John de Mol verkoopt zorgenkindje Radio Veronica: ‘Kat in de zak!’

John de Mol verkoopt in aanloop naar de FM-frequentieveiling zijn minst succesvolle radiozender aan concurrent Mediahuis, namelijk Radio Veronica. “Ze kopen gewoon een kat in de zak.”

Radio Veronica © Radio Veronica

Voor het eerst in lange tijd worden dit jaar weer eens de FM-frequenties geveild en er is besloten dat mediapartijen nog maar drie ‘kavels’ mogen bezitten. Dat betekent dat John de Mol met zijn vier radiostations Radio 10, Sky Radio, Radio 538 en Radio Veronica (in volgorde van grootte) een concreet probleem had.

Kat in de zak

John kiest eieren voor zijn geld en stoot in aanloop naar de veiling zijn minst succesvolle, en daardoor dure, zender af: Radio Veronica. Het Telegraaf-moederbedrijf Mediahuis neemt de tent over en kondigt tegelijkertijd de overname aan van RadioCorp, eigenaar van de radiozenders 100% NL, SLAM! en SUNLITE.

Patrick Kicken, ’s lands bekendste radiocolumnist, schrijft op Spreekbuis: “Het eerste wat in mij opkomt als ik dit nieuws zo hoor is: kat in de zak gekocht. Want wat heb je aan radiomerken als het niet eens zeker is dat ze vanaf september gewoon goed te ontvangen zijn op je autoradio.”

Wispelturig

Radio Veronica is toch sowieso een mooi merk om te hebben, ook als het niet lukt met die FM-frequentie? Patrick vraagt hert zich af. “Tuurlijk, je koopt het station, de medewerkers, de merkbeleving en haar luisteraars, maar die zijn bij de aangekochte merken aardig wispelturig en niet zo trouw.”

Waarschijnlijk is Veronica-gezicht Rob Stenders hier niet blij mee, denkt Patrick. “Het mooiste wordt natuurlijk dat Rob Stenders, een echte VARA man, dadelijk samen moet werken met De Telegraaf. Benieuwd hoelang dat huwelijk stand houdt.”

Sublime eruit

Luuk Ikink denkt dat Mediahuis alles op alles gaat zetten om Radio Veronica, 100% NL en SLAM! op de FM te krijgen. “Ik heb zo’n vermoeden dat Mediahuis er vrij zeker van is dat ze drie keer een kavel-veiling gaan winnen.”

Mediahuis heeft nu één zender op de FM: Sublime. “Die gaat dan dus overboord, lijkt mij. Of digitaal verder. Benieuwd of er veel gegadigden zijn voor dat kavel. Nooit het populairste jongetje van de klas geweest.”

Ook Ron Vergouwen, de mediakenner van NPO Radio 1, verwacht dat Sublime ‘de FM-boot lijkt te gaan missen’.

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Voor welke Mediahuis-radiozender hoopt u het meest op een FM-frequentie?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen