Gouden Loeki 2007: “Winnen zou knetterbek zijn”
De STER reikt vanavond voor de dertiende keer de Gouden Loeki uit. In de afgelopen weken hebben kijkers uit 37 genomineerde commercials vijf finalisten kunnen kiezen. Deze vijf finalisten worden aan het begin van het programma be- kendgemaakt. Eén van de kanshebbers lijkt de ‘goeiemoggel’-reclame van KPN. “Dat zou natuurlijk knetterbek zijn, om maar even in stijl van de commercial te blijven. Een prachtige kroon op de cam- pagne“, zegt manager Aline van Keulen in de GPD-bladen.
Het succes van de KPN-commercial is zo groot dat bij reclamebureau N=5 de telefoon roodgloeiend staat. “We hadden wel een beetje verwacht dat de term goeiemoggel het tv-scherm zou ontstijgen, maar niet dat de spot met één miljoen views op internet een kleine taalrevolutie teweeg zou brengen“, zegt Ole Christern van N=5 bij TVgids.nl. “Al snel zagen we op internet de eerste reacties en binnen de kortste keren hoorden wij de woorden ook in onze eigen omgeving terug. En het leuke is dat er nog steeds elke dag nieuwe reacties bijkomen. Inclusief allerlei inhakers van mensen.”
De goeiemoggel-reclame van KPN debuteerde in november, de laatste maand van het jaar die meedingt voor de Gouden Loeki. Volgens Aline van Keulen van KPN is de reclame niet expres in deze maand gelanceerd. De lancering stond gewoon in de bedrijfsplanning, en in november wilde KPN een mobieltje met handig toetsenbord onder de aandacht brengen. “Met reclameprijzen houden we geen rekening.”
Wel vindt ze het heel leuk. “Dit is waar elke marketeer van droomt. En als het moment daar is geniet je er met volle teugen van“, vertelt ze bij de GPD.
De TROS zendt de finale van de Gouden Loeki 2007 met presentator Reinout Oerlemans vanavond live uit vanuit de Amsterdam Convention Factory. Kijkers kunnen gedurende het programma via telefoon en sms laten weten welke van deze vijf hun favoriete commercial is. Aan het eind van het programma wordt duidelijk wie de winnaar is. Verder komen in het programma bekende gasten uit de reclamewereld aan het woord over de laatste trends in de reclame.
De eerste Gouden Loeki werd in 1995 uitgereikt. Winnaar was toen ‘Zwaan’ van KLM. Andere winnaars waren ‘Olifant’ van Rolo, ‘Bommetje’ van Melkunie, ‘Voetballertje’ van Calvé Pindakaas en ‘Klussen’ van Amstel. Vorig jaar won Centraal Beheer Achmea de felbegeerde leeuw met de commercial ‘Acupunctuur’.