RTL Nederland: ‘Marktleider in 2009’

Foto: RTLRTL Nederland heeft 2009 ‘fantastisch’ afgesloten. Dat heeft een woordvoerder van RTL Nederland vrijdag laten weten. In de commerciële doelgroep 20 tot 49 jaar realiseerden de vier zusterzenders RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 een geza- menlijk zenderaandeel van 31,7 procent. In 2008 was dit nog 30,1 procent. “Daarmee eindigt RTL, dat met RTL 4 een historisch jaar beleefde, ver boven de concurrentie (Publieke Omroepen: 26,9 procent en SBS: 27,2 procent)“, vertelt de persvoorlichter.

RTL 4, dat dit jaar het twintigjarig bestaan vierde, had naar eigen zeggen één van de beste jaren ooit. “In de doelgroep van RTL 4 (Boodschappers 20 – 49 jaar) werd in 2009 een zenderaandeel bereikt van 17,0 procent, voor de marktleider het hoogste jaarcijfer sinds 2005. Vorig jaar was dit nog 14,9 procent, oftewel een stijging van ruim 14 procent en daarmee de grootste stijging van de afgelopen 15 jaar.”

De zegsman heeft daar wel een verklaring voor. “Het succes was te danken aan de herkenbare programmering met nieuwe en vertrouwde, maar vooral Nederlandse programma’s. In het weekend bereikten Ushi & Dushi, Ik Hou Van Holland, X Factor, Zeg ‘ns AAA, Postcode Loterij Miljoenenjacht en De TV Kantine rond de 2 miljoen kijkers en successerie Gooische Vrouwen eindigde zelfs met een Televizier Ring.

Ook de vooravond van RTL 4 bleef succesvol. “Evenals de nieuwe reeksen van Derek Ogilvie, Herman den Blijker, Het Zesde Zintuig – Plaats Delict, Help, M’n Man Is Klusser en Een Dubbeltje Op Z’n Kant. Ook met alle feestdagen werd december 2009 voor de familiezender een werkelijk prachtige maand. Het zenderaandeel in de doelgroep kwam dankzij de All You Need Is Love Kerstspecial (2,8 miljoen kijkers), de succesvolle familiefilms, het marktleiderschap op Oudejaarsavond en de overige scores van Ushi & Dushi en Ik Hou Van Holland in december uit op 17,8 procent (december 2008: 16,2 procent).”

RTL 5

RTL 5 heeft volgens de persvoorlichter ‘een bijzonder goed jaar’ achter de rug. “De zender groeit ten opzichte van 2008 met 5,5 procent naar 9,6 procent aandeel in de eigen doelgroep 20 – 34 jaar. In het najaar groeide het station zelfs ruim 12 procent ten opzichte van 2008, met november als beste maand (11 procent in 20 – 34 jaar).”

De mooie cijfers zijn vooral te danken aan de succesvolle Nederlandse reeksen So You Think You Can Dance, Expeditie Robinson, Benelux Next Top Model en Jensen! en nieuwe introducties als Wipe Out, Take Me Out en Lekker Slim. De fashionavond op maandag staat in de top 25 met de programma’s Benelux’ Next Top Model, America’s Next Top Model en Project Runway. Verder waardeerde de kijker de vele grote filmtitels bij RTL 5 zoals The Holiday, Date Movie, Borat, X-Men en Die Hard 4.”

RTL 7

RTL 7 kwam in december uit op een zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar van 6,3 procent, waardoor het jaartotaal 6,7 procent bedroeg. “Het station kreeg op 1 april een nieuwe zenderdirecteur, Peter Lubbers, en met de aankoop van de UEFA Europa League-rechten werd RTL 7 deze zomer ‘de tweede voetbalzender van Nederland’. Het studiopubliek kwam terug bij Voetbal International, dat bovendien een vrijdageditie kreeg. Het profiel van de zender werd verder aangescherpt met het aankopen van onder meer de UFC/The Ultimate Fighter, 24 en de realityserie Steven Seagal Lawman. De laatste twee zijn binnenkort te zien.”

In 2009 scoorde de zender vooral met voetbal, zowel de UEFA Europa League als de KNVB Beker, die met de finale 2 miljoen kijkers trok. “Ook ‘mannelijke’ films zoals X Men, 2 Fast 2 Furious en Hostage en de Formule 1- en Dakar-uitzendingen van RTL GP scoorden hoog bij RTL 7.”

RTL 8

Ook over RTL 8 is RTL tevreden. “RTL 8 levert met goed scorende vrouwenfilmtitels en de vaste waarden As The World Turns, Oprah Winfrey Show en Dr. Phil een mooie bijdrage aan het resultaat van RTL Nederland over 2009. De zender behaalde over het hele jaar een gemiddeld zenderaandeel van 3,3 procent in de eigen doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar. Het best scorende programma was een uitzending van As The World Turns op 2 juni, met 11,2 procent zenderaandeel in Vrouwen 20 – 49 jaar de hoogste score ooit voor de vrouwenzender van RTL Nederland. Ook deden de films als Sleeping With The Enemy, My Best Friend en Stepmom het erg goed.”

De cijfers zijn exclusief uitgesteld kijken.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen