‘Beste novembermaand ooit voor SBS-groep’

Het gezamenlijke marktaandeel van 26,9% voor de drie zenders van SBS (NET 5, SBS 6 en Veronica) levert de SBS-groep de beste novembermaand ooit op. Dat laat een woordvoerder van de zendergroep vandaag weten. Domino Day en de voetbalwedstrijd Nederland – Luxemburg op SBS 6 waren in november de best bekeken uitzendingen. “Voor SBS 6 was 13,1% het beste markt- aandeel voor de maand november sinds 1998. Veronica noteerde met 6,6% een record novembermaand.

Voor SBS 6 was de afgelopen maand, met een marktaandeel van 13,1%, een ’topmaand’. “Opvallende uitschieters waren Domino Day met 18,3% en de EK kwalificatiewedstrijd Nederland – Luxemburg met 15,4%, hiermee staat SBS 6 op de nummers 1 en 2 van de top 100 van best bekeken programma’s van de afgelopen maand. Daarnaast deden ook de programma’s Peter R de Vries Misdaadverslaggever, House en Wegmisbruikers het erg goed.

Ook Sterren Dansen op het IJs droeg bij aan het succes, vertelt de zegsman. “Op het hoogtepunt keken er ruim een miljoen mensen naar de ijsshow. De vooravond van SBS 6 zit in de lift met de vroege editie van Hart van Nederland, Shownieuws en Trauma Centrum. Shownieuws laat een groei zien van 28% ten opzichte van oktober.

De afgelopen maanden bereikte het marktaandeel van Veronica al met regelmaat recordhoogtes, deze lijn wordt in november voortgezet. “De zender scoorde met een aandeel van 6,6% de beste novembermaand ooit (november 2006: 5,8). Met name de maandag- en woensdagavondseries NCIS, Criminal Minds en Numb3rs doen het goed. Ook films doen het als vanouds goed bij Veronica, in november vielen The Specialist, Eraser en L.A. Confidential in de smaak. Daarnaast blijft de Vrijdagavond Autoavond met ondermeer Top Gear een groot publiek aanspreken.

NET 5 laat een ‘flinke’ groei ten opzichte van 2006 zien, de zender behaalde deze maand een marktaandeel van 7,2% tegen 5,9% verleden jaar. “Het Blok doet het erg goed, met name de extra lange aflevering van 28 november. Het marktaandeel van deze aflevering was 21,6% in de voor NET 5 belangrijke doelgroep vrouwen 20 tot 34 jaar. Op woensdag 5 december zendt NET 5 de finale van Het Blok uit. Ook de maandagavond is zeer succesvol voor de zender. Zo behaalde de serie Ugly Betty op 19 november een marktaandeel van 21,3% en dezelfde avond noteerde de Nederlandse dramaserie De Co-assistent een aandeel van 21,6% (V 20-34).

Alle marktaandelen zijn in de doelgroep 20-49 jaar tenzij anders aangegeven.

Een overzicht van de televisiemaand november (doelgroep 6+, 18-24u):

Top 15
1. Domino Day (SBS6) 2.658.000
2. Nederland – Luxemburg (SBS6) 2.568.000
3. Spoorloos (Ned1) 2.525.000
4. Domino Day uitslag (SBS6) 2.453.000
5. RTL Voetbal Eredivise (RTL4) 2.388.000

6. Radar (Ned1) 2.299.000
7. Journaal 20:00 (Ned1) 2.098.000
8. Memories (Ned1) 1.850.000
9. Fenerbahce – PSV (Ned3) 1.838.000
10. Mooi Weer De Leeuw (Ned1) 1.807.000

11. Opgelicht (Ned1) 1.699.000
12. Wit Rusland – Nederland (RTL7) 1.693.000
13. De Reünie (Ned1) 1.665.000
14. Tussen kunst en kitsch (Ned1) 1.654.000
15. Peter R. de Vries (SBS6) 1.651.000

Marktaandelen
1. Ned1 / 19.3%
2. RTL4 / 14.4%
3. SBS6 / 12.3%
4. Ned3 / 9.8%
5. Ned2 / 6.3%

6. RTL5 / 6.2%
7. RTL7 / 5.4%
8. NET5 / 5.1%
9. Vero / 4.9%
10. RTL8 / 2.2%

11. Discov / 1.0%
12. Nick / 0.9%
13. Comedy / 0.7%
14. N.geog / 0.6%
15. MTV / 0.4%

Marktaandelen per zendergroep
1. Publieke Omroep 35,4%
2. RTL Nederland 28,2%
3. SBS Groep 22,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Meer in SBS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen