SKO meet nu ook online kijkcijfers NPO, RTL en SBS

Foto: RTLStichting KijkOnderzoek gaat per 1 januari dagelijks de kijkcijfers voor online bekeken programma’s leveren. In eerste instantie gaat het om de online kijkcijfers van NPO, RTL en SBS. Dat heeft SKO vandaag laten weten. De publicatie van de online kijkcijfers vormt de eerste fase van een groter geheel. “In de tweede fase van het project, dat volgend jaar live gaat, worden door middel van fusie de online videogegevens geïntegreerd met de bestaande kijkcijfers“, aldus het onderzoeksbureau.

Deze integratie moet zorgen voor een crossmediaal video totaal-cijfer, door SKO VideoTotaal genoemd. “Dan kan het totaalbereik van programma’s en videocommercials worden gerapporteerd. Ook is het dan mogelijk om te zien wat online kijkgedrag en het kijkgedrag op een TV-toestel toevoegt aan bereik”, zegt directeur Bas de Vos.

SKO meet de online kijkcijfers al sinds afgelopen oktober. Daaruit blijkt dat NPO, RTL en SBS 21,5 procent van alle Nederlanders (6+) hebben bereikt met hun online video-content. Gemiddeld keek de online kijker van 6 jaar of ouder in de maand oktober in totaal 86,3 minuten via internet naar tv-programma’s.

Later zullen ook andere participanten toetreden, zoals Discovery Networks, VIACOM, FOX International Channels Benelux, Disney en Sanoma.

Zie ook de factsheet op de website van Stichting KijkOnderzoek.

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen