Peter R. de Vries zendt verboden beelden Koos H. toch uit

Foto: SBSPeter R. de Vries zendt zondag toch de in een tbs-kliniek gemaakte verborgen camerabeelden van kindermoordenaar Koos H. uit in zijn programma op SBS 6. De misdaadverslaggever legt het verbod dat de rechter vrijdag uitsprak naast zich neer. Hij heeft daartoe besloten in overleg met SBS en producent Endemol. “Het is voor het eerst dat ik tegen een uitspraak van een rechter in ga, maar als een zaak het waard is, is het deze wel. Ik kan en wil mij hier niet bij neerleggen“, laat De Vries weten.

Zowel de programmamakers als SBS en Endemol zijn van mening dat de uitzending – die overigens niet is bekeken door de rechtbank – wel degelijk een groot maatschappelijk belang dient en dit zwaarder zou moeten wegen dan de privacy van de kindermoordenaar. “De wijze waarop Koos H. praat over zijn jonge slachtoffertjes, zijn lichaamstaal en zijn verwrongen psyche laten zien dat deze seriemoordenaar nog steeds levensgevaarlijk is. Hij geeft antwoorden op vragen waar vele nabestaanden al tientallen jaren naar op zoek zijn“, zegt De Vries.

Ook de misstanden in de TBS-kliniek evenals de rol van een rechter in het leven van Koos H. moeten worden getoond. Dat kan en mag niet ondergeschikt zijn aan de privacybelangen van deze kille kindermoordenaar. Wij accepteren de gevolgen van deze beslissing en staan er allen voor de volle 100% achter.

De rechter besloot vrijdagmiddag dat de opnames van H. niet mogen worden uitgezonden. “Ondanks het feit dat Koos H. afgelopen week in vele media herkenbaar in beeld is gebracht“, aldus SBS. “Ook het feit dat Koos H. nooit meer vrij zal komen en mogelijke herkenning in het openbare leven dus geen rol speelt, was voor de voorzieningenrechter geen aanleiding om de beelden wel toe te staan. Hierdoor ontstond een vreemde situatie aangezien de rechtbank geen bezwaren zag om de verkregen informatie en dus bekentenissen openbaar te maken en ook besloot dat Koos H. letterlijk geciteerd mocht worden.

Peter R. de Vries, misdaadverslaggever is om 21.30 uur te zien op SBS 6.

78 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
pffffffffffffffffffffffffffffffffffff
april 12, 2010 22:38

Reactie op Vinc: Dan ben je gewoon een kneus als je bij je vrienden verhalen groter maakt dan ze zijn. JUIST bij je vrienden. Moet je je bij hun nog steeds bewijzen? Trieste zaak. Nogal logisch dat je je meer kunt vinden in Koos dan in de nabestaanden.

Gast
jacquelien gerard
april 12, 2010 16:35

hoi peter r de vries.
wij hebben de uit zending van gisteren avond van die koos bekeken.
en dat heb je echt toppy gedaan .
dat heb je echt heel erg goed gedaan .
wij zijn trots op jou .

Gast
L.
april 12, 2010 14:01

Reactie op nadia: Dat zat al te doen dus waarom Peter nog even zout in de wond moest strooien? Die hele uitzending was weer eens eigenpijperij van de bovenste plank. Nu kan hij een boete gaan betalen tja je bent van de co of je bent het niet. Die zijn in al hun besteel praktijken bij goede doelenshows en de geld- en eerzucht om wat luchtledigheid zelf onderhand een criminele organisatie

Gast
mark
april 12, 2010 13:59

Natuurlijk zonden ze het toch uit. Die boete van misschien een ton neemt John de Mol wel op de koop toe. SBS wil veel liever weer boven RTL komen op de zondag, en ja hoor! Het is gelukt!!! Volgende week boven de 2 miljoen???

Gast
nadia
april 12, 2010 11:35

Goed zo Peter ga zo door , ten minste iemand die de waarheid durft te spreken en het opneemt voor slachtoffers in Nederland.Zou de politie iets meer moeten doen. Laat Koos H wegrotten in het gevang.

Gast
Timm
april 12, 2010 10:36

Nou wat zijn we nu eigenlijk wijzer geworden dan? Hij heeft eigenlijk niks meer gezegd. Ja hij heeft nu toegegeven hoe hij de meisjes heeft vermoord. Maar hij heeft niks gezegd over eventuele andere moorden die hij gepleegd zou hebben. Het enige wat we nu weten is dat het een smerig en vies mannetje is dat ook nergens spijt van heeft. Gewoon hoe hij daar zat en alles vertelde. Vreselijk!

Gast
RonaldL
april 12, 2010 09:23

Bravo voor Peter. Ik vind het heel goed dat hij nog onderzoeksjournalisme doet, en dit laat zien. Het is schandalig dat deze man zo luxe mag wonen, en dit verhaal moet gehoord worden. Is een psychopaat eerste orde en mag nooit meer vrij komen.

En het is ook duidelijk dat het veiligheidsbeleid in TBS klinieken ook niks voorstelt. Goede onthullingen, nu is de politiek aan zet !

Gast
Vinc
april 12, 2010 09:08

Ik snap niet goed wat sommige mensen hier stom lullen. Corrupte rechtstaat heb ik al voorbij zien komen, dankzij Peter komt die man mss nooit meer vrij zei iemand. Wat een gelul.

Onze rechtstaat is allesbehalve corrupt en het recht heeft gesproken door deze man levenslang te geven. Dat Koos een bevriende rechter heeft, daar zou Peter niet zo’n moeite mee moeten hebben. Schijnbaar is Peter vergeten met wie hij dikke vriendjes was en regelmatig een glas Heineken dronk.
De rechter, de zus van Koos, de jeugdvriend, niemand kon Koos stoppen, die wou graag lustmoorden plegen, zo iemand hou je niet tegen. Ongeacht wie zijn vrienden zijn of uit wat voor een milieu deze vrienden komen.

En dan krijgen we het zielige gedoe over studentenhuizen. Wat een onzin. Als student kies je ervoor. Koos kan er niets aan doen dat onze tbs-klinieken wat groter uitvallen dna de gemiddelde bejaardenflat of studentenkamer.

En dan iets waar ik gisteren vele discussies over gehd heb met anderen hier. Wat is meneer de Vries nu opgeschoten. De man zat al vast, hij was al berecht en andere zaken worden echt niet heropend door een verborgen camera actie tussen 2 bevriende criminelen die tegenover elkaar opscheppen over hun misdaden. Ik zal jullie een geheimpje verklappen, wanneer ik me veilig waan en ik praat met een vriend dan maak ik mijn verhalen ook wel eens groter dan ze in werkelijkheid zijn. Ik ga zeker niet huilen over mijn fouten, maar idd wel een beetje opscheppen. Machogedrag.

Machogedrag dus, hetzelfde gedrag dat Emmy winnaar de Vries vertoont wanneer hij zich verkneukelt over de ruggen van de vermoorde meisjes om maar weer zo vlug mogelijk een goeie scoop te scoren. Een nare man, die aanzet tot wantrouwen in onze samenleving.

Gast
Anoniem
april 12, 2010 08:58

Alles voor de kijkcijfers. Petertje denkt dat hij boven de wet staat

Gast
Ik was erbij
april 12, 2010 08:53

Bravo Peter en wat leuk dat je er ook nog kijkers mee trok 1.886.000 maar liefst. Belangrijkste is dat figuren als Koos H nooit meer vrij komen en hij mag ook wel wat in een sobere cel, want nu leeft dit sujet in een betere omgeving dan menige bejaarde die zijn hele leven als eerzaam burger zich rot heeft gewerkt.

Gast
TeeVeetje
april 12, 2010 08:00

En wat zijn nu helemaal wijzer geworden ? Inderdaad helemaal niets , alles waar over gesproken werd wist justitie al . Het was weer eens de One Man Show van Charlatan en aandachtsjunk PRDV . Goh en wat was hij goed zeg !!!!!!!!!!!!!!!

Gast
Haasje
april 12, 2010 07:33

Dus deze Koos Hertogs heeft recht op privacy en mag in de toekomst misschien wel een extramuraal begeleid wonen traject gaan volgen??
Wat voor rechten hebben de nabestaanden van de slachtoffers?
Als je hem zo hoort praten over zijn daden, ben ik er van overtuigd dat dit beest gewoon weer verder gaat met moorden als hij vrijkomt. Ja, dan vind ik het maatschappelijk belang inderdaad zwaarder wegen dan de privacy van deze niet te genezen en gewetenloze kindermoordenaar.

Gast
d'amsterdammertje
april 12, 2010 03:54

Het Recht is hier met de voeten getreden en tot nu to levert het niets op. Die Koos praat alleen maar over de zaken waarvoor hij al veroordeeld is. Het is vreselijk voor de nabestaanden van de slachtoffers maar die schieten hier ook niets mee op. De manier van programmamaken ziet er erg sensatie-gericht uit. Meewerken aan het helpen van een in Nederland gezochte voortvluchtige om via een buurland Nederland in te krijgen is bij mijn weten toch ook strafbaar? Kennelijk vindt Justitie het allemaal wel goed en laat men PRdV gewoon zijn gang gaan.

Gast
Bolleke
april 12, 2010 03:20

En dezelfde rechter die de uitzending verbood, gaat straks weer een straatrover eeen taakstraf geven van 5 uur.

Gast
Sven L.
april 12, 2010 01:13

“Aan de wet houden, aan de wet houden..”

Als de wet zo bedoeld is, veeg ik er mn reet mee af! Dit verhaal hoort het Nederlandse volk gewoon te zien en te horen.

Menig bejaarde zou zo’n kamer willen als dat dat monster heeft. En wat betreft de privacy-discussie; deze man heeft zijn recht op privacy verloren toen ‘ie met z’n misdaden was begonnen. Die vent heeft méér privacy dan mijn opa en oma, en die hebben niks op hun kerfstok.

Zo’n vent moet je gewoon een spuitje geven, scheelt de maatschappij een hoop ergernis en zuurverdiend belastinggeld.

Gast
Jappe
april 12, 2010 00:58

Er staan meer dan vijf fouten in je laatste reactie. Dat getuigt zeker wel van intelligentie?

Je noemt De Vries een ongelofelijk zelfingenomen nerd. Alsof dat niet flauw en kinderachtig is. Hij is misdaadverslaggever. Soms moet je de wet met voeten treden om misstanden aan het licht te brengen. Zo niet, dan zullen zaken die justitie liever in de doofpot stopt nooit aan het licht komen.

Gast
Jean
april 12, 2010 00:55

“Jongens….. je moet jezelf altijd aan de wet houden! Het komt mij alleen ff niet uit nu.”

Dus dan gebruik je iemand die nog moet zitten om een bekentenis te krijgen van iemand die sowieso al levenslang zit?

“We doen het zodat de nabestaanden het hoofdstuk kunnen afsluiten”
Waarom moet dat dan uitgespreid worden over drie uitzendingen? Had ook in één uitzending gekunt

Gast
Joost
april 12, 2010 00:48

Reactie op Jappe:
Nee, dat kan je blijkbaar niet.Beetje flauw en kinderachtig om te reageren op de manier die jij nu doet. Getuigt niet echt van heel veel intelligentie.

Het enige dat ik aangeef is dat ik het vreemd vind dat meneer de Vries zelf regels aan zijn laars gaat lappen die zijn opgelegd door de rechter..

Is dat zo’n hele vreemde opmerking?

Gast
Jappe
april 12, 2010 00:45

O, dat kan ik wel hoor, maar aangezien jij alleen met bla bla komt, zul je een inhoudelijke reactie toch niet begrijpen. Welterusten, Joostje.

Gast
Joost
april 12, 2010 00:40

Reactie op Jappe:
Als je niet inhoudelijk kan reageren, reageer dan niet..

Gast
Jappe
april 12, 2010 00:39

Reactie op Joost: Bla bla bla. Komt niks dan onzin uit jou.

Gast
Willem
april 12, 2010 00:33

Peter R, de Vries +1

Gast
Joost
april 12, 2010 00:09

Sorry hoor maar wat een ongelofelijk zelfingenomen nerd is Peter R de Vries..

Zelf constant blaten over beschermen van de maatschappij, i.e. de wetten volgen die in Nederland zijn opgelegd.. Maar dat geldt blijkbaar niet voor hem, meneer lapt zelf de uitspraak van de rechter aan zijn laars wanneer het hem beter uitkomt.

Gast
Suus
april 11, 2010 23:59

Ik vind het woord “saai” een vreemde term voor deze uitzending. Bij mij komen woorden als walgelijk, schokkend en onvoorstelbaar naar boven. Als Peter de Vries er met deze uitzending toe kan bijdragen dat dit monster nooit meer vrijkomt dan heeft hij hiermee wellicht mensenlevens gered!

Gast
Sander Post
april 11, 2010 23:48

Reactie op Anonymous: Tja, jij kijkt zeker liever ‘Ik hou van Holland’, hè?

Gast
Suus
april 11, 2010 23:47

Reactie op Tinus: Bij het idee dat ze al bezig zijn om deze man op den duur in een begeleid wonen traject te plaatsen krijg ik echt de koude rillingen. Dit zieke beest mag nooit en te nimmer meer vrijkomen!!

Gast
Tinus
april 11, 2010 23:43

Ongelofelijk. En ook hoe hij allles vertelde. Leek er gewoon helemaal niet mee te zitten. Bijv: heb je die ook vermoord? Nee alleen seksueel misbruikt. Net of dat niet erg is! Wat een vreselijke man zeg! Laat die man a.u.b nooit meer vrijkomen!

Gast
Anoniem
april 11, 2010 23:28

Saaaaaaaaaaaaaie uitzending

Gast
Tim
april 11, 2010 23:21

Niks chapeau, niets ballen… Peter de Vries, die mij mij tot voor kort in een hoog vaandel stond, beweert zelf altijd op te komen voor rechtvaardigheid en het recht. Maar, zodra het op hém aankomt, neemt hij ook het heft in eigen hand en doet hij gewoon lekker wat hij wil; hij speelt voor eigen rechter!

Er staat duidelijk in onze wetten dat je wordt geacht je aan de uitspraak van de rechter te houden. Dit staat helemaal los van wat die afschuwelijke Koos H. heeft gedaan, iets wat ik absoluut verwerp.
Peter de Vries moet zich ook gewoon aan onze wetten houden, en niet zo arrogant bepalen dat hij het beter weet dan een rechter.

Gast
Sven L.
april 11, 2010 22:45

CHAPEAU !!!

Deze actie getuigt van ballen, zowel makers als zenderleiding. Heb heel vaak commentaar op SBS, maar ere wie ere toekomt.

Gast
P
april 11, 2010 22:34

het ergste vond ik nog wel die kamer van hem. Die is groter dan menig studentenkamer in Nederland. En hij hoeft z’n badkamer niet eens met iemand te delen. Opdoeken die handel, die idioten een échte gevangenis insturen en dan en lekker aan studenten verhuren.

beschamende toestanden…

Gast
Bas
april 11, 2010 22:31

Ben niet echt een fan van Peter R.
Maar in dit geval ECHT RESPECT voor zijn beslissing om in te gaan tegen dat corrupte zooitje wat “rechtspraak” heet in Nederland.

Gast
Suus
april 11, 2010 22:23

Walgelijk dat de privacy van deze KOOS HERTOGS in dit land zwaarder weegt dan het leed en het recht van de familie van de onschuldige slachtoffertjes.
Schokkend en onvoorstelbaar!

Gast
ray
april 11, 2010 22:13

pff wat een schokkende uitzending :(

Gast
Jappe
april 11, 2010 22:09

Toch trieste verhalen. :(
Maar goed dat de nabestaanden eindelijk meer te horen krijgen.

Gast
dusss
april 11, 2010 22:06

Zie je nu wel dat er van alles boven tafel komt. Waar blijven nu die malloten die maar gilden dat De Vries hard roept, maar niks heeft. Die zijn nu stil he!

Gast
Sander Post
april 11, 2010 22:00

De uitzending is nu al zeer onthullend! Gelukkig heeft Nederland een man als Peter R.!

Gast
rogier
april 11, 2010 21:56

Go Peter!
Ik zit nu met de hele Fam te kijken!
Echt ongefoofelijk sex tapes, en de 2e keer dat die gast komt wordt hij niet meer gecontroleerd op drugs enzo in de DVD hoes! Hoe kan dat nou en Nederland. En zelfs zijn verleden wordt niet nagetrokken. En er mag gerookt worden!
Dit worden kamervragen maandag!

Oohja en een kamer van 25m en een tv, douche, keuken etc…
Onvoorstelbaar!

Gast
marloes
april 11, 2010 21:47

En er aan toevoegend:
Elke zender doet alles voor de kijkcijfers. En ik moet wel zeggen dat er in de uitzendingen van Peter ook veel informatie in zit waar je van leert. Zo wist ik heel weinig van een TBS-kliniek. En ik denk dat we in Nederland eens terug moeten naar RECHT.

Gast
marloes
april 11, 2010 21:45

Ik vind het heel goed dat de beelden toch worden getoond. We moeten in Nederland eens beseffen hoe krom alles is.
Je kunt zeggen wat je wilt: P. r de Vries heeft ook heel veel opgelost.

Gast
Tim20 MJ
april 11, 2010 21:45

Reactie op Nathan: doe niet zo zuur!
wees blij dat er nog goede programma’s zijn voor de mensen die niet het hele weekend ‘oer-Hollandse gezelligheid’ willen kijken in Ik hou van Holland, Echt Waar?!, Prins zoekt Vrouw, etc….

Gast
Estreve
april 11, 2010 21:45

Peter R de Vries heeft veel zaken aan de kaak gesteld die anders in de doofpot gestopt zouden worden.
Als je kritiek op zijn manier van journalistiek heeft komt het op mij over dat dat soort zaken liever niet wil zien en je kop in het stand steekt.
Blij dat ie bijv, de Schiedammer Parkmoord mee heeft kunnen helpen op te lossen, zeker omdat ik niet zo ver van dat park vandaan woon…het zal jouw dochter geweest zijn.

Gast
Anoniem
april 11, 2010 21:41

Reactie op Anonymous: Ten eerste heeft hij het verre van ALTIJD over die Emmy. En dan nog, waarom zou hij niet trots mogen zijn? O ja, ff vergeten dat we in NL leven, en daar moeten ze je niet als je trots bent op je werk.

Ten tweede ging hij niet op zegetocht. Hij is daar door tientallen shows uitgenodigd en het aantal programma’s dat hij daadwerkelijk heeft aangedaan is op twee handen te tellen.

Ten derde ben je een buitengewoon slechte misdaadjournalist als je niet achter een crimineel aangaat die jij al tijden in de gaten houdt, wanneer je de inside info krijgt dat hij elders op de wereld weer met criminele zaken bezig is. IEDERE weldenkende misdaadjournalist had dat gedaan. Bij ELKE crimineel. Maar nu het Joran betreft en iedereen Joran-moe is, gaat het Peter ineens enkel om de publiciteit. Jij had waarschijnlijk precies het tegenovergestelde gezegd als je hoorde dat Peter die tip kreeg en er niks mee deed.

Ten vierde, als De Vries de overige criminele praktijken van Joran volgt, is hij niet meer geinteresseerd in de Zaak-Holloway? Dus als een winkeldief aan het moorden en verkrachten slaat, dan moet De Vries het zeker ook enkel bij de diefstal houden? Want anders voelt hij niet meer mee met de winkelbediende. Logisch.

Ten vijfde houdt hij zich uiteindelijk aan de wet, want die boete wordt gewoon betaald.

Gast
Jimm
april 11, 2010 21:40

Grappig, als je in Nederland boven het maaiveld uitkomt moet ECHT je kop eraf. Sympathiek volkje zijn we toch. Ik zal met Peter R niet snel een biertje drinken, maar hij is a) een vakman, b) erg dapper en c) geen schaap.

Gast
GossipGirl
april 11, 2010 21:34

Goedzo! Dat is nou tv maken.

Gast
Anoniem
april 11, 2010 21:18

en voor de mensen die denken dat het Peter R. echt serieus alleen om de zaak gaat moeten eens uitleggen waarom hij het altijd maar weer over die Emmy heeft? Op zegetocht door Amerika ging na de uitzending rond Natalee Holoway die NIETS (ik herhaal: NIETS heeft opgeleverd opmdat Peter als Misdaadverslaggever niet eens weet dat uitspraken van iemand die je eerst drugs zit te voeren geen enkele juridische waarde hebben) Waarom hij alleen daarna probeerde om Joran alsnog te tackelen (o.a. met dat gedoe in Thailand) en al helemaal niet meer geinteresseerd was waar Natalee was gebleven een zaak waarvan hij wereldwijd riep die volledig te hebben opgelost… het gaat hem enkel om de publiciteit, wie dat tegenspreekt heeft niet opgelet. Als je ten alle tijde de wet dient te gehoorzamen moet hij zich er zelf ook aan houden, de wet is er voor iedereen, ook voor Petertje

Gast
Ietje
april 11, 2010 21:17

Die Koos zit zijn straf nu uit en wat er nu gebeurt is dat Koos op een publieke schandpaal wordt geketend en dat men iemand te zien krijgt die geen enkele vorm van bescherming krijgt!
Ik vind het echt te erg voor woorden dat dit gebeurt (gaat gebeuren)!
De consequentie is dan vijftienduizend euro? Sorry, maar is het enkel deze represaille?

Ik was al klaar met Peter R. de Vries sinds zijn Joran van der Sloot-verhaal. Iemand moet die man stoppen! De rechterlijke macht lukt het blijkbaar niet, wat nu?

Gast
Anoniem
april 11, 2010 21:16

Reactie op Anonymous: Ik denk dat hij bedoelt dat Koos H. “gepakt” moet worden voor al die andere moorden en verdwijningen waar hij verantwoordelijk voor is. Niet letterlijk opgepakt alsof hij vrij rondloopt.

Gast
Anoniem
april 11, 2010 21:12

Ach ja, inhuren van criminelen die Amerika niet eens inmogen, verstrekken van drugs aan Joran om uitspraken te ontlokken, gerechtelijke uitspraken gewoon negeren… nee inderdaad, Peter vind dat je de wet moet gehoorzamen want wie de wet niet gehoorzaamt is fout, toch Peter? Dat wil je toch altijd zeggen? Raar dat dat dan niet voor jouzelf geldt…

Alles voor de kijkcijfertjes die overigens niet eens zo gigantisch waren. Het weerbericht van Piet Paulusma scoorde diezelfde avond op dezelfde zender hoger, ook Bananasplit deed het beter, net als de koffertjes van Linda de Mol hadden meer belangstelling dan Peter R. kreeg

Gast
Anoniem