Mes in redactie De Telegraaf: 36 banen weg
De Telegraaf zet het mes in zijn redactie nu de oplage van de krant verder blijft dalen. Maar liefst 14 procent van de redacteuren gaat eruit: 36 van de 255 banen op de redactie gaan verloren. Dat heeft Telegraaf Media Groep vandaag bevestigd. Volgens hoofdredacteur Paul Jansen is het schrappen van banen ook nodig om een ‘kwaliteitsslag te realiseren’. “De Telegraaf slaat de weg in naar vernieuwing. Helaas zijn pijnlijke maatregelen daarbij noodzakelijk“, zo laat hij weten.
De nieuwe redactionele organisatie wordt zodanig vormgegeven dat de redactie 24/7 alle bestaande en nieuwe distributiekanalen kan bedienen. De hoofdmerken DFT, Vrouw, Privé, Telesport en Autovisie krijgen meer ruimte om aanvullende redactionele proposities te ontwikkelen.
Jansen: “We streven ernaar een leidend nieuwsmerk te blijven, zowel in print als digitaal. De papieren krant blijft een belangrijk platform. Ook daarin wordt geïnvesteerd, zowel in oplagebehoud als kwaliteit.”
De Telegraaf heeft net als de andere kranten al lange tijd last van een dalende oplage. Ook worstelt het bedrijf met het winstgevend maken van de online-activiteiten.
Deze week stopte TMG in een groot deel van Nederland met de lokaal nieuws-site Dichtbij.nl, omdat de site als geheel verliesgevend is. Daar verliezen 40 mensen hun baan.