Voetbal op televisie voortaan om acht uur

De samenvattingen van het eredivisie- voetbal beginnen komend seizoen op zondag om acht uur. Bovendien verdwijnt de vrijdagavondwedstrijd, nu nog bij RTL 7, van de buis. Dat schrijft Parool. De Eredivisie CV, waarin de clubs verenigd zijn, maakt maandag het document met tv-pakketten waarop de mediabedrijven kunnen bieden openbaar. SBS, NOS en RTL zijn niet van plan de clubkassen buitensporig te spekken. Lex Muller van SBS: “35 miljoen per jaar is gewoon een belachelijk bedrag.

Lex Muller, het hoofd sport bij SBS6, is niet van plan zo veel geld als John de Mol drie jaar geleden neer te tellen voor de samenvattingen. Voetbal is leuk, maar SBS draait ook al uitstekend zónder, stelt Muller. ”Een commerciële zender kan hooguit veertien miljoen per jaar terugverdienen. En dan moet je het ook nog eens héél goed doen.’

Mediadirecteur Jan de Jong van de NOS zal eveneens geen buitensporige bedragen op tafel leggen voor de samenvattingen. “Om journalistieke redenen zouden wij graag de Nederlandse competitie uitzenden, maar niet tegen elke prijs“, vertelt De Jong. “De publieke omroep draait, ondanks het verlies van het eredivisievoetbal, beter dan ooit. Dat geeft ons een behoorlijk relaxte onderhandelingspositie.

De belangstelling voor het eredivisievoetbal op televisie neemt bovendien af, constateren de tv-bazen. De Jong: ”De urgentie om zondagavond ‘met het bord op schoot’ naar de samenvattingen te kijken, is niet meer zo sterk. De NOS zet vooral in op evenementen die mensen binden, zoals EK’s, WK’s, Olympische Spelen.

Nu nog zijn de opbrengsten van het eredivisievoetbal op tv zo’n 70 miljoen euro.

Lees ook: De geldstroom richting het betaald voetbal staat onder druk. Daarom hebben de eredivisieclubs gekozen voor een veredeld tweesporenbeleid bij de collectieve verkoop van de televisierechten. Eerst wordt afgewacht wat de NOS, RTL, SBS, Tele2 en andere (buitenlandse) partijen gaan bieden op de samenvattingen en de live-uitzendingen. Valt dat tegen, dan rest de oprichting van een eigen exploitatiemaatschappij, waarin mogelijk John de Mol een centrale rol gaat vervullen. Lees verder bij De Telegraaf

19 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Eindelijk...
december 17, 2007 13:01

…minder voetbal! JOEPIE!!! Voetbal scoort toch niet meer!

Gast
KEVIN
december 16, 2007 21:26

@post 13,

Ik hoop het, Rtl doet het zeer goed nu!!
Lijkt me een prima alternatief.
Oh, Voetbal Insite begint, ADIOS!

Gast
Johan B.
december 16, 2007 12:57

De minachting die hiervan afstraalt zal afgestraft worden door de kijker(s). Vermoedelijk zullen veel mensen gaan afhaken als kijker! Ruzies in gezinnen of apart kijken in aparte kamers is het alternatief. Gezellig, dus niet! Stelletje ego’s daar bij de ECV.

Gast
Johan
december 16, 2007 08:46

Na de grote bek van Kessler, de volgende blunder, amateurs.

Hebben ze een paar jaar geleden in Duitsland trouwens ook geprobeerd, dat was na 1 seizoen weer voorbij

Gast
Anoniem
december 16, 2007 01:06

Wel een hele goede top 25. Hem hem ook gelezen in Broadcast Magazine. Het is terecht dat Eric van Stade op 2 staat. Harm bruins slot is best makkelijke baan, want ja zoveel mensen onder je die het echte werk doen. Bij de publieken werken in totaal wel duizend mensen en iedereen is er voorzitter, want ja zoveel omroepen.Fons is veel te arrogant en heeft zich enorm vergist en Eric van Stade is altijd bescheiden maar wel heel goed. Ook de eerstgenoemde vrouw in die lijst, Tina Nijkamp is niet uit te vlakken. Heeft van SBS 6 een zender gemaakt die echt meetelt en heel geaccepteerd aan het raken is met minder middelen dan RTL en de publieke omroep. Iedereen kan zeggen wat ie wil, maar Fons die zijn eigen deal met John Talpa de Mol, een megadeal noemde, dat is heel arrogant en ook totaal mislukt. Ze mogen blij zijn als ze de komende maanden de marktaandelen weer terug krijgen, dat zou eens tijd worden, en dan heeft niemand het nog niet eens over een verbetering, terwijl dat eigenlijk wel zou moeten, gezien de meer dan 25 procent aandeel die John gewoon heeft gekregen bij RTl nederland?!!! RTL, met al zijn verleden en goede marktaandelen levert nu in de boodschappers zelfs in, ondanks alle hele dure programmering. Gelukkig sponsort John de Mol nog een deel, voetbal en zo, want anders was het helemaal een drama geweest. Wel raar dat je daar eigenlijk zo weinig kritiek over hoort. Blijkbaar is het not done om kritiek op RTL te hebben, terwijl het in cijfers nog nooit, echt nog nooit zo slecht is gegaan, gezien marktaandelen en de investering daarvan. En maar blijven gillen over Idols…. Terwijl iedereen weet dat Leo van der Goot dat binnen heeft gehaald. De man die er 2 jaar geleden uitgeknikkerd werd, net als zijn vertrouweling Wim Ter Laak.

Gast
Anoniem
december 16, 2007 00:34

Op nummer 1 staat Harm Bruins Slot, John de Mol staat op 6, zijn zus op 21. Er staan maar 2 vrouwen in van de 25. Dat is erg hoor, zo weinig vrouwen in Nederland aan de top. En dan zogenaamd een modern land zijn.

Gast
Anoniem
december 16, 2007 00:07

John de Mol gaat meebieden en zal hetzelfde bedrag betalen als 3 jaar geleden. Hij verkoopt de samenvattingen en de livewedstrijd van zondag 18:00 uur door aan rtl voor 20 miljoen per jaar, die het vervolgens op rtl7 brengen, zondag voetbalavond. Eerst een livewedstrijd en om 8 uur de samenvatting, daarna Voetbal Insite. (Marktaandeel van 24% zo’n avond) Maar goed.. de overige livewedstrijden zal John gebruiken voor zijn internetplatform. De verliezen schrijft hij graag af, dit mag hij namelijk tegen zijn winsten wegboeken is nog gunstig ook belastingtechnisch!

Gast
Dennis
december 15, 2007 23:43

Wie staat er op nummer 1?

Gast
sbsfan
december 15, 2007 22:55

De top 25 machtigste vrouwen en mannen in de Nederlandse omroep is uit. Broadcast Magazine.
Eric van Stade staat op 2, en Fons van Westerloo op 3. Fons zal wel balen. Hij stond vorig jaar nog op 1, nog voor zijn megadeal :) en Eric stond toen nog op 14. Weer een tegenvaller voor RTL.

Gast
Roog
december 15, 2007 20:00

15-12-2007 om 13:28
Voetbal gaat naar 20.00 uur! Volgens berichten in de GPD-bladen staat in het maanda te verschijnen tenderdocument onder meer dat de uitzendingen van de samenvattingen naar zondag 20.00 uur gaan. Verder vervalt de vrijdagavondwedstrijd. De wedstrijden in de eredivisie zullen vanaf volgend seizoen op zaterdagavond en op zondag (om 14.00, 16.00 of 18.00 uur (ook anders dan tot op heden)) gespeeld worden.

Het lijkt mij dat het verschuiven van de samenvattingen naar een later tijdstip op de zondagavond de doodsteek is voor het Professionele Nederlandse Clubvoetbal.

Dit gaat zeker 500.000 kijkers kosten en veel geruzie in de Nederlandse huiskamers opleveren!

Gast
Anoniem
december 15, 2007 19:50

Geen zender zal het om 8 uur uitzenden, je verkloot dan je hele avond :S

Eredivisie sterft door hun eigen regels ben ik bang!

Gast
Anoniem
december 15, 2007 19:42

Haha , quote: SBS draait ook goed zonder
hahaha

Gast
geldwolf
december 15, 2007 19:05

he gezellig. op prime time voetbal. Lijkt me een uitgelezen kans om SBS het voetbal in de maag te laten splitsen en daar te gaan zien wat er gebeurt met de kijkcijfers. (denk dat ze flink zullen gaan zakken)

Gast
winnie
december 15, 2007 19:01

Het zou toch echt te gek worden als het voetbal om 20.00 uur uitgezonden wordt, ik denk dat veel mensen en vooral de vrouwen daar niet blij mee zijn. Ik vind 19.00 nu niet erg, omdat om half 9 de leuke dingen om tv beginnen, maar als het voetbal tot 21.30 duurt wil ik toch graag GV, BZV of weet ik veel wat kijken en heeft manlief pech.

Gast
!#Michael#!
december 15, 2007 18:45

Die journalist van het parool heeft te veel met z’n neus in de waspoeier gelegen! Dit is belachelijk, en maandag zal dit ook gaan blijken uit de tender! Ik kan me niet voorstellen dat ze zulke risico’s durfen te nemen met een uitzending waar ruim 2 miljoen mensen elke week voor klaar gaan zitten!

Gast
Jan
december 15, 2007 18:18

Dat gaat dus betekenen dat we op zondag van 20:00 tot 21:30 voetbal te zien krijgen. Ik denk dat de kijker dan uiteindelijk toch gaat voor het andere prime-time aanbod. Ligt eraan waar het voetbal komt, maar krakers om het voetbal te laten liggen zijn toch wel Boer zoekt vrouw, Gooische Vrouwen of Wegmisbruikers.

Gast
Anoniem
december 15, 2007 18:15

Ze verkloten het maar om het voor een lage prijs te bemachtigen

Gast
mart
december 15, 2007 17:22

Dacht het niet he voetbal pas om 8 uur wat zijn dat voor stelletje idioten die zo’n beslissing nemen. 7 uur is juist een mooie tijd zodat je op de rest van de avond ook nog andere programma’s kan kijken. Nu neemt het de gehele zondagavond in beslag, en die vrijdagavond wedstrijd schrappen is helemaal belachelijk. Scoord nog altijd 500.000 kijkers maar ze zouden 1 van de 4 topclubs op vrijdag moeten laten spelen dan scoord het nog beter.
Alles begint momenteel om geld te draaien maar als dit doorgaat dan zie ik ervan af om er nog naar te kijken zo interresant is het eredivisie voetbal nou ookweer niet en als ze kijkers willen behouden dan moeten ze het zo aantrekkelijk mogelijk maken anders kijkt er straks niemand meer,je denk toch niet dat ik ervoor ga betalen om de wedstrijden lkive te volgen

Gast
Kokstra
december 15, 2007 17:16

Hopelijk komen ze er nog op terug…

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen