RTL Nieuws-baas Pieter Klein: ‘Ik ben pro-EU’

Foto: SBSPieter Klein, adjunct-hoofdredacteur van RTL Nieuws, is verdrietig over het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU. Dat laat hij weten in een column op de RTL-site. Kleins onthulling is opvallend, omdat critici zich eraan ergeren dat de Nederlandse media zo zitten te ‘huilen’ om de Brexit en daarmee indirect propaganda voeren tegen een eventuele Nexit. Klein: “Het vertrek van onze Britse vrinden uit de EU is een historische, dramatische stap (…) en ik ben er – een beetje – verdrietig over.

Klein is pro-EU. “Iedere ondernemer kan je uitleggen dat het beter voor ons is. Iedereen die een beetje nadenkt snapt dat samenwerken beter is dan een Alleingang.

Hoe wil je anders iets doen aan migratiestromen? Aan bestrijding van terreur? Aan het beter maken van onze munt? Like it or not – alle problemen zijn echt niet op te lossen door ons terug te trekken achter de dijken.

Dat het volk zich graag afzet tegen de EU, is een teken van de tijd, denkt hij. “Vervreemding. Verzet tegen migratie. Verzet tegen ongekozen elites, zoals de Europese Commissie. Tegen globalisering. Verlies van identiteit. We willen terug naar vroeger.”

De Nederlandse politiek heeft de keuze gemaakt dat er géén referendum komt over een Nexit. Onhandig, denkt Klein. “Er is inmiddels andermaal een cordon sanitaire gelegd rond het pleidooi van Wilders cs voor een referendum – een kapitale inschattingsfout. Nu gaat het de campagne domineren: Europa. Migratie. Soevereiniteit.”

Doe mij maar een referendum. Ik weet zeker dat Nederland weet wat onze plaats is. Da’s niet eruit, maar er ín“, besluit hij.

34 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
andre de burk
juli 1, 2016 15:47

Ja Bart die was ik vergeten. Compleet kapot gemaakt door de EU. En dan gaat zo dom RTL persoon weer iets droeftoeteren terwijl hij niet weet waar hij het over heeft. En zo dom persoon maken ze redacteur bij een een soort journaal. Wat triest.

Gast
Bart
juli 1, 2016 10:51

@andre de burk
Plus bedrijven zoals Werkspoor. Beijnes en Allan. Eerst maakten we onze treinen en trams zelf, later kwamen ze uit Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italie etc..

Gast
Marly van der velden Lover
juni 30, 2016 21:55

Peop.

Gast
Nexit
juni 30, 2016 19:02

De EU is op sterven na dood gelukkig. Gewoon weer terug naar de basis en handelsverdragen, de rest doen we zelf wel. Niks miljarden van ons geld naar die bureaucraten in Brussel, waar ze feestjes vieren, elke dag uit eten gaan, elke maand een verhuizing van Brussel naar Straatsburg die honderden miljoenen kost, declaraties indienden die nergens op slaan, aftekenen voor vergaderingen terwijl ze er niet bij zijn, het is een grote geld verslindende zooi daar. Failliete Zuid Europese landen met geld volpompen en die er nog een zooi van maken. Pot verteren van ons belastinggeld. Heel snel wegwezen en een alliantie aangaan met de Noord Europese landen.

Gast
mark
juni 30, 2016 18:19

de echte gtstfites
donderdag 30 juni 2016 om 18:02.

Ik had het dus tegen jou omdat je de eerste bent die eigenlijk op niets reageert.
Na je ongeluk ben je niet ver vooruit gegaan.

Gast
ANONYMOUS 1
juni 30, 2016 18:02

Weg met Pieter Klein bij RTL.
Laat hem lekker bij de staats TV gaan solliciteren!

Gast
andre de burk
juni 30, 2016 17:52

Pieter Klein wat verwacht je toch van zo badmuts met een salaris van dik boven een ton. Allemaal van die D’66 blèrende schaapjes. Hebben totaal geen idee waar het om gaat in de EU. Man heeft ook weinig verstand van geschiedenis want dan had hij na kunnen gaan dat de complete Nederlandse industrie kapot is gemaakt door de EU. Even een kleine opsomming.
RDM prachtige onderzeeboten, landen stonden in de rij, bizar dat een klein land dit hoogwaardig product kon maken. Kapot gemaakt door Frankrijk. Fokker, schitterende vliegtuigen, kapot gemaakt door de Duitsers. Verolme, de grootste tankers ter wereld, hier in Nederland werden zij gemaakt, eveneens kapot gemaakt door GB en Frankrijk. Auto-industrie, vakkundig om zeep geholpen. Allemaal in naam van de EU en dan zegt zo badmuts dat hij voorstander is? Hij weet niet wat het allemaal inhoudt. Eens uitnodigen voor een moeilijke IQ test bij BNN.

Gast
jan
juni 30, 2016 17:45

Nee dit is nu het fijne van Europa, samenwerken maar ook meedokken.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2016Z12999&did=2016D26691

PVDA geeft als het nodig is de pensioenpot aan Europa.

Gast
Anoniem
juni 30, 2016 17:38

Ze zouden het verplicht moeten maken om een online cursus te moeten volgen en vervolgens een toelatingsexamen zodat je in elk geval basiskennis hebt voordat je mag deelnemen aan een referendum.

Straks krijg je gekke Henk en kort en pittige Ingrid en al dat ander soort dommige mensen die je vooral op sociaal media onzin ziet spuien invloed krijgen op dingen waar ze geen verstand van hebben.

Gast
Anoniem
juni 30, 2016 17:31

Mensen zouden eerst een toelatingsexamen moeten doen voordat ze aan een referendum mogen deelnemen.

Stel je voor dat gekke Henkie en kort en pittige Ingrid invloed krijgen.

Gast
Fallus
juni 30, 2016 17:31

“…and in the end, Britain, which had colonized the world, destroyed itself in fantasies that it was being colonized in turn” — historians.

Gast
magere marc
juni 30, 2016 17:09

Deels eens. Dat er nu geen referendum komt, daar ben ik echter niet rouwig om. Dat referendum moet je houden op het moment dat zelfs henk en ingrid in de gaten krijgen dat uittreding de portemonnee raakt, en hard ook. Met alle vervelende gevolgen en risico’s van dien. Dat referendum houd je dus over een jaar of twee. Nederland en met name de zeer ‘sceptische’ groep die gevoelig is voor framing op dit moment wijzen op alle negatieve gevolgen is zinloos; de feedback van deze zeer ‘sceptische’ mensen bestaat doorgaans uit ‘maar ik sta op de wachtlijst voor een nieuwe knie, terwijl ik op social media heb gelezen dat er polen zijn die al een nieuwe hebben gehad. Dan ben je klaar, en rest weinig meer dan wie niet wil -kan- horen, moet maar voelen.

Gast
gtstfites
juni 30, 2016 16:38

@mark Tegen wie praat je?

Gast
mark
juni 30, 2016 16:33

Vanwege jou anders heb je niks om te zeuren, Varken.

Gast
Piet Patat
juni 30, 2016 16:29

@Wir schaffen das nicht

Als de EU echt zo slecht is, waarom verlaten in het VK dan ineens alle ratten het schip? Vele Brexit roeptoeters vluchten als laffe slangen voor hun verantwoordelijkheden. Van alles beloven kost je niks, maar nu puntje bij paaltje komt maken ze zich uit de voeten. Liever nu wegwezen dan echt het gezicht worden van een totaal falend VK. Wie o wie durft artikel 50 in werking te stellen? Ha ha ha!

Gast
[dannyºlinkers).nl
juni 30, 2016 15:12

Ga mekaar aan de schwanz zitten dan!

Gast
Stefan
juni 30, 2016 15:11

Dat je denkt dat je weg moet om te lezen bewijst dat je het nooit doet. Het hele internet staat vol met informatie, maar Wir schaffen das nicht moet er even voor weg.

Gast
Wir schaffen das nicht
juni 30, 2016 15:09

Jij bent echt super slim hahahahahah die Stefan toch, man je bent te dom om zelfstandig te kakken. Als je eens wat las … die houden we er in, te leuk en ook zo intelligent opgemerkt van je Stefan hahahahahha

Ben weer weg moet ff wat lezen hahahahahaha

Gast
Stefan
juni 30, 2016 15:06

Ach, ach, niet lezen, maar wel van alles brullen. Dat is veelzeggend. Ik heb helemaal niets met die Juncker, dus hoezo zou ik achter hem aanlopen? De EU is vele malen meer dan één persoon genaamd Juncker. Als je eens wat las, dat wist en snapte je dat.

@Anonymous
De enige reden dat Wir schaffen das nicht geen PVV stemt is omdat hij niet weet hoe hij een hokje moet inkleuren.

Gast
Wir schaffen das nicht
juni 30, 2016 15:02

Stefan, jij hebt zeker niet gelezen, je l$lt maar wat. Jij bent een van die makke schapen die achter die arrogante alcoholist Juncker aanlopen of die bange Rutte met zijn eeuwige grimas en zijn herhaling van zijn oneliners zoals veiligheid, economie, en banen hahahahah). Een leugenaar als Rutte maakt mensen zoals jij echt alles wijs.
De EU is op sterven na do*d wacht maar af wat er gaat gebeuren, maar dan niet meer zeuren he?

En voor de achterlijke Anonymous, ik stem geen PVV. Man wat ben jij DOM. Ga je aansluiten bij DENK slome duikelaar die je bent

Gast
Wir schaffen das nicht
juni 30, 2016 15:01

Stefan, jij hebt zeker niet gelezen, je lult maar wat. Jij bent een van die makke schapen die achter die arrogante alcoholist Juncker aanlopen of die bange Rutte met zijn eeuwige grimas en zijn herhaling van zijn oneliners zoals veiligheid, economie, en banen hahahahah). Een leugenaar als Rutte maakt mensen zoals jij echt alles wijs.
De EU is op sterven na dood, wacht maar af wat er gaat gebeuren, maar dan niet meer zeiken he?

En voor de achterlijke Anonymous, ik stem geen PVV. Man wat ben jij DOM. Ga je aansluiten bij DENK slome duikelaar die je bent

Gast
Stefan
juni 30, 2016 14:52

De EU heeft nog altijd meer voordelen dan nadelen. Een beetje onderzoek doen kan geen kwaad. Maar voor mensen die niet graag lezen, ook wel anti-EU’ers genoemd, is dat moeilijk. Ook geweldig voor alle Britten die dit jaar op vakantie gaan in de andere EU-landen. Zal een lekker dure vakantie worden. Leve de brexit!

Gast
Anoniem
juni 30, 2016 14:52

Ja uit de EU en uit de Euro stappen zou echt goed zijn voor Nederland.

Rot toch op man achterlijke PVV-er.

Gast
Wir schaffen das nicht
juni 30, 2016 14:49

@ Anonymous
donderdag 30 juni 2016 om 13:36

Alsof de pro EU mensen wel hersens hebben? Die laten zich als laffe makke schapen naar de slachtbank leiden door hun machtsgeile leider in Brussel zonder enig vorm van verzet. Veel pro EU mensen verkeren in een sub coma ( lees staat van ontbinding in het hoofd).

Gast
Sneu
juni 30, 2016 14:22

@danny lol!

Gast
[dannyºlinkers).nl
juni 30, 2016 14:21

Nee.

Gast
Anoniem
juni 30, 2016 14:14

Is het niet mogelijk dat de kijkers van het rtl nieuws een referendum houden.
Welke aanwezige presentator of rtl nieuws baas moet weg of mag blijven ?
Hoe moet het verder met het weer, welke presentator past het beste bij rtl.
Hoe moeten de presentie duo’s gevormd gaan worden bij het half 8 nieuws.
Welke presentatoren worden afgeschreven of naar editie nl overgeheveld ?

Gast
RB
juni 30, 2016 14:09

Nigel Farage zei enkele weken voor het referendum zelf nog dat een uitslag van 48 tegen 52 niet voldoende zou zijn. Dat zei hij natuurlijk met het idee dat remain zou winnen. Nu rept hij met geen woord meer over die uitspraak, nu moet het Verenigd Koninkrijk zo snel mogelijk uit de EU.

Gast
Anoniem
juni 30, 2016 13:59

Imade heeft dan ook het IQ van een pinda.

Gast
Sjaak Trekhaak
juni 30, 2016 13:45

@Imade

Ja, en nu?

Gast
Imade
juni 30, 2016 13:41

Sjaak – ik zou voor Nexit stemmen

Gast
Anoniem
juni 30, 2016 13:36

Die anti EU mensjes zijn van die breinloze Wilders adepten.

Gast
Sjaak Trekhaak
juni 30, 2016 13:33

Sowieso moet je een drempel stellen aan zo’n referendum, wat overigens in Nederland nooit tot een uittreding zal leiden. Nederlanders zijn toch net iets slimmer dan de Britten wat dat aangaat. Een uitslag van 48 tegen 52 is bij lange na niet overtuigend voor een dergelijke ingrijpende stap.

Gast
Anoniem
juni 30, 2016 13:29

Sinds wanneer is brexit met een hoofdletter?

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen