NPO ziet YouTube nog steeds niet zitten

Foto: ElvinDe NPO ziet het nog steeds niet zitten om zijn content via YouTube te verspreiden. Dat zegt Sjoerd Pennekamp, adviseur Strategie & Beleid bij de NPO, tegen het AD. De NPO doet verwoede pogingen om jongeren te bereiken, maar die mijden de tv en surfen ook niet zo snel naar NPO.nl. Naar YouTube kijken ze wel, maar daar wil NPO weer niet heen. “Grote bedrijven zoals YouTube en Facebook vragen altijd wat terug. We kunnen natuurlijk geen belastinggeld richting dat soort media gaan sluizen.

Bovendien heb je op YouTube totaal geen controle over je content, meent Pennekamp. “Je kunt geen context bieden, geen linkjes naar andere uitzendingen en je hebt geen goed overzicht van hoe groot je bereik is.”

De sfeer dat de NPO er compleet niet in slaagt jongeren te bereiken is volgens hem onjuist. “Jongeren zitten nog veel op ons platform. Sommige programma’s moeten ook eerst groot worden via de lineaire programmering, om vervolgens online succesvol te zijn.

De NPO heeft wel eens gedacht aan een samenwerking met vloggers, maar constateert tegelijkertijd dat hun content wel redelijk opperlvakkig is. “Het feit blijft dat de meeste content die vloggers maken niet zo goed bij de publieke omroep past.

Critici vinden dat de NPO zijn content moet verspreiden waar de jongeren zitten. NPO.nl zou niet ‘sexy’ genoeg zijn. Platforms als YouTube en Facebook daarentegen wel.

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen