NPO 1 verovert vijf uur-tijdslot met Tijd voor MAX
NPO 1, de meest bekeken tv-zender van het land, is nu ook de meest bekeken tv-zender tussen vijf en zes uur ’s middags. En dat is allemaal te danken aan Tijd voor MAX, de talkshow van Martine van Os en Sybrand Niessen die sinds maandag niet op NPO 2, maar op vlaggenschip NPO 1 te zien is. Het levert NPO 1 een behoorlijke kijkerswinst op: het aantal kijkers in het vijf uur-tijdslot, dat tot deze week werd gevuld met programma’s voor kinderen, groeit dankzij Omroep MAX met zo’n 400 procent.
Tijd voor MAX was tot de jaarwisseling dagelijks tussen 17.40 en 18.40 uur te zien op NPO 2, deels tegenover grote concurrenten als EenVandaag en Editie NL. Desondanks keken er vaak bijna 500.000 mensen, goed voor zo’n 12 procent marktaandeel.
De verhuizing naar het vlaggenschip NPO 1 en naar het concurrentieluwe vijf uur-slot levert Tijd voor MAX kijkerswinst op: de aflevering op maandag trok 531.000 kijkers (18 procent) en de aflevering van dinsdag zat al op 578.000 kijkers (21 procent).
Aan dat soort cijfers was NPO 1 tot de jaarwisseling nog niet gewend: de kinderprogramma’s tussen vijf en zes uur, waaronder de herhaling van Sesamstraat, scoorden vaak dik 100.000 kijkers.
RTL 4, de grootste concurrent van NPO 1, doet het een stuk minder goed in de namiddag. Zo keken er dinsag om vijf uur 398.000 kijkers (14 procent) naar Dr. Phil, dat overigens wel veel goedkopere zendervulling is.
De grote verliezer is NPO 2, dat flink is ingestort zonder Tijd voor MAX. Opvolger Geloof en een Hoop Liefde trok gisteren slechts 97.000 kijkers (2 procent).
Lees ook: NPO 1 maakt vijf uur-tijdslot weer groot (november)