Publieke omroep bereidt zich voor op sterker RTL
De Nederlandse Publiek Omroep (NPO) houdt in zijn programmering voor het nieuwe tv-seizoen rekening met een versterking van de televisiezenders van RTL Nederland. Dat zegtde tijdelijke Directeur TV van de NPO, Ad de Boer, aan het ANP. Mediatycoon John de Mol voert op dit gesprekken om zijn tv-zender Tien onder te brengen bij de RTL-groep. De Boer houdt rekening met een over- name. “Als ik op dit moment aandelen zou moeten kopen, dan wist ik wel waar ik moest zijn.”
In het nieuwe tv-seizoen is nog niet zeker waar de samenvattingen van het voetbal zijn te zien. Mogelijkerwijs is dat dus bij een RTL-zender. NPO wil op zondagavonden in ieder geval Nederland 2 versterken. Qua kijkersaantal blijft die zender sowieso achter, maar zeker op zondagen. Ook met andere programmatische beslissingen houdt hij in zijn achterhoofd dat hij op dat tijdstip een RTL-zender als concurrent kan hebben.
De nieuwe programmaschema’s van de NPO, sinds september vorig jaar, hebben resultaat gehad. Steeds meer omroepen willen op het goed bekeken en brede Nederland 1 uitzenden. Zelfs de VPRO lonkt naar dat populaire net. “De bitterheid bij omroepen is voorbij“, concludeert De Boer. “De loopgraven zijn dichtgegooid, de omroepen kijken weer positief naar wat we hier bij de NPO doen.“