Nederland 1 marktleider in oktober

Nederland 1 sluit de maand oktober af als marktleider in de doelgroep 6+. De publieke zender behaalde een marktaandeel van 18,5 procent in de avonduren. RTL 4 volgt met 14,6 procent en SBS 6 sluit de top drie af met een marktaandeel van 12,5 procent. Vooral programma’s als Boer zoekt vrouw (foto), Spoorloos en Mooi! Weer de Leeuw droegen bij aan het succes van Nederland 1. De drie publieke zenders behaalden gezamenlijk een marktaandeel van 32,4 procent.

RTL Nederland behaalde in de doelgroep 6+ een marktaandeel van 26,0 procent. De drie RTL-zenders realiseerden een gezamenlijk zenderaandeel van 29,9 procent in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar. De SBS Groep en de Publieke Omroepen lagen erg dicht bij elkaar met respectievelijk 25,1 procent en 25,0 procent. Talpa haalde in deze groep een zenderaandeel van 6,8 procent (6+: 7,4 procent).

RTL 4 behaalde in de eigen doelgroep, Boodschappers 20 – 49 jaar, een zender- aandeel van 15,2 procent. “RTL 5 brak wederom alle records“, aldus een zegsman van RTL. “Met 12,3 procent kwam de zender uit op het hoogste zenderaandeel in de doelgroep 20 – 34 jaar sinds de introductie van de ‘family of stations’ op 12 augustus 2005. ModelMasters: Holland’s Next Top Model was het hoogst scorende programma in oktober.” RTL 7 realiseerde in de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar een aandeel van 4,7 procent. “Vooral de uitzendingen van de A1 Grand Prix werden goed bekeken.

Voor SBS 6 is de maand oktober erg succesvol gebleken, laat een woordvoerder van SBS weten. “De maand oktober is erg succesvol gebleken voor SBS 6. De zender trok met onder andere Sterren Dansen op het IJs ongekend veel kijkers en sloot de maand af met een marktaandeel van 12,6% (doelgroep 20-49 jaar).” De ijsdansshow was het best scorende programma in de geschiedenis van de zender. “De vooravond van de zender met Medisch Centrum en Hart van Nederland – Vroege Editie is nog steeds groeiende. De gezondheidsavond op woensdag met De Afvallers en Je Echte Leeftijd presteert uitstekend. De hitserie House blijft het erg goed doen op de donderdagavond en weet wekelijks ruim 800.000 kijkers aan zich te binden. De nieuwe zaterdag-avond met Groeten uit de Rimboe en Retourtje Geluk is ook een succes. Aflevering 1 van Groeten uit de Rimboe was met 2,3 miljoen kijkers de best bekeken eerste aflevering van een programma sinds de start in 1995.

Veronica sloot de maand oktober af met een marktaandeel van 5,5% (20-49 jaar). “De auto-avond op vrijdagavond met Wegmisbruikers, Top Gear en De Grote Beurt blijft uitstekend presteren. Het in oktober gestartte Undercover Lover scoort boven- gemiddeld in de voor de zender belangrijke doelgroep 20-34 jaar, net als Het Beste Idee van Nederland. De start van Gotcha was ook succesvol; het candidprogramma scoorde opmerkelijk goed bij de jonge kijkers.

NET 5 behaalde in de voor haar belangrijke doelgroep Vrouwen 20-34 jaar een marktaandeel van 10,5%. “De dinsdagavond van NET 5 met Grey’s Anatomy, Evelien en Gilmore Girls is nog steeds groeiende. (..) De series Medium en Close to Home op de vrijdagavond doen het uitstekend. De realityseries Het Blok en Peking Express VIP wisten zich prima te handhaven op de zwaar bevochten zondagavond.” De drie SBS-zenders behaalden een marktaandeel van 24,8% in de doelgroep 20-49 jaar.

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen