RTL Nederland: ‘Uitstekend begin televisieseizoen’

Foto: RTLRTL Nederland bleef de concurrentie in september ver vooruit met een gezamen- lijk zenderaandeel van 31,7 procent in de commerciële doelgroep ’20-49 jaar’. Dat heeft een zegsvrouw van RTL donderdag laten weten. RTL 4 noteerde een markt- aandeel van 16,7 procent in de groep ‘Boodschappers 20-49 jaar’. Vooral Gooische Vrouwen trekt hoge kijkcijfers. “De allerlaatste reeks van Gooische Vrouwen ging op 4 september bij RTL 4 ijzersterk van start met een aandeel van 27,2 procent (Bds 20-49).

Programma’s die er naast Gooische Vrouwen ook uitsprongen, zijn Let’s Dance (24,1 procent op 5 september), Herrie Gezocht (24,6 procent op 1 september) en Het Zesde Zintuig – Plaats Delict (24,2 procent op 3 september). “Editie NL, RTL Boulevard, RTL Nieuws en Goede Tijden Slechte Tijden blijven in de doelgroep zenderaandelen van boven de 25 procent scoren en realiseren bij RTL 4 dus een zeer sterke vooravond.”

‘RTL 5 scoort fantastisch’

RTL 5 scoorde in september ‘fantastisch’ met een aandeel van 10,2 procent in de core doelgroep 20-34 jaar (vorig jaar september 9,2 procent). “Het grootse dansspektakel So You Think You Can Dance, voor veel RTL 5-kijkers niet meer weg te denken op de zondagavond, is met 20,8 procent op 6 september het hoogst scorende programma van de zender. Daarnaast doen ook de nieuwe reeksen van Benelux’ Next Top Model (21,1 procent op 21 september) en Expeditie Robinson (16,8 procent op 24 september) en de nieuwe programma’s Ibiza 24/7 (15,6 procent op 10 september) en De 15 … (13,1 procent op 6 september) het erg goed.

De nieuwe, geheel Nederlandse vooravond van RTL 5 laat volgens RTL gedurende de septembermaand een ‘mooie’ groei zien met nieuwe afleveringen van Wie Is De Chef en het nieuwe reality kookprogramma Over De Kook met topkok Robert Kraanenborg. Sinds 21 september draagt ook Eddy Zoëy hieraan bij met een nieuw seizoen van Take Me Out. “Het nieuwe tijdslot van 20.00 uur verdubbelt met de luchtige flirtshow naar een gemiddeld aandeel van 10,4 procent (20-34).”

‘RTL 7 en RTL 8 goed bekeken’

RTL 7 bracht in september veel voetbal en kwam daardoor uit op een aandeel van 6,9 procent in de core doelgroep mannen 20-49 jaar. “Dat was vooral te danken aan de UEFA Europa League wedstrijden Sparta Praag – PSV en Ajax – Timisoara met bijna een miljoen kijkers (6+) en respectievelijk 20,0 procent en 27,5 procent. Daarnaast zijn de KNVB beker wedstrijden op 22, 23 en 24 september erg goed bekeken. De voetbaltalkshow Voetbal International blijft het met 13,4 procent (14 september) zenderaandeel goed doen bij de RTL 7-kijker.

RTL 8 sluit de maand september ‘goed’ af met 3,0 procent zenderaandeel in de core doelgroep vrouwen 20-49 jaar, waarmee de vrouwenzender op een stabiel niveau blijft ten opzichte van vorig jaar.” De best scorende films deze maand zijn ‘Mistaken Identity’ met 7,3 procent zenderaandeel en ‘Gathering’ met 6,0 procent.”

RTL Nederland scoorde een gezamenlijk marktaandeel van 31,7 procent. Vorig jaar september was dat 31 procent. De SBS Groep volgt met 27,9 procent en de Publieke Omroep met 26,9 procent.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Ali B is terug in het land: moeten de paparazzi op hem jagen of hem met rust laten?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen