John de Mol: ‘Talpa is geen mislukking’

John de Mol vindt het onterecht dat zijn tv-zender Talpa door sommige media wordt bestempeld als een mislukking. “Normaal gesproken kost het een jaar of zes, zeven om een zender neer te zetten. Dat zal iedereen in omroepland beamen“, vertelt De Mol in een interview met dagblad Trouw. “Wij zijn net een jaar bezig en hebben gemiddeld een marktaandeel van een procent of zeven. Dat is een goed resultaat. Maar het is geen tien procent.”

De Mol vervolgt: “Gevolg: in de media wordt keer op keer verteld dat Talpa een grote mislukking is. Onzin. Zeven procent is helemaal niet zo slecht. Kijk maar hoe RTL en SBS het deden in hun eerste jaren. En vergeet niet dat die het tegen een veel geringere concurrentie op hoefden te nemen. Het heeft gewoon tijd nodig. Als je in de tiende minuut van een voetbalwedstrijd zit, kun je ook nog niets zeggen over de uitslag. Talpa zit in die tiende minuut, maar desondanks heeft iedereen al bepaald dat het geen succes is. Ik heb ingecalculeerd dat er veel mis zou gaan. Dat veel programma’s zouden mislukken. Dat is heel normaal. Als je tien programma’s ontwikkelt en twee daarvan slagen, dan is dat een uitstekende score. Wij halen die score, maar iedereen heeft het alleen maar over de acht programma’s die geen succes werden. Niet dat ik tevreden ben, trouwens. Dat ben ik nog nooit geweest.

Jack Spijkerman stapte vorig jaar over van de VARA naar Talpa. Terwijl Kopspijkers bij VARA soms op drie miljoen kijkers piekte, wist Spijkerman bij Talpa slechts een half miljoen kijkers te boeien. “Tegen Jack Spijkerman heb ik gezegd: wedden om de grootste fles champagne dat jouw programma het eerste jaar nooit een miljoen kijkers zal halen? Hij zei: geef die fles nu maar vast. Maar ik heb gelijk gekregen“, aldus De Mol. “Zo gaat het nou eenmaal. Toen Henny Huisman begin jaren negentig naar RTL overstapte, gebeurde hetzelfde. De laatste uitzending van zijn Surpriseshow bij de publieke omroep trok een miljoen of zes kijkers. De eerste uitzending bij RTL haalde er nog geen miljoen. Zo gaat dat.

Talpa heeft een slecht imago en De Mol weet niet hoe het komt. “Al dat gezeur dat er was over sterren die ik wegkocht bij andere netten. Alsof dat iets ongelofelijks is. Wendy van Dijk en Robert ten Brink zijn onlangs door RTL weggekocht bij SBS. Ik weet ongeveer wat zij verdienen en ik kan verzekeren: dat is veel meer dan mijn best betaalde presentator. Maar daar hoor of lees je nergens iets over. En dan nog: het is mijn eigen geld. Daar heb ik hard voor gewerkt. Ik heb het allemaal zelf verdiend. Ik doe daarmee wat ik wil. Talpa kost tot nu toe inderdaad behoorlijk wat geld. Maar dat maakt niet uit. We zijn net begonnen. En geld is helemaal geen probleem. Ik heb genoeg om zo nog tien zenders te lanceren.

Een tweede zender komt er in ieder geval. “Op z’n vroegst volgend voorjaar. De adverteerders vragen er ook om. Wij moeten nu met één zender concurreren tegen drie concurrenten met elk drie zenders (de publieke omroep, RTL en SBS, red). Als we twee zenders hebben, worden we in die concurrentie nog aantrekkelijker voor adverteerders.” De Mol sluit ook niet uit dat er nog een derde Talpa-zender komt. De geruchten dat hij de SBS-zenders (SBS6, Net5 en Veronica) wil kopen doen ook al enige tijd de ronde. “Ook dat sluit ik niet uit. Maar heel concrete plannen zijn er niet.

Meer in Talpa

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen