Omroepen zwaar getroffen door recessie

De Nederlandse tv- en radio-omroepen moeten het dit jaar met 8,6 procent min- der reclame-inkomsten doen. Daardoor krimpt de totale televisiemarkt in 2009 met 0,1 procent naar 3,44 miljard euro. Dat blijkt uit cijfers van adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers, zo bericht het ANP. De cijfers gelden voor zowel com- merciële als publieke omroepen. Pas in 2011 is volgens PwC weer herstel te verwachten. “Er staan de omroep slechte tijden te wachten”, stelt onderzoeker John Middelweerd.

De radiomarkt voelt de recessie nog harder en krimpt dit jaar met 4,8 procent naar 452 miljoen euro. “Omroepen zijn als gevolg van teruglopende inkomsten gedwongen kosten te reduceren en nieuwe verdienmodellen te bedenken.

Ook in Engeland besteedt men minder geldt aan televisiereclame. In de eerste helft van 2009 daalden de reclamebestedingen met ruim 16 procent. Daardoor is de Britse online advertentiemarkt voor het eerst groter dan die voor televisiereclame.

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Ali B is terug in het land: moeten de paparazzi op hem jagen of hem met rust laten?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen