Jan Slagter: ‘Maak van NPO 3 een ouderenzender’
Jan Slagter denkt dat het roer bij NPO 3 rigoureus om moet. Hij pleit ervoor om de jongerenzender om te dopen tot een ouderen- of nieuwszender. Dat zegt hij in de Revu-special De Beste TV-Gids Ooit. De NPO moet jongeren blijven bedienen, vindt hij, maar dan op het podium waar zij naar kijken: YouTube bijvoorbeeld. Dan kan NPO 3 een ouderenzender worden. “50-pluskijkers zijn vrij trouw als het gaat om traditioneel kijken naar tv en moeten veel minder hebben van on demand kijken.“
Maar er zijn meer opties, aldus Slagter. “Ik zou het ook een prima plan vinden om op den duur van NPO 3 een 24 uursnieuws- en sportzender te maken. Er moet in elk geval wel wat veranderen.”
Bij de NPO-directie bespeurt Slagter een gebrekkige toekomstvisie aangaande NPO 3. “Men wil koste wat kost jongere kijkers via het traditionele tv-kanaal bereiken. Ze weigeren in te zien dat die doelgroep allang is afgehaakt.”
Die doelgroep zit op internet, weet hij. “Je kan beter dat geld voor NPO 3-tv besteden aan internetprojecten. Breid je activiteiten op YouTube uit of begin desnoods een eigen YouTube-kanaal.”
“Daarmee bereik je vermoedelijk meer jongere kijkers dan nu via het NPO 3-tv-kanaal.”
Slagter is de directeur van seniorenomroep MAX.
Lees het hele interview met Slagter in De Beste TV-Gids Ooit, via Blendle.