Mediabedrijf Advance verkoopt privégegevens

Het mediabedrijf Advance, bekend van tv- programma’s als Je Echte Leeftijd (RTL) en de nieuwe realityserie Word Ik Rijk? met Henkjan Smits, handelt volgens het College Bescherming Persoonsgege- vens (CBP) mogelijk in strijd met de Wet op de Persoonsgegevens. Dat meldt De Volkskrant. Het college onderzoekt het gebruik van de gegevens van 2,2 miljoen Nederlanders door het bedrijf, voor dertig procent in handen van Joop van den Ende. Advance verzamelt de gegevens via sites van tv-series.

Advance verzamelt de gegevens via een tiental websites die vaak zijn gekoppeld aan programma’s als Je Echte Leeftijd (RTL) en Go No Go (Talpa) Advance verzamelt gegevens over seksuele voorkeur, seksuele activiteit, levensovertuiging en lidmaatschap van een vakbond. Die mogen volgens de wet niet worden verwerkt, tenzij de burger daar uitdrukkelijk toestemming voor verleent.

Het mediabedrijf voegt de antwoorden samen van online-testjes en onderzoekjes op internet, waardoor van één persoon honderden kenmerken kunnen worden gecombineerd. Gebruikers weten niet welke websites aan elkaar worden gekoppeld. Hun profielen en mailadressen worden gebruikt voor reclame en marketing.

De test over seksgedrag op Je Echte Leeftijd bevat zeer intieme vragen en is ingevuld door 60 duizend mannen. De resultaten zijn ter beschikking gesteld aan de medicijnenfabrikant Pfizer van erectiepil Viagra.

Advance heeft een “interactieve relatie” met 2,2 miljoen Nederlanders, zegt het bedrijf. Van ongeveer 300 duizend van hen zijn meer dan honderd persoonskenmerken bekend. Het bedrijf houdt zich strikt aan de wet en vreest het onderzoek van het CBP niet, zegt een woordvoerster. “We voldoen aan de eisen van de branchevereniging voor dialoogmarketing, DDMA, en die zijn zelfs strenger dan de wet.

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen