Gouden Loeki 2007: “Winnen zou knetterbek zijn”

Geplaatst op vr 21 dec 2007 om 10:52

De STER reikt vanavond voor de dertiende keer de Gouden Loeki uit. In de afgelopen weken hebben kijkers uit 37 genomineerde commercials vijf finalisten kunnen kiezen. Deze vijf finalisten worden aan het begin van het programma be- kendgemaakt. Eén van de kanshebbers lijkt de ‘goeiemoggel’-reclame van KPN. “Dat zou natuurlijk knetterbek zijn, om maar even in stijl van de commercial te blijven. Een prachtige kroon op de cam- pagne“, zegt manager Aline van Keulen in de GPD-bladen.

Het succes van de KPN-commercial is zo groot dat bij reclamebureau N=5 de telefoon roodgloeiend staat. “We hadden wel een beetje verwacht dat de term goeiemoggel het tv-scherm zou ontstijgen, maar niet dat de spot met één miljoen views op internet een kleine taalrevolutie teweeg zou brengen“, zegt Ole Christern van N=5 bij TVgids.nl. “Al snel zagen we op internet de eerste reacties en binnen de kortste keren hoorden wij de woorden ook in onze eigen omgeving terug. En het leuke is dat er nog steeds elke dag nieuwe reacties bijkomen. Inclusief allerlei inhakers van mensen.

De goeiemoggel-reclame van KPN debuteerde in november, de laatste maand van het jaar die meedingt voor de Gouden Loeki. Volgens Aline van Keulen van KPN is de reclame niet expres in deze maand gelanceerd. De lancering stond gewoon in de bedrijfsplanning, en in november wilde KPN een mobieltje met handig toetsenbord onder de aandacht brengen. “Met reclameprijzen houden we geen rekening.

Wel vindt ze het heel leuk. “Dit is waar elke marketeer van droomt. En als het moment daar is geniet je er met volle teugen van“, vertelt ze bij de GPD.

De TROS zendt de finale van de Gouden Loeki 2007 met presentator Reinout Oerlemans vanavond live uit vanuit de Amsterdam Convention Factory. Kijkers kunnen gedurende het programma via telefoon en sms laten weten welke van deze vijf hun favoriete commercial is. Aan het eind van het programma wordt duidelijk wie de winnaar is. Verder komen in het programma bekende gasten uit de reclamewereld aan het woord over de laatste trends in de reclame.

De eerste Gouden Loeki werd in 1995 uitgereikt. Winnaar was toen ‘Zwaan’ van KLM. Andere winnaars waren ‘Olifant’ van Rolo, ‘Bommetje’ van Melkunie, ‘Voetballertje’ van Calvé Pindakaas en ‘Klussen’ van Amstel. Vorig jaar won Centraal Beheer Achmea de felbegeerde leeuw met de commercial ‘Acupunctuur’.








14 Reacties op “Gouden Loeki 2007: “Winnen zou knetterbek zijn””


  1. Brian

    Mijn top 5:

    1. Andy – Gooische Vrouwen
    2. Mars – Cadillac
    3. Nestle – Vliegtuig
    4. Unox – Jay Vayne
    5. Coca Cola – Factory

  2. R.vG

    Verschrikkelijk dit. Weer een veer in de eigenkontstekerij. De Tros maakt er lekker een goedkoop proggie van. Kom eens met echte televisie sukkel!

  3. WJ

    Tja, R.vG, gelukkig ben jij origineel – bij elke bericht over programma’s waarin prijzen worden uitgereikt dezelfde makkelijke reactie over een veer in de kont.
    Niet zo zuur doen, jongen, da’s slecht voor de bloeddruk…

  4. Anoniem

    Rene van Gee is fan van het goedkope sbs, dus hij weet waar hij het over heeft!toch Rene?

  5. Anoniem

    @Anonymous

    Vraag eens aan je therapeut of hij je kan helpen om een leven te krijgen. Ben bang dat je uitbehandeld bent. Hahahaha luster!

  6. Twan

    Mijn nummer 1 is toch echt van Achmea, Even Apeldoorn Bellen, met de ambulance…

  7. Sjonnie

    Wat een slecht geproduceerd programma, traag, nikszeggende acts, audio gaat kapot,
    wiebelende camera’s etc. Gelukkig waren de filmpjes leuk en heeft de leukste gewonnen, een sploedje om dit programma nog een keer te doen is er niet. Het was LUK!

  8. Patrick

    Hahaha lachwekkend: overal in de gids dat SBS komt met een ‘day before’ programma en vervolgens zitten mensen te kijken naar een saaie film.

  9. Anoniem

    Wat een ontzettende goede en vlotte Gouden Loeki dit jaar!

  10. Henny

    @ Anonymus
    Bril nodig……, zelden zo’n rukprogramma gezien, traag, slecht camerawerk, uitvallend geluid, en ongeloofelijk voorspelbaar. Goed en vlot was de aftiteling

  11. Wouter

    Ik begin toch echt te twijfelen of de PO wel grote shows kan maken!
    De Televisier ring, Junior Eurovisie songfestival, De Gouden Loekie. De musical awards Gala, Stuk Voor stuk vind ik ze slecht gemaakt!

    Al viel het Junior Songfestival opzich nog wel mee.. Maar ik vind de laatste tijd de grote shows van de PO echt slecht! Dit was ook weer een vreselijk geproduceerde Show. De glamour is er totaal niet te vinden, en dat mis ik bij de andere shows ook!!

  12. Anoniem

    1.6 miljoen kijkers!

    hahahaha wat een mooi antwoord op de ‘kritiek’ hierboven op EYEWORKS.

    foppers.
    Was een goed programma punt uit.

  13. Freek

    Wat lijkt die Reinout op René Mioch zeg ! Zelfde enge “natte” lachje.

  14. Thijmen

    hoe heete die reclame van die drank met dat zuiveren van water dat al die schepen en vliegtuigen uit het water komen?

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.