RTL Nederland introduceert ‘RTL Club’

RTL Nederland lanceert op korte termijn RTL Club, een ‘loyaliteitsprogramma’ waarmee RTL de binding met haar kijkers hoopt te vergroten. De website RTL.nl, waarvan het mediabedrijf hoopt dat het zal uitgroeien tot een grote video- en nieuwssite, wordt de thuisbasis van RTL Club. “Het overdonderende succes van onze 457-actie vorig jaar leverde ons 800.000 media paspoorten op en heeft de basis gelegd voor het nieuwe loyaliteitsprogramma“, vertelt RTL-directeur Fons van Westerloo. Begin 2007 zal RTL campagne voeren om de club te introduceren.

Het lijkt ons een uitstekende manier om een nog sterkere band te creëren met de consument en nog beter één op één te kunnen communiceren. Niet alleen via onze televisiezenders, maar via alle mogelijke kanalen en platforms. Leden van onze club worden in de gelegenheid gesteld om gebruik te maken van een keur aan unieke aanbiedingen, die RTL speciaal voor hen ontwikkelt. Daarbij wordt RTL Club met als thuisbasis RTL.NL, een plek waar over en weer kan worden gecommuniceerd en waar ideeën kunnen worden uitgewisseld.

RTL Nederland presenteerde vandaag in Amstelveen haar strategische plannen voor de komende jaren. Het mediabedrijf heeft een beleid uitgestippeld dat is gebaseerd op een negental ambities. Televisie blijft de basis voor de nieuwe initiatieven van RTL, maar de activiteiten zullen zich uitbreiden over verschillende platforms. Zo wil RTL de website RTL.nl positioneren als vierde zender van ’the family of stations’, tv-programma’s aanbieden via de mobiele telefoon, een televisieproductie-unit starten en een aantal digitale kanalen lanceren. Het eerste digitale themakanaal zal RTL Klassiek heten. De voorbereidingen op meer digitale themakanalen zijn in volle gang.

Televisiezender Talpa van John de Mol heeft volgens Fons van Westerloo niet veel kunnen veranderen aan het marktleiderschap van RTL Nederland. “Nieuwe zenders dienen in mijn ogen sluipmoordenaars te zijn, die bijna ongemerkt stapje voor stapje gebied veroveren op hun concurrenten door met grote warmte en sympathie voor de kijker en adverteerder zich te wentelen in de rol van de underdog“, aldus Van Westerloo. “Maar wie groots aankondigt omroepen, die er elke dag in slagen miljoenen mensen te vermaken en te informeren, de nek te willen omdraaien schudt zijn concurrenten klaarwakker. En klaarwakker waren we, nu precies een jaar geleden. In plaats van defensief at te wachten wat er zou komen van de ambitieuze plannen van een nieuwe, kapitaalkrachtige concurrent, besloten we tot een nog scherper profilering van onze zenders onder de paraplu van een familie van zenders.

De herprofilering van de drie zenders van RTL Nederland heeft volgens Van Westerloo zijn vruchten afgeworpen. “Belangrijk is dat de herprofilering van de family of stations ook heeft geleid tot een nog betere voorkeurspositie op de afstandbediening. Een recent onderzoek van Interview/NSS toon aan dat RTL 4 in 93 procent van de huishoudens op 4 staat, RTL 5 al op 88 procent zit. RTL 7 verbeterde zijn positie op de afstandbediening met maar liefst 10% en staat nu in 60 % van knoppen op 7.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen