RTL Nederland: ‘Opnieuw records gebroken in april’

Foto: William RuttenRTL Nederland heeft in april een aantal records gebroken. Zo is het niet alleen de best bekeken maand sinds februari 2005 geworden, maar ook de beste aprilmaand sinds 1999. Dat heeft RTL zaterdag laten weten. In de commerciële doelgroep 20 tot 49 jaar behaalden de vier RTL-zenders een marktaandeel van 34,5 procent. “Tegenover deze stijging zag de concurrentie de cijfers dalen: de PO van 26,2 naar 26,1 procent en de SBS Groep van 27,3 naar 24,8 procent“, zegt een woordvoerder.

RTL 4 wist de beste maandcijfers sinds februari 2005 te realiseren. Het zenderaandeel in de belangrijke doelgroep Boodschappers 20 tot 49 jaar kwam uit op 19,7 procent. Concurrenten Nederland 1 en SBS 6 behaalden respectievelijk 13,7 procent en 12,7 procent aandeel. “Het weekend van de familiezender is een topscorer met programma’s die allemaal een miljoenenpubliek bereiken: op vrijdag X Factor (1,6 miljoen kijkers als piek in april) en De TV Kantine (1,5 miljoen), op zaterdag Ik Hou Van Holland (2,4 miljoen) en Echt Waar?! (1,7 miljoen) en op zondag Postcode Loterij Miljoenenjacht (1,7 miljoen)“, aldus RTL.

De vooravond blijft sterk met Editie NL, RTL Boulevard, RTL Nieuws en GTST. “Op de serieavond (maandag) halen Crime Scene Investigation en Bones gemiddelde zenderaandelen van respectievelijk 19,5 en 18,6 procent. Maar ook TV Makelaar (gemiddeld 19,1 procent), Het Zesde Zintuig (17,3 procent) en helemaal Bonje Met De Buren (22,4 procent) droegen sterk bij aan deze historische aprilmaand.

‘Goede scores voor RTL 5, 7 en 8’

RTL 5 eindigt de maand april op 9,0 procent zenderaandeel in de doelgroep 20 tot 34 jaar, een stijging van vijf procent ten opzicht van vorige maand. “Succesvol waren de nieuwe afleveringen van Echte Gooische Meisjes (15,8 procent op 8 april), Lekker Slim (21,0 procent op 8 april) en JENSEN! (15,9 procent op 8 april) op donderdag. Ook de programma’s op zondag droegen bij aan de performance van RTL 5: Wipe Out (18,9 procent op 11 april), The Phone (10,5 procent op 18 april) en Spartacus Blood and Sand (14,6 procent op 18 april), waarmee de zender op deze avond geregeld slotwinnaar is in de eigen doelgroep 20 – 34 jaar.”

RTL 7 heeft volgens de zegsman een ‘prachtige’ maand achter de rug. “Het gaat goed met de enige echte mannenzender van Nederland, die maar liefst 12,5 procent boven april 2009 uitkwam: 7,2 procent zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 trok 49 jaar. De veelbesproken KNVB Bekerfinale trok met de heenwedstrijd op 25 april 2,6 miljoen kijkers, goed voor een zenderaandeel in de doelgroep van RTL 7 van een ongekende 62,2 procent. Ook de kwartfinales van de Europa League droegen sterk bij aan het mooie resultaat van RTL 7“, vertelt hij. “Voetbal International scoorde sterk, zowel op de maandag als nu ook op de vrijdag. Ook Seat Mooiste Goals Ooit is goed bekeken, evenals de mannelijke films Hard Target en Chaos en de films uit de Star Wars-reeks.

In de doelgroep Vrouwen 20 tot 49 heeft RTL 8 in april 3,3 procent zenderaandeel behaald. “Het geroemde kostuumdrama The Tudors op zondagavond haalt gemiddeld 6,7 procent en scoort daarmee behoorlijk boven het gemiddelde van de vrouwenzender. De films die in april in de top van RTL 8 terug te vinden zijn, zijn Mom At Sixteen, Bringing Down The House, She’s Too Young, Legend Of Bagger Vance en Legends Of The Fall. In de vooravond weten de kijksters Style By Jury en in de late avond As the World Turns (5,6 procent gemiddeld april) te waarderen.

Genoemde cijfers zijn exclusief uitgesteld kijken.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen