RTL-baas Bert Habets: ‘Winst uit televisie gedaald’

RTL Nederland heeft de eerste helft van 2008 afgesloten met een omzetstijging van 12,2 procent naar 212 miljoen euro. De winst bleef stabiel, vooral dankzij de bijdrage van Radio 538. Radio 538 compenseerde hiermee de lagere inkomsten uit televisie in 2008. Dat meldt RTL Nederland vandaag. “Onze winst uit televisie is het eerste halfjaar gedaald, ondermeer doordat de prestatie van onze tv-zenders op de kijkersmarkt onder druk heeft gestaan“, zegt RTL-baas Bert Habets.

Bert Habets: “Daarom zijn we hard aan de slag gegaan om het fundament onder onze family of stations te verstevigen. We hebben de eerste helft van dit jaar gewerkt aan heldere profielen van al onze televisiezenders. De stijging van het gezamenlijke zenderaandeel van RTL Nederland in de eerste helft van dit jaar geeft aan dat we op de goede weg zijn.

Hij heeft vertrouwen in de toekomst. “Met onze krachtige programmering voor het najaar bouwen we stevig verder aan onze profielen en marktaandelen en willen we onze positie in de adverteerdersmarkt verstevigen. Trots zijn we uiteraard op de sterke performance van Radio 538, maar ook op alle mogelijkheden die we onze consumenten en adverteerders komend seizoen kunnen bieden dankzij onze sterke najaarsprogrammering op televisie en de krachtige bundeling met onze overige media: ondermeer radio, internet en RTL 4, RTL 24 en rtlnieuws.nl via de mobiel.

Het gezamenlijke marktaandeel van de televisiezenders van RTL Nederland in de kerndoelgroep boodschappers 20-49 steeg in de eerste helft van 2008 van 29,4 naar 30,5 procent. Familiezender RTL 4 realiseerde een zenderaandeel van 14,7 procent bij boodschappers 20-49 (15% in 2007). “Programma’s als Ik Wed Dat Ik Het Kan, Ik Hou Van Holland en de programma’s van Herman den Blijker Mijn Tent Is Top en Herrie In Het Hotel droegen in grote mate bij aan het zenderaandeel.”

Jongerenzender RTL 5 realiseerde een zenderaandeel van 9,3% in de eerste helft van 2008 (10,6% in 2007), dankzij programma’s als Hollands Next Top Model, De Gouden Kooi, blockbuster films en series als CSI: Miami en Prison Break.

RTL 7 is in de doelgroep mannen 20-49 jaar wederom gegroeid. Dankzij voetbal en de mannelijke films steeg het zenderaandeel naar 6,9% (2007: 6,4%). “RTL 8 dat in augustus 2007 werd gelanceerd, groeit ook gestaag en realiseerde een marktaandeel van 3,5% in de doelgroep vrouwen 20-49 jaar.”

De winst uit televisie was in de eerste helft van dit jaar 21 miljoen euro (omzet 181 miljoen). De winst van Radio 538 was 13 miljoen euro (omzet 31 miljoen).

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen