Fons van Westerloo schrikt van rode cijfers RTL

Geplaatst op Sat 16 May 2015 om 12:00

Foto: RTLFons van Westerloo, de voormalig directeur van RTL én SBS, vond het ‘even schrikken’ toen deze week de kwartaalcijfers van RTL Nederland naar buiten werden gebracht. Dat bekent hij in zijn column in De Telegraaf. RTL draaide in het eerste kwartaal van dit jaar drie miljoen euro verlies, tegenover een winst van zes miljoen euro in het eerste kwartaal van vorig jaar. “De winstterugval bij RTL is des te opmerkelijk omdat het vlaggenschip RTL 4 enorm hoog bij de kijker scoort.

Volgens RTL ligt het aan tegenvallende advertentie-inkomsten en dat komt overeen met wat Van Westerloo ‘de laatste tijd hoort van directeuren van grote reclame- en communicatiebureaus’.

Zij zien volgens Van Westerloo een teruggang in de besteding aan tv-reclame op de grote open netten. “Adverteerders hebben nu mogelijkheden in de digitale wereld om mensen, met name jonge en specifieke doelgroepen, te bereiken.”

Daar RTL 4 de commercieel marktleider onder de tv-stations is, is er volgens Van Westerloo maar één conclusie mogelijk: “De kosten zijn niet tijdig aan de reclame-inkomsten aangepast.”

Van Westerloo slaagde er ooit in om RTL van een verlieslijdend bedrijf een winstgevend bedrijf te maken. Hij heeft een advies voor de huidige RTL-bestuurders Bert Habets en Erland Galjaard.

Als de reclamemarkt niet verder groeit, dan zal ook bij RTL in de programmabudgetten moeten worden gesnoeid om voldoende winst te blijven maken voor investeringen in de nieuwe verdienmogelijkheden.








27 Reacties op “Fons van Westerloo schrikt van rode cijfers RTL”


  1. Alex

    Hij is geen man van de risico’s.
    Als hij de leiding had was RTL nu een soort FOX, met 100.000 kijkers als max.

  2. A. Zijn

    haha, wat een zege dat hij weg is bij dat bedrijf!

  3. Willem

    Geniale tip! Nee, echt wat een ziener deze man. @Erland @Bert wel opschrijven he!

  4. A. Zijn

    @Willem Geen televisiehart. Snijden in de programmabudgetten zal alleen maar voor meer achteruitgang zorgen. Om de tafel met die adverteerders, op zoek naar nieuwe mogelijkheden lijkt mij!

  5. stefan

    Alle grapjes terzijde, RTL gaat komende tijd echt wel op de centen letten, er zal beknibbeld worden op productie-budgetten en toch wel een aanzienlijk aantal RTL-gezichten zullen bang moeten zijn voor hun baan.

    Denk dat er bij RTL dus wel koppen gaan rollen.

  6. Flippo

    Oh nee Fons, hou jij je adviezen ajb voor je. Onder zijn leiding zou er nu drie keer in de week CSI te zien zijn geweest. Dat heeft de zender echt goed gedaan destijds…

    Doorpakken juist. En zorgen dat de adverteerders er niet omheen kunnen. Bovendien heeft het grotendeels te maken met de overname van Videoland. Dat was een goede investering in de toekomst.

  7. Anonymous

    Hoe zou het bij SBS gaan, als RTL al last heeft van teruglopende reclame-inkomsten? Het was al niet aantrekkelijk om te adverteren bij SBS en als die adverteerders dan ook nog minder geld uit gaan geven… hoe lang gaat dat nog goed?

  8. Anonymous

    dat er koppen gaan rollen is logisch! het is overvol in het presentatoren bestand van RTL! ze nemen de ene na de andere weer aan: Nance, Ruben Nicolai. om vervolgens niets mee te doen

  9. Anoniem

    @Anonymous: Daar zal dan wel een strategie achter zitten. Het is een commercieel bedrijf, ze zullen nooit geld uitgeven dat zich bij voorbaat al niet terug kan verdienen.

  10. Anja

    Hoe kan hij daar nu van schrikken, hoeft alleen maar in zijn eigen verleden te denken.

  11. Anonymous

    Qua programmering moet RTL zéker niet gaan uitdunnen. Lekker advies hoor, Van Westerloo.

    Een kleine investering zou zelfs niet misstaan. RTL5 heeft wat meer budget nodig en ook moet er geïnvesteerd worden in een Nederlandse productie op de maandag. En de 5 uur Show moet er komen om de vooravond een beetje op te krikken. Al zal dat grotendeels worden betaald door de sponsors.

  12. Marc E. Putto

    Albert Verlinde gaat terug van bijna 1 miljoen naar een lousy 5 ton als seizoenssalaris.

  13. Sven L.

    De enige zinnige opmerking tot nu toe is van A. Zijn; inderdaad om de tafel gaan zitten. Kijk of je elkaar in het midden tegen kunt komen. Ook voor adverteerders blijft televisiereclame een belangrijke marketing-tool. Conservatief, maar belangrijk.

    Achterliggende probleem ligt bij de fabrikanten; zij hebben een andere verdeling van de marketingbudgetten. Vroeger gaf je bijv. 50% uit aan tv reclame, en 50% aan drukwerk (ff heel kort door de bocht). Er zijn platforms bijgekomen, dus die willen ook een stukje van de taart, de taart wordt nooit groter ;-)

    RTL moet gericht gaan investeren in hun online omgeving en aanbod wat daar zit.

    Die paar presentatoren die er ‘teveel’ zijn zoals sommigen hier roepen, heeft niets met het bedrijfsresultaat te maken. Het is een miljoenenbedrijf dus Nance Coolen met pakweg 130K per jaar is een druppel op de plaat.

  14. Anonymous

    RTL komt in een vicieuze cirkel terecht: er moet bezuinigd worden op presentatoren en programma’s, wat weer kijkers gaat kosten en dus lagere kijkcijfers met minder reclameopbrengsten enzovoort.
    Volgend jaar EK Voetbal bij de NOS, wat ze nog dichter bij de afgrond brengt.
    Bye-bye RTL, het was leuk (nou ja, leuk….) zo lang het duurde. Galjaard achtte zich onoverwinlijk en onaantastbaar, keek blijkbaar niet naar de inkomsten en strooide blindelings met geld door alsmaar meer presentatoren aan te nemen. Dat gaat RTL zuur opbreken. Geen Eurovisie Songfestival maar een Koppenrol Festival. We hadden al gewaarschuwd: hoogmoed komt voor de val.

  15. W.Timmer

    Wij hebben voor enige weken terug hier al melding
    van kunnen maken.In de levensmiddelen sector
    wordt al enige tijd geschreeuwd om maatregelen.
    Het % dat men daar aan reclame,s enz. besteed
    moet aangepast worden,maar geen van de
    conserns willen hier van weten.Dus daar gaan
    klappen vallen dat is zeker.

  16. Anonymous

    Aldus W. Timmer, live vanuit een sociale werkplaats ergens in Nederland.

  17. eigenwijs

    Ik vrees dat zowel RTL als de bedrijven die een reclamebudget besteden het effect van het onophoudelijk uitzenden van 2 of 3 dezelfde reclames tijdens een programma schromelijk hebben onderschat. Oververzadiging lijdt niet tot meer consumentenuitgaven, maar tot irritatie jegens de diezelfde bedrijven.

    Bovendien zijn jongere kijkers (de consumenten van de toekomst) al lang afgehaakt bij het ‘live’ tv kijken. Die hebben geen zin om een film of grote show nodeloos verlengd te zien worden met 3 kwartier reclames (waarvan, zoals gezegd, het merendeel ook nog eens herhaling is). Zij hebben de wegen naar het ‘alternatieve’ (reclame vrij en op een tijdstip dat het jou uitkomt) kijken al lang gevonden.

  18. J

    Klopt, mijn dochter van 5 heeft ook liever dat ik Netflix aan zet dan een reguliere kinderzender. Deze doelgroep gaat straks lastig te bereiken worden voor adverteerders.

  19. J

    Valt mij op dat bijv. nu bij Weet Ik Veel de reclame blokken veel korter zijn.
    Dat valt me vaker op, op bepaalde dagen / bepaalde programma’s.

  20. A.Zijn

    @J Wel fijn hoor als je meedoet aan een live spel.

  21. J

    Dat zeker, maar ik denk dat er inderdaad de laatste tijd minder reclame inkomsten zijn.

    Vind nog steeds wel jammer dat het 20:00-20:30/20.40 tijdslot bij RTL4 op zaterdag schrapt is. Hopelijk in het najaar weer iets leuks terug op die plek.

  22. A.Zijn

    @J Eens! Dat zou de zender compleet maken.

  23. J

    SBS6 met eigen een dubbeltje op zijn kant, namelijk: Gat In Je Hand http://www.sbs6.nl/programmas/gat-in-je-hand/pagina/aanmelden-100000000000/

    Ook een oproep voor ‘Waarom Wachten’
    http://www.sbs6.nl/programmas/waarom-wachten/

  24. ..

    RTL4 en SBS sex met hun kinderachtige prut zaterdagavond programma s .

  25. David

    Tsja, als je Albert Verlinde een miljoen per jaar betaald voor onzin die je ook op internet kan vinden gaat er inderdaad iets fout.

    Bizar dat die adverteerders er eindelijk achterkomen dat adverteren helemaal geen zin heeft. Niemand kijkt naar reclames, en als je kijkt let je niet op.

  26. Erwin

    Zitten er programma’s tussen de reclame bij RTL ?

  27. Hans

    @Alex: Ben ik niet met je eens. Bij NET5 heeft hij in begintijd ook veel risico’s genomen. Veel journalistieke programma’s e.d. ingezet. Met veel nieuwsuitzendingen. Wat uiteindelijk niet scoorde.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.