‘Reclameboycot rond Oh Oh Cherso-achtige shows’

De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) wil dat RTL 5 de stekker trekt uit de Achterhoekse Oh Oh Cherso-variant Het Wilde Oosten. Dat heeft ze vandaag laten weten in een persbericht. STIVA denkt met de alcoholbrance na over hoe zij commercieel met dit soort shows om moeten gaan. “Er bestaat een goede mogelijkheid dat de alcoholbranche er vanaf 1 januari 2014 voor kiest om niet meer te adverteren rond dit soort televisieprogramma’s“, zegt STIVA-baas Peter de Wolf.

STIVA vindt het nieuwe programma helemaal niets. “De alcoholbranche roept RTL op om te stoppen met dit soort programma’s waarbij het alleen draait om alcoholmisbruik. Jongeren worden hierdoor geconfronteerd met beelden waaruit blijkt dat ‘zuipen de norm is’“, aldus de organisatie.

Alle inspanningen om jongeren op een verantwoorde manier met alcohol om te laten gaan, hebben last van dit soort programma’s, aldus De Wolf. “Jongeren drinken steeds minder. Minder vaak, minder veel en op minder jonge leeftijd. Toch bestaat in de beeldvorming het idee dat jongeren juist meer drinken.

Het is volgens De Wolf niet vreemd dat deze oproep van de alcoholbranche vandaan komt. “Toch is dat niet zo. De alcoholbranche is verantwoordelijk voor een product dat gelukkig door de overgrote meerderheid op een verantwoorde manier wordt gedronken. Maar we snappen ook dat er een negatieve kant aan ons product zit wanneer mensen excessief drinken.”

Daarom zijn al allerlei slogans bedacht als ‘Geniet, maar drink met mate’. “Het gaat om een gezamenlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ook RTL hoort bij de Nederlandse samenleving en zou zich moeten realiseren dat zij invulling moet geven aan een maatschappelijke verantwoordelijkheid rond het thema ‘alcohol en jongeren’.”

Daarom roepen we RTL op om het programma niet uit te zenden.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen