AD-moslima pleit voor ‘verplicht meelopen met moslim’ (mei)

14 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Van de Kook
juli 13, 2016 00:30

Nijenhuis geeft dus toe dat Hanina Ajarai alleen is aangenomen omdat ze moslim is. Dat is pas discriminatie.

Gast
Daan
juli 13, 2016 00:00

“Ik wil met mijn lezers elke dag binnen zijn in die moskee.” Ik schrik van deze zin. Waarom wil een nederlandse redacteur dat hij en zijn lezers elke dag in die moskee zijn? Wat voor goeds kan daar uit komen?
Los van het feit dat een seculiere krant dit al niet hoort te doen, maar waarom toch continu die kritiekloze houding van links tegenover een religie die nog nooit iets positiefs heeft gebracht? AD: stop hiermee.

Gast
Anoniem
juli 12, 2016 19:40

De columns van Halina Rijn zijn net zo slecht.
Het AD heeft gewoon een verkeerde keus grmaakt met deze dames.

Gast
Kaaskijker
juli 12, 2016 19:36

Hanina Ajarai praat inderdaad salafisme goed. Probleem is dat deze stroming binnen de islam een zeer zwaar stempel zet op de aanhanger ervan. Het uitoefenen van dit geloof valt moeilijk te combineren met een normale tot drukke baan in de Nederlandse maatschappij. Hoewel het Salafisme zelf niet extreem is, is wel indirect een ontwrichtende geloofsovertuiging voor de aanhangers ervan. Je houdt alleen salafistische vrienden en een beperkt netwerk van eigen kring over. En dat zorgt voor de voedingsbodem aan extremere militante takken.

Toen ik nog in Amsterdam studeerde zag ik ze. Zwarte of bruine hoofddoek zeer strak om het hoofd gebonden. Zwarte zedige kleding aan. Op de middag het gebed op de pc aan of op de koptelefoon. Totaal afgesloten voor enig normaal contact met blanke Nederlanders. Hele vriendelijke meisjes maar ook “mislukt” nog voordat ze de arbeidsmarkt op moeten.

Ergo: doe is effe normaal. Begin er niet aan.

Gast
Walter
juli 12, 2016 19:00

Die mevrouw is voor mij de reden om mijn AD-abonnement op te zeggen. Vandaag ook, over salafisten. Dat interesseert mij helemaal niets. Slechte zet van het AD.

Gast
Hein
juli 12, 2016 17:14

@Marije

Dat maak ik zelf wel uit, haatzaaier!

Gast
Marije
juli 12, 2016 17:12

ONGELOOFLIJK dat het AD een salafisme-goedprater in dienst heeft. Deze hoofddoek schrijft vandaag letterlijk: ”de ware salafist doet geen vlieg kwaad”. Terwijl onderzoeken van de AIVD al jaren geleden lieten zien dat salafistische moskeeën in veel gevallen het voorportaal zijn tot verdere radicalisering.

De VPRO geeft antisemiet Dyab Abou Jahjah een hele avond vrij spel en het AD heeft als columnist een salafisme-goedprater.

Blijven we dit pikken als burger? Lid van VPRO of AD? Zeg het dan nu op!

Gast
Wigwam
juli 12, 2016 15:44

En intussen heeft het AD een eigentijds Paard van Troje binnengehaald met haar Salafisme-goedpraterij.

Gast
ANONYMOUS
juli 12, 2016 14:45

Ze schrijft niets zeggende verhaaltjes en heeft duidelijk het scheerwater niet uitgevonden.

Gast
hihi
juli 12, 2016 14:18

Hanina Ajarai is de Marokkaanse Halina Reijn! Net zo hersenloos en irritant.

Gast
Tom
juli 12, 2016 14:14

Ik bedoel natuurlijk IQ-test. Sorry, mijn IQ is zo laag dat ik soms domme fouten maak.

Gast
Tom
juli 12, 2016 14:13

Een IQ test was geen deel van de sollicitatie.

Gast
Anoniem
juli 12, 2016 14:09

Een IQ test afnemen voor de aanstelling is misschien een goed idee voor de volgende.

Gast
Boris
juli 12, 2016 13:52

Volgens mij vindt Nijenhuis de columns niet ‘mwah’. Bijzondere conclusie wordt er getrokken op basis van die quote.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen