RTL Nederland: ‘Overtuigend marktleider in 2008’

Ook in het jaar 2008 heeft RTL Neder- land zich overtuigend gehandhaafd als marktleider in de Nederlandse tv-markt met een gezamenlijk zenderaandeel van 30,5% voor RTL 4,5,7 en 8 in de doelgroep boodschappers 20 – 49 jaar. Dat meldt een zegsvrouw van RTL van- daag. Het gezamenlijke zenderaandeel groeide met 0,8% ten opzichte van heel 2007. “Met name vanaf de start van het nieuwe televisieseizoen in augustus 2008 heeft RTL Nederland haar leidende positie verstevigd.”

RTL 4 en RTL 7 presteerden sterk, maar ook de bijdragen van RTL 5 en de nieuwe vrouwenzender RTL 8 waren aanzienlijk, aldus de zegsvrouw van RTL Nederland. “De Publieke Omroepen en de SBS-groep realiseerden respectievelijk 28,5% en 27,6% marktaandeel bij boodschappers 20-49 over heel 2008. RTL Nederland kende ook een uitstekende decembermaand, met een totaal zenderaandeel van 30,6% in boodschappers 20 – 49 jaar (PO 26,3%, SBS 28,7%).”

RTL 4

RTL 4 kende na een sterke novembermaand ook een heel goede decembermaand met een zenderaandeel van 16,2% in de doelgroep boodschappers 20 – 49 jaar. Hierdoor was RTL 4 ook in december weer marktleider in deze doelgroep. Nederland 1 en SBS 6 volgden in december met respectievelijk 14,0% en 15,9%.

Over heel 2008 bedroeg het zenderaandeel van familiezender RTL 4 14,9% in de doelgroep boodschappers 20-49. “De finale van Idols was in 2008 het best bekeken RTL 4-programma met bijna 2,6 miljoen kijkers van zes jaar en ouder, goed voor een zenderaandeel van 42% bij boodschappers 20 – 49 jaar. RTL 4 was bovendien in 2008 zeer succesvol met zijn thema-avonden“, aldus de zegsvrouw.

Ook de vooravond van RTL 4 scoorde in 2008 weer sterk.  Bovendien groeide het aantal kijkers van Editie NL, RTL Boulevard en Goede Tijden, Slechte Tijden stevig het afgelopen jaar.

RTL 5

RTL 5 realiseerde over heel 2008 een zenderaandeel van 9,1% in de doelgroep 20-34 jaar (8,0% in december). “RTL 5 verrijkte het afgelopen jaar haar programmering met een groot aantal nieuwe onderscheidende programma’s die sterk hebben bijgedragen aan het geheel eigen karakter van de zender.”

Veel geprezen en goed scorende nieuwe programma’s in 2008 waren ondermeer Echte Gooische Meisjes, So You Think You Can Dance, Hoe Word Ik Mama In Amsterdam-Zuid, Rock Nation, Can’t Buy Me Love en Wie Is De Chef. “Het best bekeken RTL 5-programma in 2008 was de finale van ‘De Gouden Kooi’ met meer dan 1,5 miljoen kijkers (6+) en een zenderaandeel in 20 – 34 jaar van 40,4%.”

RTL 7

Het zenderaandeel van mannenzender RTL 7 steeg over heel 2008 naar 6,9% in de doelgroep mannen 20-49 jaar (6,7% in 2007, 6,5% in december). “Ook RTL 7 introduceerde met succes een aantal in het oog springende programma’s zoals Ice Road Truckers, Voetbal International en Wheels On 7. Daarnaast bleef de vooravond van RTL 7 onverminderd populair bij mannelijk Nederland met The A-Team, Knight Rider en Married With Children.”

Naast het mannelijke filmaanbod trakteerde RTL 7 zijn supporters op het beste dat gras en asfalt te bieden hebben met de live-uitzendingen van AZ – PSV (KNVB Beker, 30,5% zenderaandeel in mannen 20-49 jaar), Fiorentina – PSV (UEFA Cup, 29,2%) en Feyenoord – NAC (KNVB Beker, 26,6%). Ook de Formule 1 was zeer populair, met gemiddeld 550.000 kijkers (6+) per race.”

RTL 8

RTL 8 realiseerde over heel 2008 een zenderaandeel van 3,4% in de doelgroep vrouwen 20 – 49 jaar (3,1% in december). “De op 18 augustus 2007 gelanceerde vrouwenzender heeft in 2008 steeds meer een eigen gezicht gekregen met programma’s zoals Fashion Trix, Liefdesmakelaar en Irish Matchmaker. Daarnaast wisten steeds meer vrouwelijke kijkers in de vooravond Oprah en Dr. Phil te vinden en op de late avond As The World Turns. Ook de films deden het goed op RTL 8.”

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen