Poppenshow John de Mol is kijkcijfercatastrofe

Geplaatst op za 30 apr 2016 om 9:03

Het gaat enorm slecht met Wat Een Poppenkast, de poppenshow van John de Mol op SBS 6. De vierde aflevering scoorde vrijdagavond 213.000 kijkers en 3,4 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is veruit de minst bekeken aflevering tot nu toe. Wat Een Poppenkast begon met een redelijke 660.000 kijkers (10 procent), stortte een week later in tot 378.000 kijkers (6 procent) en daalde vorige week nog iets verder naar 304.000 kijkers (5 procent).

De kijkcijfers van vrijdagavond zijn reden om Wat Een Poppenkast per direct van de buis te halen: het programma scoorde maar liefst 73 procent onder het laatste weekgemiddelde van SBS 6.

De enorm slechte kijkcijfers van Wat Een Poppenkast zijn extra pijnlijk voor John de Mol, omdat hij zijn uiterste best heeft gedaan om het programma hoogstpersoonlijk te promoten. Hij zat er zelfs voor aan tafel bij De Wereld Draait Door.

Ook voor Jeroen van den Boom is het lullig. Hij heeft jarenlang met het idee voor Wat Een Poppenkast lopen leuren bij De Mol, totdat hij eindelijk overstag ging. Daar zal De Mol nu wel spijt van hebben.

De eerste aflevering van Wat Een Poppenkast leidde op sociale media tot een storm aan kritiek: velen vonden het programma bedroevend slecht. Dat blijkt nu al weken uit de kijkcijfers.

Zullen We Een Spelletje Doen en Wat Een Poppenkasten vormen tot en met 21 mei de vrijdagcombinatie van SBS 6. Een week later zendt SBS 6 de wedstrijd Ierland – Nederland uit.








43 Reacties op “Poppenshow John de Mol is kijkcijfercatastrofe”


  1. A.Zijn

    Samen met Utopia. Wat is daar opeens aan de hand.

  2. Daan Schmitz

    Poppen zijn ook gewoon ook echt slecht, en zijn niet mooi!
    Alle grappen uit wat een poppenkast zijn gewoon gekopieerd van: http://www.talpa.tv/doctordoctor

  3. David

    Wat was het slecht gisteren, echt ongekend.

  4. Fenna

    Het is ook gewoon niet grappig, maar dat vind ik ook van de Engelse variant.

  5. EsbeeEs

    Zullen de marjonetten van John bij SBS de poppen van de buis durven te halen?

  6. richard

    Wow. Al die Talpa rotzooi heeft de zender aan het zinken gebracht. Zelfs Utopia gaat mee ten onder. Treurig.

  7. Lingo

    En weer levert Talpa een slecht programma af.
    Uiteraard krijgt niet Talpa maar Peter Lubbers hiervan de schuld.
    Sanoma laat zich voor t karretje spannen van John.
    En John zal hier als winnaar uit komen.
    Over de rug van SBS medewerkers.

  8. alexh

    Gewoon meteen van de buis halen dit, het is gewoon bar en bar slecht – dit had nooit op TV mogen komen. Wie doet de quality checks daar voordat iets op TV wordt geslingerd?!!

  9. Jeanne

    Dit programma heeft gewoon tijd nodig om actueler te worden. Er zit echt wel potentie is.

  10. J

    Ben benieuwd wasr SBS6 de talpa talentenjacht The Next Boy/Girl Band gaat zetten, als je op 4 in het najaar op vrijdag en zaterdag ook al (succesvolle!) talpa shows hebt.

  11. @ANONYMOUS 1

    En wat voor rotzooi levert Talpha dan aan andere zenders , die wel met zijn rotzooi scoren ,ligt niet aan de tv programma`s ligt gewoon aan de verslaafde RTL kijker, zonder smaak en interesse Vind SBS 6 trouwens in veel opzichten veel beter dan RTL, maar Nederlanders blinken niet uit om hun goede smaak ,op allerlei gebied
    waar vindt je nog een mooie kop en schotel of mooie serviezen
    mooie meubelzaken , Nee we drinken thee in een ikea beker en zitten op een ikea bank en kijken naar RTL 4 naar een verschrikkelijk slecht beeldscherm van samsung of lg en ruilen onze high end stereo in voor een uitgeklede Harman /Kardon home set dat nog slechter klink dan een lp van K-TEL
    De meeste Nederlanders zijn kleurloze wezens geworden !
    Wat een verschil in G.B. Waar je nog echt kwaliteit vindt, en de mensen juist veel meer smaak hebben

  12. Dennis

    Kijken jullie näar de bagger van natuurlijk rtl4, onze gezellige opdring zender.

  13. Marcel

    Was te verwachten ‘down the drain’ die cijfers, en terecht. Slechte imitaties, uitzonderingen daargelaten, slechte niet grappige teksten. Gewoon dikke faal…

  14. Dennis

    Ik vind het leuk en ben niet de enige.

    Alles wat SBS wordt de grond inge0boord, mc is niet objectief.

  15. Ikke

    @anonymous1 hahahahaha ij bent echt een giller, de slechte cijfers van sbs liggen aan rtl, ik lig dubbel op de bank hier.
    Het is gewoon megaslecht en de kijker weet sbs alleen te vinden voor het voetbal voor de rest laten ze sbs terecht links liggen.
    Maar blijf jij er maar in geloven, is bijna schattig hahahaha

  16. Dennis

    Kijk toch natuurlijk rtl4

  17. Dennis

    Lekker Tut hopla kijken van Chantal en Gordon

  18. Anoniem

    Vind het eigenlijk sneu, de persoon die hier aangepakt moet worden is John de mol.
    Niemand durft daar iets van te zeggen, niemand!
    En wie is er de dupe van? De werknemer bij SBS, de werkvloer.

  19. Think Positive!!!

    Wat een negatieve reacties weer hier!

    Tijd om een positief geluid te etaleren. Deze tijdelijke negatieve flow, is allemaal onderdeel van de visie en strategie, die Sanoma & Talpa stap voor stap implementeren om de SBS Group weer tot marktleider te maken in Nederland. Een contante stroom van gewaagde, vernieuwende en ijzersterke formats, die op een gegeven moment massaal omarmt zullen worden door de Nederlandse kijkers. De afkalving van RTL is de laatste maanden duidelijk aantoonbaar.

    Deze groeiende leemte, voelt het management van de SBS Group perfect aan en zij pakken hun marktaandelen punt voor punt terug. Zowel Sanoma als Talpa hebben hun absolute TOP managers op deze klus gezet De combinatie van Peter De Mönnink & Peter Lubbers heeft nu al bewezen de enige juiste de zijn. Beiden bewezen visionairs, die op handen gedragen worden door hun medewerkers, gecombineerd met de oneindige creativiteit van het instituut Talpa. Een bijna heilige drie-eenheid die niets anders dan successen kan en zal gaan opleveren.

    Dat een programma als “Wat Een Poppenkast”, het wat even minder goed doet, is allemaal onderdeel van het Masterplan dat het management van de SBS Group met Sanoma en Talpa uitbouwt, zonder zich te laten afleiden door details. Vele van de op de zenders van de SBS Group nieuw geïntroduceerde formats, zijn nu al klassiekers. Het bewijs dat de visie van de drie-eenheid een succes is en zal blijven. Versterkt door een niet aflatende instroom van fantastische televisie talenten als Irene Moors, Lucille Werner, Nick & Simon en Mr Frank Visser.

    Mark my words! De succesjaren van RTL Nederland zijn voorbij!

    Think Positive!!!

  20. Laurens

    @J;
    Ze kunnen beter hetzelfde doen als RTL5 en doordeweeks programmeren.
    Al levert dit ook problemen op, aangezien sbs klooit met dinsdag en woensdag door de CL.
    Donderdag is RTL te sterk door o.a. Expeditie Robinson op 5 en de EL op 7.

    Het beste wat SBS kan doen is zich net zoals NPO3 focussen op doordeweeks primetime. Zoek mooie programma’s en zet de CL snel naar Veronica.

  21. EsbeeEs

    Bedankt John

  22. Anoniem

    @ @anonymous 1 10.06 uur: ‘Vind SBS 6 trouwens in veel opzichten veel beter dan RTL, maar Nederlanders blinken niet uit om hun goede smaak’. Denk nog eens goed na voordat je iets opschrijft. wat een tegenstrijdigheid in 1 zin. :)

  23. @ANONYMOUS 1

    ja lach maar Maar SBS is wel gewoon beter dan RTL

  24. A.Zijn

    @J De donderdagavond zou een zeer geschikte avond zijn voor een dergelijk programma, echter maakt het in het najaar niet zoveel uit volgens mij waar ze het gaan neerzetten, want dan heb je ook nog eens concurrentie van Expeditie Robinson. Dinsdag en woensdag hebben ze Champipns League en de maandagavond is geen geschikte avond voor dit type amusementsprogramma’s. Gaat vast de zaterdag worden en dat lijkt mij ook het best. RTL4 heeft dans en spel waarschijnlijk.

  25. rara

    Tja JOHN, WIE NIET HOREN WIL MOET MAAR…

  26. rara

    @anonymous 10.14

    Niemand op de werkvloer durft John wat te zeggen dat klopt,maar ik zeg het hem recht in zijn gezicht hoor no problemo.
    Juist baasjes moet je benaderen aanpakken.Altijd naar de hoogste in rangorde gaan!

  27. Panda

    Maar het gaat dus van de buis? Kunnen Nick & Simon en Kees Tol niet gelijk mee in deze schoonmaakactie?

  28. gijs

    @Think Positive..heb jij teveel gedronken of zo ?

  29. rara

    JOHN ga met vervroegd pensioen ! YOU,R TIME IS OVER ! OVER AND OUT!!!

    FACE IT!

  30. zeker weten

    Alles wat John de Mol maakt is drek dus dit is geen verwondering.

  31. Bye

    @Think Positive….

    Op weekendverlof?

  32. Arieh

    En John durfde het niet aan om scripts te schrijven op de actualiteit, nee deze scripts zijn ijzersterk zeg..

  33. Mark

    Anonieme onzin van 10:06. Wat een slap excuus. Iets is te slecht of niet. En dat heeft niets met de opdringzender te maken. Ook op NPO1 was het slecht. Klaar.

  34. Mark

    Think Positive werkt dus bij SBS. Of wil heel graag.

  35. Kleine vent

    Wat een rommel levert Talpa toch vaak af… Geef de kleinere producent meer kansen, werkt vernieuwend let maar op, veel leukere en originelere programma’s die ook nog eens goedkoper gemaakt kunnen worden. De makers bij Talpa zijn uitgeblust en uitgeput en kunnen beter een ander vak gaan zoeken..

  36. Bonnie Kreukhoven

    Intens slecht gemaakt programma uit de Talpa vuilnisbak. John heeft echt minder verstand van televisie maken en een zender programmeren dan al die hielenlikkers en ja-knikkers bij Talpa de wereld graag willen doen geloven. Met zijn geld heeft hij een lange adem en kan hij zich al die flops permitteren. Een andere producent was allang kopje onder gegaan. Zijn Telefonica miljarden zijn hetgeen hem redden.

  37. Kleine vent

    Eens met Bonnie…

  38. leon

    Ik lees nergens dat dit idee van Jeroen vd Boom is? John is slechts producent!

  39. kwaliteit

    Gelukkig Mollusconi wordt wederom duidelijk gemaakt dat de Nederlandse kjjker niet zit te wachten op zijn door Talpa geproduceerde rotzooi.

    Het blijft een opluchting dat de Nederlandse kijker altijd kan blijven kijken naar kwaliteit op de NPO.

    Heerlijk dat Molusconi en al die ander bagger productie maatschappijen zoals die van Martijn, Kwalbert, Bridget etc etc onvoldoende invloed hebben op de PO zenders.

  40. Anoniem

    Zolang er geen rtl stempel op zit is het nooit wat hier.

  41. Leo

    BONIE KREUKHOVEN heeft zo ontzettend gelijk; De Mol kan deze ongelooflijke rij aan flops en gepruts alleen doen omdat hij door een krankzinnige speling van het los, lees: internet bubbel, een krankzinnig bedrag van TELEFONICA gekregen heeft.

    Elke normaal kader is daarmee overboord gegaan.
    Wat een intrieste man.

  42. Dus

    @ Think Positive: Hoe lang moeten we nog positief blijven denken? Hoeveel goodwill moet er nog richting John de Mol en Talpa voordat we eens een keer durven zeggen: “HET WERKT NIET” ?! Ze zijn nu al 5 jaar bezig (!!!) om SBS6 op de kaart te zetten met werkelijk alle middelen die er maar zijn (geld, multimedia-aanpak met Sanoma en genoeg media-aandacht) en nog steeds kan ik niet 1 programma van SBS6 bedenken waarvoor ik thuis zou moeten blijven. De vooravond staat nog steeds niet. Het weekend loopt ook niet. De enige echte succesprogramma’s zijn Shownieuws en Hart van Nederland. 2 Programma’s die er al waren in het pré-John de Mol-tijdperk. Sterker nog, de enige reden waarom het een tijd slechter ging met die twee programma’s was omdat ze in al hun wijsheid bedachten meer op RTL Boulevard te moeten lijken. Het was pas toen ze weer gingen doen waar ze goed in waren, focussen op Nederlands nieuws, dat het wederom weer in de lift zat. Tel daarbij op de recente flops van Wat Een Poppenkast, het zeer matige succes van Utopia (niet de nieuwe Big Brother waar John op gehoopt had) en het geflopte Thuis op Zondag, dan is het duidelijk dat Talpa door een moeilijke periode gaat.

    Ik heb destijds die speciale aflevering met John en Linda de Mol bij RTL Late Night gezien. Daar werd ook de flop van Talpa (als tv-zender) besproken. Om een lang verhaal kort te maken; het lag aan alles en iedereen behalve aan John en zijn team. Nu waren er zeer zeker verzachtende omstandigheden, maar hoeveel geflopte tv-zenders krijgen we nog te verduren? Sport7, Talpa en nu dit SBS6-debacle. Na 5 jaar is SBS6 nog steeds aan het kwakkelen. Misschien wordt het tijd dat John zich omringt met vakmensen die hem keihard de waarheid zeggen i.p.v. de ja-knikkers van nu.

  43. Jaap

    @Dus

    Wat weet jij nou?

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.