Bijna heel Nederland beleefde het EK 2008 bij de NOS
De NOS heeft met de televisie-uitzendingen van het EK Voetbal 2008 bijna heel Nederland bereikt. Van de Nederlandse bevolking heeft 97% tenminste een minuut thuis naar een van EK-wedstrijden gekeken, ofwel 14.5 miljoen kijkers. Dat blijkt uit cijfers van de afdeling Kijk – en Luisteronderzoek van de NPO. De finale tussen Duitsland en Spanje werd door gemiddeld 5,4 miljoen mensen thuis bekeken. “Na de vier duels van het Nederlands Elftal was dit het meest bekeken duel.”
De finale van het EK in 2004 tussen Griekenland en Portugal trok destijds 5,3 miljoen kijkers.
De meest bekeken EK 2008-wedstrijd in de thuissituatie was de kwartfinale van het Nederlands elftal tegen Rusland: gemiddeld bijna 7,6 miljoen kijkers. “De meest bekeken minuut in de thuissituatie werd gedurende de wedstrijd van Oranje tegen Roemenië gemeten. Tegen het einde van de 2e helft om 22.37 uur keken ruim 8,3 miljoen mensen.”
Met de wedstrijd Nederland-Frankrijk werden de meeste kijkers bereikt: thuis keek 9,6 miljoen een minuut naar de wedstrijd; buitenshuis (horeca, op het werk, vakantiehuisje) keken nog eens 1,6 miljoen mensen mee. “Gemiddeld keken bijna 3,7 miljoen mensen thuis naar een van de wedstrijden van het EK 2008. Tijdens het EK van 2004 lag dit gemiddelde op 4,1 miljoen kijkers. Toen drong het Nederlands elftal door tot de halve finale.”
NOS Studio Sportzomer werd thuis door gemiddeld 1,4 miljoen mensen bekeken. “De meest bekeken uitzending was op 15 juni. Dit was op de dag van de wedstrijd tussen Turkije en Tsjechië. Gemiddeld keken die avond 2,1 miljoen mensen naar NOS Studio Sportzomer. Het NOS EK Journaal werd thuis door gemiddeld bijna 1,3 miljoen mensen bekeken. De meest bekeken uitzending was op 14 juni voorafgaand aan de wedstrijd Griekenland-Rusland met gemiddeld 1,9 miljoen kijkers.”
Het EK Voetbal 2008 is voor de NOSook een multimediaal succes te noemen. Met de NOS EK-site heeft de omroep een groot aantal unieke bezoekers getrokken. “Ruim 1,6 miljoen mensen bekeken tezamen ruim 15 miljoen pagina’s, goed voor een derde van al het verkeer op de NOS-sites. De livestreams van de wedstrijden werden ruim 4,6 miljoen keer aangeklikt. Er werden in totaal 5,4 miljoen losse items bekeken op de videopagina van de NOS EK-site, dit terwijl er geen doelpunten of samenvattingen van wedstrijden te zien zijn.”