Kamer wil boycot adverteerders Gouden Kooi
Een Kamermeerderheid vindt dat adverteerders geen spotjes meer moeten uitzenden rondom het realityprogramma De Gouden Kooi op Tien. De regeringspartijen CDA en Christenunie (CU) worden daarin gesteund door de SP, GroenLinks en de SGP. Dat meldt het ANP. “Adverteerders brengen hun handel aan de man over de rug van kwetsbare mensen die voor dat programma moedwillig worden geëxploiteerd“, aldus CDA-Kamerlid Joop Atsma.
CU-Kamerlid Arie Slob wil ook een boycot van dit ‘mensonwaardige programma’. In De Gouden Kooi, dat dagelijks bijna een half miljoen kijkers trekt, laten acht mensen zich opsluiten in een villa in Eemnes. Wie het langst blijft zitten, is de winnaar. Maarten van Rooijen van Tien zegt dat De Gouden Kooi 15 procent marktaandeel scoort in de doelgroep van 20 tot 49 jaar. “Ik denk dat adverteerders dat belangrijker vinden. Het is geen pestshow, maar een meeslepende soap.”
De Gouden Kooi is vanaf vanavond dagelijks om 20.00 uur te zien bij Tien.