RTL-baas: ‘SBS voor adverteerders minder interessant’

Geplaatst op vr 29 nov 2013 om 13:34

Foto: Nick van OrmondtSBS wordt voor adverteerders steeds minder interessant. Dat zegt RTL-programmabaas Erland Galjaard vandaag op Volkskrant.nl. SBS worstelt nog altijd met lage marktaandelen en dat zien ook de adverteerders, aldus Galjaard. “Voor adverteerders worden ze natuurlijk steeds minder interessant. Je hebt de publieken, RTL en een pakket aan kleinere succesvolle zenders als National Geographic en TLC, en daar vallen zij dan toch een beetje buiten nu“, zegt hij.

Vooral in het weekend, als RTL topscores behaalt, geeft SBS niet thuis. “Wij scoren nu al een jaar of vier zo goed op vrijdag en zaterdag; op een gegeven moment geeft men het op, want die programma’s die ertegenover stonden, kosten natuurlijk ook een hoop geld.

SBS heeft haar huidige positie vooral aan zichzelf te danken, denkt Galjaard. “Toen zij het voor het zoveelste seizoen Popstars kozen, ontwikkelden wij The Voice. Daar waar SBS koos voor wéér Uri Geller of Het Beste Idee van Nederland, deden wij juist iets nieuws.

Galjaard spreekt van een ‘ernstig probleem’. “Ze zijn de kijker verloren omdat die niet meer weet wat ze daar kunnen verwachten. Dan krijgen ze weer een sketchprogramma, dan weer shownieuws, dan weer een afvalprogramma, dat snappen mensen niet.

Het is ook niet makkelijk om dingen te vinden als die bij ons al zo goed lopen.








44 Reacties op “RTL-baas: ‘SBS voor adverteerders minder interessant’”


  1. Anoniem

    Hoog moed komt voor de val Erland

  2. T.E.D.

    Als of Erland zo dapper vernieuwd in het weekend… hoeveel reeksen van The Voice hebben we nu al gezien? Of HGT… Ik Hou van Holland of Miljoenenjacht?

    De uitspraak van ‘Toen zei weer kozen voor een nieuwe reeks POPSTARS ontwikkelde wij blablabla’ stuit mij toch echt een beetje tegen de borst!

  3. Anoniem

    Zolang er nog rond de 2 miljoen mensen naar die talentenshows van RTL kijken waarom zou je het schrappen?

    Hoeveelste seizoenen van Lingo zijn er al?

  4. T-JO

    En daar komt dan ook nog bij dat HGT eerst op SBS werd uitgezonden, dus hoezo vernieuwend.

  5. Mark

    4 jaar geleden? Erland beter de feiten kennen. Toen had sbs nog gewoon miljoenenscores op zaterdag met oa k2 zoekt k3.

  6. Dus

    Even wachten op die types die al jaren roepen dat het tij zal keren en dat RTL flink op z’n neus zal kijken met z’n grote waffel.

    @Anonymous 13:36
    Kijk, hier hebben we al zo’n droeftoeter die dit al jaaaaren roept. Wanneer gaan jullie eens gelijk krijgen? Jullie roepen dit jaar in jaar uit. HAHAHAHAHA!

  7. Anoniem

    Is zijn functie echt zo belangrijk? Ik denk namelijk dat er zo veel belangrijkere redenen zijn dat het nu goed gaat met de zender. Maar moet bekennen dat ik niet veel weet van dat wereldje. Zou iemand hier dat kunnen uitleggen?

  8. Anoniem

    SBS is geen enkele bedreiging voor RTL.

    Alleen toen die idioot van een van Westerloo bij RTL zat ging het even wat minder. Maar alsnog versloegen ze SBS.

  9. Televisiefreaks

    Quote van Erland: “Je hebt de publieken, RTL en een pakket aan kleinere succesvolle zenders als National Geographic en TLC, en daar vallen zij dan toch een beetje buiten nu.“

    Dit is een enorme blaaskaak reactie van Erland. Tussen 18 en 24 uur (het belangrijkste tijdvak voor de commercie) is SBS in 20-54 met grote afstand op al die kleine zenders als TLC en Discovery veruit groter en de derde partij van Nederland. Naast RTL en de Publieken is SBS in de avonduren dus de derde partij en niet de kleinere overige zenders.
    Erland noemt echter de kleine zenders in een adem voor het grotere SBS. SBS zou er zelfs een beetje buiten vallen. Graag eerst rekenen Erland en de feiten checken voordat je een directe concurrent zo naar beneden haalt!

  10. Anoniem

    “Ze zijn de kijker verloren omdat die niet meer weet wat ze daar kunnen verwachten. Dan krijgen ze weer een sketchprogramma, dan weer shownieuws, dan weer een afvalprogramma, dat snappen mensen niet.”

    Dit is zo waar, het wordt tijd dat SBS is een keer een echte duidelijke richting kiest. NAtuurlijk, RTL heeft ook varierende programma’s als Obese en RTL Boulevard. Maar alles is zo neergezet dat het een duidelijke harmonie vormt.

  11. Marc

    Een nuchtere kijk van Erland op het hele SBS gebeuren. Helemaal mee eens.

  12. Potlood

    Ja het beste jongetje van de klas.. Erland.. Blegh
    Hopelijk krijgt RTL binnen korte tijd een aantal flops te verwerken!

  13. Mark

    Maar hij heeft wel gelijk!

  14. Dean

    Ik ben zelf niet werkzaam in t mediawereldje, maar zelfs ik wist dat je beter op een woensdag na een wekenlange goedlopende dramaserie als Tinus, niet aan moet komen met een programma als Beter dan het Origineel, ze hadden Verliefd op Ibiza daar gewoon neer moeten zetten, zo creëer je herkenbaarheid.

    Ook is het niet slim om door te gaan met dure series als Ik ook van Jou, omdat het in een ander land ook een tijd nodig had om groeien, als je zender al zoveel flops binnen korte tijd te verwerken krijgt.

    Al was 2008 dan weer niet zo’n goed jaar voor RTL kan ik me herinneren met die dure trouw flop, dus t kan natuurlijk ook ineens afgelopen zijn als ze doorblijven gaan met die talentenshows, want ik denk als ze daar nog jaren mee doorgaan dat de kijkers ook minder worden.

    Het enigste wat nu niet echt goed loopt op RTL is Love Hurts, maar verder loopt alles wel goed daar toch? Late Night is gewoon afhankelijk van de lead – in en die scoren nu ook redelijk stabiel elke avond heb ik t idee.

  15. Mike

    Erland heeft wel gelijk: de vooravond met shownieuws, een sketchprogrammna en afvalprogramma is heel verwarrend. Daar hebben ze de kijkers mee weggejaagd. Nu gemiddeld 200 duizend kijkers. Ze moeten gewoon trauma centrum weer terughalen.

  16. BartV.

    Hmm. Zowel The Voice als Ik hou van Holland worden gemaakt door Talpa, en dat is weer dezelfde club die een derde van de aandelen houdt in SBS. Eigenlijk voetbalt John de M. tijdens een en dezelfde wedstrijd voor beide clubs. Dat kan bij voetbal natuurlijk niet maar bij televisie is dat tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld, Talpa maakt het liefst ook voor de P.O. precies dezelfde programma’s. Nick & Simon zien we de ene avond bij de TROS en de volgende dag zitten ze doodleuk bij RTL.
    De heer Galjaard weet als geen ander dat de RTL succesnummers van Talpa zijn. Winston G. zit de hele dag bij Talpa achter een bureau (Talpa aandeelhouder van SBS) en om half 7 voetbalt Winston een uurtje voor RTL.

  17. Anonymous

    SBS was een aardig boek maar iedereen heeft het al gelezen.

  18. Rogier, Amsterdam

    Erland weet als geen ander hoe je een zender succesvol kunt maken. Hij heeft destijds RTL 5 tot grote hoogte gebracht. Toen hij Programmadirecteur werd van RTL 4 werd deze zender niet al te best bekeken. Sinds hij er de scepter zwaait is RTL 4 buitengewoon succesvol. En dat al zo´n 6 jaar lang. Top prestatie!

  19. Menno

    Erland heeft geen gelijk over dat vernieuwen. Rtl doet zelf niet anders met 9(!) seizoenen ik hou van holland ( 2 x perjaar 8 aflev) het 20 jaar oude all you need is love in het 20 e jaar, the voice wat qua weken net zo lang duurt als popstars en ook elk jaar te zien is( nu al 4 e jaar op rij). Zelfde geldt voor hollands got talent. Is ook elk jaar te zien. Dus die uitspraak slaat nergens op.

  20. Jeroen

    Je kan zeggen wat je wilt, maar rtl4 scoort wél. Dan doe je toch iets goed..

  21. Eva

    Ik snap niet zo goed waarom deze zo succesvolle RTL baas altijd en perse zijn mening over SBS moet geven.
    Als hij het allemaal zo goed weet, laat hem dan lekker veren in zijn eigen kont en van zijn personeel steken.
    Wat heeft hij eraan om die wijsheden over een ander bedrijf, waar hij schijnbaar alle in en outs van kent, uit te spugen.
    Wees een echte vent en houd het bij RTL en je eigen successen? Niemand zit op jouw mening te wachten, anders hadden ze je wel ingehuurd. Houd deze kletspraat lekker binnenskamers? Is een stuk sjieker!!

  22. even voor de goede orde

    Er werd ergens in het interview opgemerkt dat dit niet alsmaar zo kan blijven doorgaan. Erland sprak dit terecht tegen. Als ik Erland was zou ik nog jaren bij RTL willen blijven. Voornamelijk ook vanwege het presentatorenteam. Hij heeft zowat de ultieme samenstelling die stuk voor stuk veelzijdig zijn en zelfs eigen succesvolle formats ontwikkelen.

  23. TVkijker34

    Beste Erland, dit had je ook kunnen zeggen over RTL5, de zender die als 2e grote zender naast RTL4 zou komen en waar totaal niks van terecht is gekomen en nog vele malen slechter scoort dan SBS6.

  24. Anoniem

    toch sneu dat deze man zich genoodzaakt voelt om te zorgen dat de adverteerders niet voor SBS kiezen. Heel apart dat deze man spreekt over vernieuwing, terwijl hij zulke oude koeien uit de sloot haalt. Op deze manier een loopjongen van de grote baas. Het zou hem sieren als hij gewoon zijn eigen koers vaart. Als je geen vrees hebt dan hoef je ook niet over je concurrenten te praten.

  25. Rogier, Amsterdam

    @ Eva: dat kun je Erland Galjaard niet aanrekenen. Die vragen worden hem altijd gesteld door de journalisten. En dat zijn ook voordehand liggende vragen. Ze doen kennelijk bij SBS 6 iets heel erg fout en dan is het logisch dat je dergelijke vragen stelt aan iemand die al jaren succesvol zenderschema’s maakt. En reken maar dat ze bij SBS 6 graag zouden willen profiteren van de vakmanschap van Erland, dus de opmerking dat niemand op zijn mening zit te wachten raakt kant noch wal.

  26. BartV.

    Het echte probleem is dat NL maar een klein landje is en dat je naast de P.O. met 3 zenders en met 4 kanalen van RTL je de markt behoorlijk voorziet. Adverteerders kunnen mooi per doelgroep adverteren, dat is in het verleden wel eens anders geweest. Bovendien vergrijst Nederland, leuk of niet, adverteerders willen jonge doelgroepen. SBS is gewoon overbodig. Die proberen dingen te maken die al op de andere zenders te zien zijn (John de M. doet daarzelf nog het hardst aan mee, door zijn Talpa producten ook aan RTL 4 te verkopen). Door de komst van FOX, die net als in andere landen, kost wat kost het voetbal wil binnen halen en de komst van HBO en VOD waar je hele serie’s kunt zien zonder reclame, wordt de spoeling te dun. Over en uit, zo gaan die dingen.

  27. Anoniem

    Bart hou bek eens!

  28. Wilma

    Erland Knalbaard.

  29. BartV.

    @Anonymous, SMОEL DΙCHT, DΙLDО. Wat wil je nou?

  30. Mjo

    Anonymous

    Fri 29 Nov 2013 om 16:43

    Waarom?
    Omdat @BartV. een punt en/of gelijk heeft met z’n reactie”?

    Hij onderbouwt zijn reactie tenminste, kan ik van die van u niet zeggen.

  31. BartV.

    Wilt u graag onder uw eigen naam reageren. (@16.53)
    en 16.43 – fijn dat u eens inhoudelijk reageert ?

  32. Jessica

    @Mjo
    Laat je aub een keer flink pаlen door je vriend en de buurman, want je kletst te dom uit je nek.

  33. Mjo

    Jessica

    Is allemaal erg moeilijk he, om te beseffen dat een ander iets kan onderbouwen en vervolgens beginnen we gelijk op deze toon. Wat een niveau zeg. 0.0. (zero-zero)

  34. Anoniem

    “Toen hebben wij The Voice ontwikkeld” HAHA wat een bak. Dat heeft John de Mol gedaan en heeft er veel eigen geld in gestoken om het op zender te krijgen omdat na sbs ook rtl het in eerste instantie niet wilde hebben. Meneertje galjaard verdraaid de boel wederom

  35. Anoniem

    Dildo Is jou reet Bart V.

  36. Eva

    Rogier, dhr galjaard is inmiddels toch wel mondig genoeg om te reageren met dat hij zich niet genoodzaakt voelt om in ieder interview het over de concurrent te hebben? Hij wordt toch geïnterviewd over zijn successen, zijn zender, de toekomst van deze zender etc.
    Het is notabene de Volkskrant dan verwacht je intelligente vragen en niet schoolkrantniveau en voor de zoveelste keer dezelfde vragen voorgeschoteld krijgen.
    Zie je dit soort verhalen in overige bedrijfsleven/ bij andere multinationals ook met regelmaat voorkomen? Laten we eens duidelijk verklaren wat de concurrent allemaal fout doet? Ik dacht het niet!
    En dan kun je nog zo succesvol je uitzendschema’s uittypen……. Je houdt je mond over de concurrent.
    Maar he, dat is mijn bescheiden mening…..

  37. BRooD

    @Anonymous 17:19

    Leer Nederlands!

  38. Anoniem

    @16.15 eens
    @Eva: eens.

  39. Sven L.

    The Voice is ontstaan op initiatief van Galjaard. Hij heeft na het 3e seizoen van X Factor Talpa benaderd of er een show ontwikkelt kon worden die een stap verder gaat. Hij kletst dus niet uit zijn nek.

    The Voice heeft nooit bij SBS op tafel gelegen.

  40. peter1

    hij gaat naar de NPO zie nu.nl
    teken aan de wand ? hij dekt zich nu al in voor de toekomst
    want ook RTL gaat magere jaren tegemoed

  41. T-JO

    Ik denk dat de presentator ook van groot belang is. Ik hou van Holland zonder Jeroen van Koningsbrugge, zal lang niet zo veel kijkers halen. Dat geldt ook voor Linda de Mol.

  42. Jacqueline

    Deze week scoort SBS6 in de doelgroep gemiddeld niet hoger dan 7%. Had SBS6 dus nog maar successen als Popstars en De Nieuwe Uri Geller. Toen scoorde de zender 12 tot 14%. Ook in het mindere jaar 2011. Makkelijk gezegd van Erland. RTL4 heeft veel meer budget dan SBS6 ooit zou krijgen. Hij programmeert toch ook bijna het hele jaar talentenjachten op de vrijdag? en wat dacht je van de zaterdag. The Voice of Holland draait nu al meer seizoenen dan Popstars, (en die seizoenen duren ook 22 tot 25 weken) X factor komt telkens terug en Holland’s Got Talent ook. Hoezo vernieuwing? Het blijft scoren dus het is onzin wat Erland hierover zegt. Als ik SBS6 was zou ik juist teruggrijpen op ‘oude’ successen. Terug naar de roots. Al het nieuwe heeft het de afgelopen periode niet gehaald.

  43. erik

    Woensdag avond met series moet sbs vast zien te houden. Verder zou io
    Ik hart in aktie weer proberen. Retourtje geluk terug halen. Gewoon de oude hits terug op tv plaatsen

  44. Herman

    Galjaard kletst wel uit zijn nek. SBS wilde het niet hebben. Daarna is John naar RTL gegaan en met de deal dat hij de meeste kosten voor z’n rekening zou nemen is het daar op de buis gekomen. R t l vond het namelijk ook eerst te duur

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.