‘Boer Zoekt Vrouw hoort thuis bij Publieke Omroep’

Foto: Roland J ReijndersMediadirecteur Taco Rijssemus van de KRO vindt dat het programma Boer Zoekt Vrouw niet automatisch thuishoort bij de commerciële omroepen, zoals soms in de media wordt gesuggereerd. Volgens Rijssemus past Boer Zoekt Vrouw juist erg goed bij de Publieke Omroep. “Met dit programma weten we als omroep iets los te maken in de samenleving“, zegt hij. “De commerciële omroepen hebben een geheel andere missie: het maximali- seren van winst door zoveel mogelijk kijkers te genereren.

Hoewel zowel RTL 4 als SBS 6 er geen geheim van maken Boer Zoekt Vrouw graag over te willen nemen, is het datingprogramma volgens Rijssemus niet puur amusement. “Het programma wordt door de KRO uitgezonden om mensen met elkaar te verbinden. Dat is namelijk een belangrijk element in de missie van de KRO. Een omroep die streeft naar een zorgzame samenleving, waar mensen niet buitengesloten worden. Een omroep die vindt dat je het leven moet vieren.

In Boer zoekt Vrouw zie je niet alleen mooie jonge mensen, die we zoveel op de commerciële zenders zien. Nee, gewone mensen, boeren in dit geval. Want de KRO wil bijzondere verhalen van gewone mensen vertellen. Voor boeren is het vinden van een partner een sociaal probleem waarvoor de KRO aandacht heeft en waarvoor zij oplossingen zoekt. Daarom past dit programma volledig in de missie van de KRO.”

Commerciële omroepen willen slechts geld verdienen, zegt Rijssemus. “Een commerciële omroepbaas zendt daarom een missiegedreven programma alleen uit als het hoge kijkcijfers oplevert. Dit geeft een heel ander resultaat. Ik vraag de hoofdredactie van NRC (de krant is kritisch over Boer Zoekt Vrouw bij de Publieke Omroep, red.) om de televisieprogrammering van de commerciële partijen eens naast die van de Publieke Omroep te leggen.”

Meer in KRO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen