Pijnlijk: Linda’s Ik Hou Van Holland kost meer geld dan het oplevert
Het format van de ooit zo succesvolle Linda de Mol-show Ik Hou Van Holland is dermate sleets geraakt dat het nu meer geld kost dan het oplevert, weet oud-SBS 6-baas Tina Nijkamp.
Linda de Mol was ooit dé succesvolste vrouw van de Nederlandse televisie, maar inmiddels is ze niet eens meer de succesvolste vrouw van SBS 6. Dat is immers Hélène Hendriks. Zelfs Ik Hou Van Holland, dat jarenlang een succes was en zelfs het einde betekende voor het succes van Paul de Leeuw, weet niet meer te scoren.
‘Er moet geld bij’
Het is over met Ik Hou Van Holland, stelt kijkcijferautoriteit Tina Nijkamp, de voormalig zenderbaas van SBS 6, op haar analysekanaal. Het nieuwe seizoen ging vorige week al heel matigjes van start en die voorzichtige première is afgelopen weekend niet goedgemaakt. “Voor Linda lijkt het nieuwe seizoen uit te lopen op een grote deceptie.”
Ze vervolgt: “Ik hou Han Holland scoort nóg minder dan vorige week: 677 duizend kijkers vs 620 duizend kijkers. Poeh, dat valt niet mee. Ook maar een schamele 9,2 procent marktaandeel in de commerciële doelgroep 25 tot 54 jaar. Dit format lijkt definitief uitgewerkt en daar moet inmiddels waarschijnlijk geld bij.”
Duur programma
Tina weet als oud-zenderbaas van SBS 6 was zo’n programma kost en hoeveel mensen er moeten kijken om het terug te verdienen. “Waarschijnlijk zit de return on investment met deze cijfers wel in de min. Te weinig voor zo’n duur programma. Eén aflevering kost vermoedelijk, inclusief fees presentatie en panelleden, zo’n 110 tot 150 duizend euro.”
Mensen kijken tegenwoordig liever naar échte tv als Een Huis Vol, vervolgt Tina in haar Telegraaf-column. “Die quizzen en panelshows voelen misschien anno 2024 te gemaakt, te geproduceerd en te neppig aan. We hebben in deze tijden behoefte aan gewone en vooral echte en pure televisie.”
André stelt teleur
Vroeger waren de grote tv-sterren échte topscoorders, maar tegenwoordig gaat het meer om authenticiteit en echte mensen. Ook André van Duin stelt volgens Tina hevig teleur nu zijn programma Bij Van Duin op de Achterbank is verhuisd van vrijdag- naar zaterdagavond. “Het is in een kijkcijferravijn gevallen.”
Er keken afgelopen weekend maar 596 duizend mensen naar. “Hoe kan dit? Bijna 1 miljoen minder kijkers dan het eerste seizoen op de vrijdag. Voor de populairste en meest geliefde BN’er van ons land, André van Duin, zijn dit soort cijfers onbekend terrein. Zonde.”