‘RTL Nederland ook in april marktleider’

RTL Nederland heeft de maand april afgesloten met een zenderaandeel van 32,6 procent in de doelgroep 20-49 jaar. Dat laat een zegsvrouw van RTL weten. Hiermee blijft RTL volgens haar markt- leider “met ruime voorsprong“. “De SBS Groep volgt met 27,3 procent en de PO met 26,2 procent“, vertelt ze. Vooral RTL 4 scoorde hoge cijfers. “Familiezender RTL 4 behaalde in april 18.0 procent in haar core doelgroep Boodschappers 20-49 jaar. Vorig jaar april was dat 15.7 procent“, aldus RTL.

Het mooie resultaat van RTL 4 is volgens de persvoorlichtster voornamelijk te danken aan de sterke vrijdag- en zaterdagavond met X Factor, Ik Hou Van Holland en De TV Kantine. “Opvallend is de score van Help, Mijn Man Is Een Klusser op de donder- dagavond, dat met anderhalf miljoen kijkers een van de best bekeken programma’s van RTL 4 is. Daarnaast droegen onder andere Crime Scene Investigation, Bones, het nieuwe misdaadprogramma RTL Exclusief, Mijn Tent Is Top, Uitstel Van Executie en Het Zesde Zintuig ruimschoots bij aan het aandeel.

RTL 5 blijft in april met een aandeel van 10.1 procent ‘sterk’ in haar core doelgroep 20-34 jaar. “De tussen 19.00 uur en 20.30 uur geheel Nederlandse vooravond, met achtereenvolgens Wie Is De Chef, Take Me Out en Deal Or No Deal, blijft sterk groeien. Behaalde de flirtshow Take Me Out in maart gemiddeld 13,5 procent marktaandeel, in april was dat 16,8 procent in 20-34 jaar. Een stijging van 24 procent. De afgelopen week steeg het gemiddelde van Take Me Out zelfs naar 18,1 procent.

Het televisiestation blijft met 10,1 procent marktaandeel NET 5 (8.3%) en Veronica (7.7%) voor in de belangrijke commerciële doelgroep, aldus de zegsvrouw. “Ook op prime time leverden alle Nederlandse programma’s zeer goede resultaten. Naast een sterke score voor Wipeout en Beauty & The Nerd, zijn nieuwkomers Echte Gooische Meisjes In De Bijstand en Lekker Slim op zondag en Daten In Het Donker op maandag regelrechte kijkcijferhits. Het laatste programma behaalde op 27 april zelfs een aandeel van 21,1 procent in 20-34 jaar. Bovendien zijn al deze programma’s regelmatig marktleider in de doelgroep.

Mannenzender RTL 7 weet in april een zenderaandeel van 6,4 procent te behalen in de core doelgroep mannen 20-49 jaar. Vooral de halve finales (Volendam-Heerenveen en Twente-NAC) van de KNVB Beker Voetbal scoorden goed met ruim een miljoen kijkers. “Ook weet de mannelijke kijker het voetbalmagazine Voetbal International en de Formule 1-races te vinden.”

In april komt vrouwenzender RTL 8 uit op een zenderaandeel van 3,5 procent in de core doelgroep vrouwen 20-49 jaar. “Naast de goedscorende dagelijkse soap As The World Turns, zorgden grote filmtitels als Sleeping With The Enemy, A Beautiful Mind, Notebook, Jesus Christ Superstar voor de mooie performance van RTL 8.”

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen