RTL-Peter: ‘Liever boodschappers dan miljoenenpubliek’

Foto: RTLPeter van der Vorst trekt liever veel kijkers die tussen de 20 en 49 jaar zijn, dan een miljoenenpubliek bestaande uit jongere of oudere kijkers. Dat vertelt de presentator in weekblad Televizier. Het gaat niet alleen om de absolute aantallen die een programma haalt, vertelt Van der Vorst in zijn column. “Belangrijker zijn de marktaandelen per doelgroep. Zo moeten SBS 6 en RTL 4 vooral scoren in de leeftijdsgroep tussen 20 en 49 jaar, ook wel genoemd ‘de boodschappers’.”

De boodschappers zijn de voor adverteerders interessantste groep. “Omdat die relatief veel aankopen doen en vaker van merk schijnt te wisselen dan bijvoorbeeld 50+’ers.”

Van der Vorst let dan ook met name op de doelgroep. “Soms trekt een programma ‘maar’ 800.000 kijkers, maar heeft het in ‘de boodschappers’ toch een geweldig marktaandeel van 25 procent. Of andersom: een programma met anderhalf miljoen kijkers heeft slechts 12 procent marktaandeel.”

Mijn zenderdirecteur en ik als producent worden vorlijker van het eerste voorbeeld. Maar als presentator maakt het me niet zo veel uit. Jullie mogen van mij allemaal kijken, maar dan natuurlijk wél naar één van míjn programma’s. Alvast bedankt!”

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen