Koffietijd-kijker (79) krijgt klap op hersens, hulp van Jan Slagter?

Er heerst enorm veel verdriet onder de bejaarde kijkers van de ochtendshow Koffietijd. “Het was een klap op mijn hersens om dit te horen”, zegt er een bij de NOS. Schiet Jan Slagter te hulp?

Jan Slagter en Koffietijd © Koffietijd

De ochtendshow Koffietijd houdt in de lente op te bestaan, omdat sponsor Postcode Loterij vindt dat er te weinig mensen naar kijken. Het betreft zo’n 100 duizend kijkers. “Te weinig voor een duur liveprogramma. Afleveringsprijs zal rond de 45 tot 60 duizend euro liggen, vermoed ik”, zegt oud-SBS 6-baas Tina Nijkamp.

Matige kijkcijfers

Koffietijd trok gisteren 119 duizend kijkers, goed voor een marktaandeel van 28 procent. Dat lijkt een flink percentage, maar het zijn volgens Tina vooral bejaarde kijkers. In de commerciële doelgroep 20 tot 54 jaar bleef het aandeel namelijk steken op bijna 17 procent. En dat om tien uur ’s ochtends als er nauwelijks concurrentie is. “Dat is helaas zeer matig.”

Het zijn wel aanzienlijk meer kijkers dan NPO 1 er tussen tien en elf uur ’s ochtends heeft. Die zender trok gisteren bijvoorbeeld slechts 41 duizend kijkers met Nederland in Beweging. Om elf uur, als Tijd voor MAX herhaald wordt, keken er zo’n 73 duizend mensen. Ziet Omroep MAX-baas Jan Slagter er niet wat in om Koffietijd over te nemen?

Klap op hersens

Jan zou de bejaarde kijkers van Koffietijd in elk geval heel blij maken. De 79-jarige Marlene Cauberg bijvoorbeeld. Zij doet haar verhaal bij de NOS: “Ik was gek op Koffietijd, dus het was een klap op mijn hersens om dit te horen. Het was een zeer interessant programma met iedere keer weer andere gasten en veel aandacht voor vrouwen.”

Het hoorde bij haar ochtendritueel. Zo ook voor de 73-jarige Ans van Schagen. Zij zegt tegen de omroep dat ze geniet van items over het huishouden en kleding. “En ook nieuws over films, muziek, zang en dans. En de heerlijke gerechten die de koks daar maken. Ik vind het een heerlijke tijd voor mezelf.”

Wil Jan het?

Wil Jan deze show hebben? “Wij zenden op dat tijdstip altijd de herhaling uit van Tijd voor MAX en dat scoort net zoveel, dus waarom zouden wij… We hebben het ooit wel gedaan, hè? Het heette toen KoffieMAX met Myrna Goossens. Het is wel jammer, maar er kijken 100 duizend mensen naar”, reageert de MAX-baas in de talkshow HLF8.

Hij lijkt niet warm te lopen, maar sluit het ook niet uit. “Nou, met dagprogrammering weet ik niet of er nog geld is bij de publieke omroep, want het wordt al krap, maar zeg nooit nooit.”

Kijkcijfers

De kijkcijfers van dinsdag 1 november 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.731.00001. NPO1 / 20.3%
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.374.00002. RTL4 / 17.2%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.321.00003. RTL7 / 13.4%
04. Glasgow Rangers – Ajax (RTL7) 1.304.00004. SBS6 / 9.4%
05. EenVandaag (NPO1) 1.205.00005. NPO2 / 6.7%
06. Sportjournaal (NPO1) 969.00006. RTL5 / 5.8%
07. RTL Boulevard (RTL4) 919.00007. NPO3 / 4.2%
08. De Avondshow met Arjen Lubach (NPO1) 792.00008. NET5 / 3.2%
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 787.00009. Vero / 3.1%
10. Bureau Arnhem (RTL4) 757.00010. RTL8 / 1.8%
11. Vandaag Inside (SBS6) 726.00011. BBC / 2.0%
12. Editie NL (RTL4) 712.00012. Ziggo / 1.5%
13. De staat van het klimaat (NPO1) 704.00013. Discov / 1.3%
14. Khalid & Sophie (NPO1) 678.00014. Paramount / 0.9%
15. Op1 (NPO1) 674.00015. FOX / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. RTL Nederland 38,7%
02. Publieke Omroep 31,2%
03. Talpa TV 16,2%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Opsporing Verzocht (673 duizend), Tijd voor MAX (599 duizend), Jinek (564 duizend), Kees van der Spek (558 duizend), URK! (545 duizend), Hart van Nederland (502 duizend), Shownieuws (330 duizend), Een jaar van je leven (248 duizend) en HLF8 (238 duizend).

Wat vindt u?

Alle polls

Leontine Ruiters: een hoop gebakken lucht?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen