RTL Nederland blij met kijkcijfers in WK-maand juni

Foto: Studio KastermansRTL Nederland blikt met tevreden gevoel terug op de WK-maand juni. Haar vier tv- zenders wisten een gezamenlijk markt- aandeel van 26,1 procent te bereiken in de commercieel belangrijke doelgroep 20 tot 49 jaar. “Bij de vorige twee grote voetbaltoernooien, het EK in 2008 en het WK in 2006, bedroeg dit percentage nog respectievelijk 21,4 procent en 20,9 procent, een flinke stijging dus van meer dan twintig procent“, laat een woordvoerder van de zendergroep donderdag weten.

RTL 4 kwam uit op een aandeel van 14,2 procent in haar doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar. “Maar liefst 29,1 procent en 21,4 procent hoger dan respectievelijk juni 2008 (EK) en juni 2006 (WK). Daarmee is RTL 4 veruit de grootste op WK-zender Nederland 1 na. De uitzending De Moeder Van Joran Spreekt trok 1,5 miljoen kijkers en ook Wat Kiest Nederland: De Uitslagenavond op 9 juni scoorde bovengemiddeld.”

Ook de vooravond blijft scoren. “De vaste vooravond deed het geweldig met mooie zenderaandelen voor Editie NL (26,6 procent als hoogtepunt), RTL Boulevard (31,7 procent), RTL Nieuws (25,0 procent) en GTST (21,4 procent). Veel kijkers stemden af op de WK-uitzending van Ik Hou Van Holland (32,5 procent), evenals op Help, M’n Man Heeft Een Hobby (28,2 procent en 1,3 miljoen kijkers), de Jackson-film This Is It (24,8 procent), Derek Ogilvie (25,5 procent) en Dit Was Het Nieuws (24,9 procent).

RTL 5 scoort met ‘Top Model’ en ‘Genante Lijven’

RTL 5 eindigt de maand op 6,1 procent zenderaandeel in de doelgroep 20 – 34 jaar. “De finale van America’s Next Top Model op maandag 7 juni kwam met 18,6 procent zenderaandeel als best bekeken programma uit de bus en ook Millionaire Matchmaker scoorde op dezelfde avond met 13,2 procent zenderaandeel erg goed. De films bij RTL 5 werden goed bekeken in juni“, aldus de zegsman.

Op zondag 6 juni haalde de laatste uitzending van The Phone een mooi zenderaandeel van 10,1 procent en het medische programma op zondagavond, Genante Lijven, kwam uit op gemiddeld 11,9 procent.”

VI Oranje zorgt voor mooi marktaandeel RTL 7

Mannenzender RTL 7 scoorde onder de mannen van 20 tot 49 jaar een marktaandeel van 6,7 procent in de WK-maand. Tijdens het EK in juni 2008 was dat nog 4,4 procent en tijdens het WK in uni 2006 4,0 procent. “Een stijging dus van 52,3 en 67,5 procent!

Dankzij VI Oranje werden alle WK-wedstrijden op Nederland 1 uitstekend opgevangen qua kijkcijfers, zegt de woordvoerder. “Sinds de start op 10 juni, groeide het voetbalpraatprogramma met de late night-uitzending van een zenderaandeel in de doelgroep van 7,2 procent naar maar liefst 17,5 procent. In absolute aantallen steeg VI Oranje van circa 230.000 kijkers naar het (voorlopige) record van 664.000 kijkers. Maar ook de F1-grand prix van Canada, de finale van SEAT Mooiste Goals Ooit, Wie Wint Het FIFA WK Voetbal en films als Daredevil, Rising Sun, Longest Day en Behind Enemy Lines 2 scoorden goed in juni.”

As The World Turns topscorer RTL 8

RTL 8 behaalde in juni in de core doelgroep Vrouwen 20 – 49 een zenderaandeel van 3,3 procent. “Blijvend populair is As The World Turns met gemiddeld 6,3 procent zenderaandeel. De films die het goed deden, zijn Mothman Prophecies, Passionada, Elizabeth Smart Story, Perfect Romance en Elizabeth.”

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen